T: Adapter till vevaxel

Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Palle500 skrev: 15 november 2022, 13:56:47 Du behöver inte fasa av för stoppskruvarna. Använder du riktiga (härdade) stoppskruvar och drar åt dom en gång för alla med en kvalitets insexnyckel. Då får du deformation i axeln av stoppskruvens skålform som håller bättre än en lite felplacerad (vinkelfel) avfasning. För du har ju krysskil förutsätter jag.
Aha, det är väl där nyckeln till det hela är... "Riktiga härdad" och "Kvalitetsinsexnyckel" :D Hehe... Tack! (Ja, beställer krysskilar)
Palle500 skrev: 15 november 2022, 13:56:47 Att gänga invändigt i axeln kräver en ordentlig bricka (tjock) som spänner kopplingen mot bakre avfasningen. Men detta kräver nog lite maskiner för att fixa utrymme inuti kopplingen för skruv och bricka.
Japp, kräver nog lite svarvning. Men det är en smidig lösning.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av säter »

Palle500 skrev: 15 november 2022, 13:56:47 Använder du riktiga (härdade) stoppskruvar och drar åt dom en gång för alla med en kvalitets insexnyckel. Då får du deformation i axeln av stoppskruvens skålform som håller bättre än en lite felplacerad (vinkelfel) avfasning.
Det där är en metod jag inte gillar.
Ska man använda stoppskruv, då ska den dras mot kilen.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Palle500 »

Varför då? (Jag är nyfiken och har stort förtroende av Säters kunnande).
För att man skadar axeln med stoppskruvarna?
Eller ger det ett sämre förband som klarar mindre moment jämfört med stoppskruvar mot kilen?
Fördelen som jag ser det att spänna mot kilen är att den är plan och oftast mjukare än axeln så skruvarna går ned djupare. Nackdelen är väl att man får för lite gänga att dra skruven i och man vill inte att stoppskruvarna skall sticka upp i gängan. Då spricker nyckelgreppet när man tar i med insexnyckeln.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av säter »

oskars skrev: 15 november 2022, 08:53:33 Denna kopplingen ser ju riktigt lovande ut:
Har du någon länk till den där kopplingen?
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

säter skrev: 15 november 2022, 16:52:45
oskars skrev: 15 november 2022, 08:53:33 Denna kopplingen ser ju riktigt lovande ut:
Har du någon länk till den där kopplingen?
Lite mått: https://www.liljenbergs.com/pdf/rotex24_skiss.pdf
Lite information: https://www.ktr.com/en/products/rotex-t ... ng-sleeve/
Lite suddig data: https://www.liljenbergs.com/images/prod ... tskiss.jpg
Lite köpgrejer: https://www.liljenbergs.com/Valkommen/T ... 0245133599
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Palle500 »

Men den där får ju inte plats med sin yD på 55?
Är ju denna du skall använda? Och den önskar man mer info om
IMG_4167.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Jag har bett säljaren på AliExpress om mer information om den, men annars har jag inte det just nu :)
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Ovan "Kina-koppling" kommer inte funka för den är för 20mm axel, min axel som sticker ut från motorn är 45mm. Jag har inte väldigt stor lust att kapa axeln till rätt längd.

Så tillbaka till scenariot där jag kanske måste byta ut det röda röret till ett med större diameter så jag får plats med en vanlig Rotex 24-koppling som är 55mm i diameter. Nuvarande innerdiameter i röda röret är 52mm. Så nära, men ändå inte :D
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Palle500 »

Du måste lära dig att ange vilka mått du syftar på. 20 mm tror man gäller axeldiametern. Men du menar att axeldjupet är 20 mm i kopplingen. Vad är vad i dina 47 mm axelutstick?
IMG_4173.png
Blir nog samma problem med Rotex kopplingen. Du måste kapa den gängade delen av motoraxeln?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Jag försöker ge så korrekt information jag kan, men ibland blir det fel :)
Skärmavbild 2022-11-16 kl. 16.13.31.png
Okej, jag hör vad du säger. Jag kan behöva kapa axeln lite oavsett. Det kan alltså vara en godkänd operation om jag attackerar den varsamt med vinkelslipen för att få en korrekt längd?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Palle500 »

