T: Adapter till vevaxel
Re: T: Adapter till vevaxel
Tackar nu får man en bra överblick. Så backläge hanteras i slutväxel. Perfekt då roterar bara elmotorn åt ett håll.
Ja svarv är det minsta som behövs för att få till den där axeln.
Ingående nållager i slutväxeln är bra.
Måste fundera hur man kan göra detta på enklaste viset. Är ju bra att det är lite nedväxlat från motoraxeln, då är momentet inte så stort utan varvet ger energin. Vet du något max varvtal på motorn (tänker på obalans)?
Hoppas även några flera kommer med förslag på hur du kan lösa detta.
Ja svarv är det minsta som behövs för att få till den där axeln.
Ingående nållager i slutväxeln är bra.
Måste fundera hur man kan göra detta på enklaste viset. Är ju bra att det är lite nedväxlat från motoraxeln, då är momentet inte så stort utan varvet ger energin. Vet du något max varvtal på motorn (tänker på obalans)?
Hoppas även några flera kommer med förslag på hur du kan lösa detta.
Re: T: Adapter till vevaxel
Jaaa men visst, det är skönt att kunna bistå med bra bilder Tack för att du tar dig tid!!Palle500 skrev: ↑16 november 2022, 18:38:48 Tackar nu får man en bra överblick. Så backläge hanteras i slutväxel. Perfekt då roterar bara elmotorn åt ett håll.
Ja svarv är det minsta som behövs för att få till den där axeln.
Ingående nållager i slutväxeln är bra.
Måste fundera hur man kan göra detta på enklaste viset. Är ju bra att det är lite nedväxlat från motoraxeln, då är momentet inte så stort utan varvet ger energin. Vet du något max varvtal på motorn (tänker på obalans)?
Hoppas även några flera kommer med förslag på hur du kan lösa detta.
Vid 48V så kör den 580RPM (~3000RPM innan planetväxeln i motorn), men jag överspänner den till 60V så jag är osäker på vad den varvar upp till nu. Men kanske ~700RPM efter planetväxeln.
Notera: Backen utputtar högre RPM än framväxeln. Jag vet inte varför, men så visade sig vara efter att räknat kuggarna i dom båda lägena.
Asså wow! Det ser ju exakt (nästan iaf) ut som en Rotex 24 enligt denna specen iaf:
https://uk.rubix.com/en/rotex-24-alu/p- ... onsSection
Jag vet inte om den kommer att tåla kraften. Kanske någon annan kan förstå sig på det? Erbjuder du dig att sälja den om det skulle vara så? Vore fantastiskt i så fall!
Re: T: Adapter till vevaxel
Det är en Spidex 19/24 så det borde vara ganska samma jo.
Du kan få den uppsvarvad till vilket mått du nu vill för en symbolisk summa.
Borde kunna göra ett kilspår i den med om det är så.
Du kan få den uppsvarvad till vilket mått du nu vill för en symbolisk summa.
Borde kunna göra ett kilspår i den med om det är så.
Re: T: Adapter till vevaxel
Några saker som kan vara bra att veta för att se så grejerna håller:
Vad är det för vridmoment på elmotorn vid låst rotor och max ström?
Vad var det för vridmoment på original bensinmotor?
Här finns en med uppgraderad bensinmotor på 3,13 Nm:
https://bikerepair.se/produkt/piaggio/p ... pe-25km-h/
> Notera: Backen utputtar högre RPM än framväxeln. Jag vet inte varför, men så visade sig vara efter att räknat kuggarna i dom båda lägena.
Troligen snurrar elmotorn åt fel håll och tidigare byggherre har ändrat växelspaken för att kompensera.
Vad är det för vridmoment på elmotorn vid låst rotor och max ström?
Vad var det för vridmoment på original bensinmotor?
Här finns en med uppgraderad bensinmotor på 3,13 Nm:
https://bikerepair.se/produkt/piaggio/p ... pe-25km-h/
> Notera: Backen utputtar högre RPM än framväxeln. Jag vet inte varför, men så visade sig vara efter att räknat kuggarna i dom båda lägena.
Troligen snurrar elmotorn åt fel håll och tidigare byggherre har ändrat växelspaken för att kompensera.
Re: T: Adapter till vevaxel
Jag behöver ta reda på vilka krav jag har och om din fina koppling räcker. Tusen tack för att du ger möjligheten!
Jag tror det är 16Nm om jag tolkar din fråga, och specen rätt. Notera att jag övervoltar min motor till 60V för att få lite extra tryck i den. Jag bor väldigt kuperat
Jag vet inte! Min är en Piaggio Ape 50 TL2 och det jag kan hitta är att det satt 50CC på den.mrfrenzy skrev: ↑16 november 2022, 22:58:49 Vad var det för vridmoment på original bensinmotor?
Här finns en med uppgraderad bensinmotor på 3,13 Nm:
https://bikerepair.se/produkt/piaggio/p ... pe-25km-h/
Elmotorn snurrar faktiskt åt båda hållen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T: Adapter till vevaxel
Din motor kan kortvarigt lämna 90 Nm. (Troligen 30-90 sekunder)
Spidex 19/24 tål max 20 Nm.
Det kommer inte hålla ifall du inte kan begränsa strömmen med din styrenhet.
Spidex 19/24 tål max 20 Nm.
Det kommer inte hålla ifall du inte kan begränsa strömmen med din styrenhet.
Re: T: Adapter till vevaxel
Det är tydligt då att den kopplingen inte räcker. Tack för förtydligandet!
"Troligen 30-90 sekunder" skriver du. Efter det börjar den slå lågor då kanske?
Re: T: Adapter till vevaxel
Rotex 24 med lila spindel skulle passa perfekt. Orange är för klen.
Efter 60 sekunder (oftast) är kopparlindningarna 150 grader och isoleringen skadas.
Då måste styrenheten begränsa strömmen tills motorn hinner svalna.
Antingen sker det i mjukvara eller så har man en tempsensor.
I enklaste fallet en PTC eller säkring som löser ut så det stannar.
Efter 60 sekunder (oftast) är kopparlindningarna 150 grader och isoleringen skadas.
Då måste styrenheten begränsa strömmen tills motorn hinner svalna.
Antingen sker det i mjukvara eller så har man en tempsensor.
I enklaste fallet en PTC eller säkring som löser ut så det stannar.
Re: T: Adapter till vevaxel
Ja men precis. Min motor har ingen tempsensor så jag har hela tiden haft ambitionen att lägga till en, men jag har ingen klockren väg in i motorn. Jag har bara kommit så här långt som jag visar på bilderna. Jag hade hoppats på att kunna öppna den från baksidan, men det verkar inte som att jag bara kan skruva loss "plattan" som hålls av dom blåmarkerade bultarna, eftersom den rödmarkerade cirkulära delen som håller magneterna för hall-sensorerna roterar tillsammans med rotorn, och sitter då i vägen för att bara kunna skruva isär plattan och dra ur den.
Mitt mål var att montera en tempsensor typ direkt på lindningarna inne i motorn, men det ser ut som att jag får nöja mig med att montera "så nära som möjligt" typ på aluminiumhöljet någonstans.
Mitt mål var att montera en tempsensor typ direkt på lindningarna inne i motorn, men det ser ut som att jag får nöja mig med att montera "så nära som möjligt" typ på aluminiumhöljet någonstans.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T: Adapter till vevaxel
Givaren måste nudda lindningarna om den ska skydda mot kortvarig överbelastning.
Kan du inte programmera i styrenheten vad som är nominell och max ström samt motorns tidskonstant?
Då räknar den själv ut hur varm lindningen är på ett ungefär baserat på strömförbrukningen över tid.
Man kan också göra det väldigt basic med en 25A säkring i serie med lindningen. Den håller för 50A en kort tid sedan löser den ut om den inte får svalna emellan.
Kan du inte programmera i styrenheten vad som är nominell och max ström samt motorns tidskonstant?
Då räknar den själv ut hur varm lindningen är på ett ungefär baserat på strömförbrukningen över tid.
Man kan också göra det väldigt basic med en 25A säkring i serie med lindningen. Den håller för 50A en kort tid sedan löser den ut om den inte får svalna emellan.
Re: T: Adapter till vevaxel
Nej, jag kan inte programmera den på det viset. Därför jag försöker hitta en egen lösning. Jag övervakar bara hur mycket ström som dras från batteripacket med en display i hytten.
Re: T: Adapter till vevaxel
Med hjälp av en tempgivare på utsidan av motorn och en signal på aktuell strömförbrukning så kan du ganska noga räkna ut lindningstemperaturen med valfri mikrokontroller.
Det bästa är att mäta strömmen till motorn, om du bara kan mäta strömmen från batteri till drivenhet så måste du också veta varvtalet eller utspänningen.
Det bästa är att mäta strömmen till motorn, om du bara kan mäta strömmen från batteri till drivenhet så måste du också veta varvtalet eller utspänningen.
Re: T: Adapter till vevaxel
Jag har gjort allt jag kan för att hitta ett sätt att mäta strömmen till motorn, men det går tre faskablar till min motor och jag har inte hittat någon variant för att mäta strömmen med min setup! Som jag förstått det så går det inte på min hobbynivå, eftersom signalerna pulserar mellan dom olika faserna och jag inte har tillräckligt bra verktyg för att mäta det?
Re: T: Adapter till vevaxel
Det räcker att mäta på en av faserna, alla faser har samma ström och effekt det är bara förskjutet lite i tid.
En vanlig mikrokontroller är snabb nog att göra detta tillräckligt noga utan större svårigheter. Här är lite exempelkod: https://github.com/MartinStokroos/TrueRMS
En vanlig mikrokontroller är snabb nog att göra detta tillräckligt noga utan större svårigheter. Här är lite exempelkod: https://github.com/MartinStokroos/TrueRMS
Re: T: Adapter till vevaxel
Åhå, där ser man. Men då låter det nästan som att en vanlig sån här + en Arduino kommer kunna göra samma jobb: https://www.amazon.se/dp/B07KW67Y92?psc ... WD3P5H7R1J
Tråden handlar ju "på sätt och vis" om detta ämnet också, eftersom vi pratar om koppling mellan motor och diff och påfrestningar, typ.
Tråden handlar ju "på sätt och vis" om detta ämnet också, eftersom vi pratar om koppling mellan motor och diff och påfrestningar, typ.