Ursäkta jag skällde inte, men blev lite fundersam då jag mindes fel att axelns diameter var 20 mm. Den är ju 22 mm.
Ja du kan kapa den med vinkelslipen. Tejpa ordentligt med masktejp där axeln går in i motorgaveln. Du vill inte ha in slipspånor i lagret.
Men det är en icke reveserande åtgärd. Så det sista man gör är att kapa axeln. Kopplin på plats, rätt sort, passar krysskilen? Finns andra axeltappen som går in i växellådan? Osv...
Är denna motor original till fordonet och funkar allt bra för övrigt?
Eller är det "bara" du som vill elektrifiera driften?
Finns det något färdigt att köpa på nätet?
Man kan även göra en medbringare som gängas på motoraxeln. Vilket blir bra om framdrivningen är medsols. Behövs back så får man låsa förbandet med stoppskruv ned i kilspåret.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Palle500 skrev: 16 november 2022, 17:05:44 Ursäkta jag skällde inte, men blev lite fundersam då jag mindes fel att axelns diameter var 20 mm. Den är ju 22 mm.
Ja du kan kapa den med vinkelslipen. Tejpa ordentligt med masktejp där axeln går in i motorgaveln. Du vill inte ha in slipspånor i lagret.
Men det är en icke reveserande åtgärd. Så det sista man gör är att kapa axeln. Kopplin på plats, rätt sort, passar krysskilen? Finns andra axeltappen som går in i växellådan? Osv...
Tack för alla förberedande tips!! :)
Palle500 skrev: 16 november 2022, 17:05:44 Är denna motor original till fordonet och funkar allt bra för övrigt?
Eller är det "bara" du som vill elektrifiera driften?
Motorn är inte original utan tillhör en konvertering som jag "ärvt" genom att köpa projektet. Motorn driver differentialen i en Piaggio Ape 50 som väger ungefär 180kg utan last (utan batterier också). Det har visat sig mer och mer att jag behöver uppgradera många av lösningarna, varav anslutningen från motorn är en av dom. Men för att göra en lång historia kort så stod jag fullt redo att provtesta min setup. Har köpt ordentligt ESC till motorn och övervakar ström som dras från mitt temporära batteripack (5st blybatterier) så jag var riktigt redo att köra första testet ute på gatan. Men så var jag riktigt klantig och testade att köra fram och tillbaka på verandan (där den står just nu) med handbromsen i (jag märkte inte det)... och då lyckades motorn slita den högst tvivelaktiga hembygda axelkopplingen... Så därför är jag här och söker efter en ordentlig koppling. Fördelen med att jag drog sönder befintlig axelkoppling är att jag slapp göra det i uppförsbacke i alla fall :rofl

Allt detta är relativt nytt för mig, så jag lär mig medans jag håller på.
Palle500 skrev: 16 november 2022, 17:05:44 Finns det något färdigt att köpa på nätet?
Nej inte i detta fallet tyvärr. Det blir till att pussla ihop själv :)
Palle500 skrev: 16 november 2022, 17:05:44 Man kan även göra en medbringare som gängas på motoraxeln. Vilket blir bra om framdrivningen är medsols. Behövs back så får man låsa förbandet med stoppskruv ned i kilspåret.
Det låter intressant kanske? Om det har låg profil och sådär...
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Palle500 »

Ok, ja då finns det många förbättringar att göra.
Du kanske kan ta bort röda struten eller mera korrekt adapterplattan och fota hur det ser ut i den änden?
IMG_4174.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

"Röda struten" :rofl

Notera 1: Jag har en extra differential som reservdel. Därför har jag förmånen att kunna fota hur det är kopplat utan att montera isär på fordonet.
Notera 2: Du ser att jag svetsat på änden av axeln. Bortse gärna från det. Jag testade bara att svets igen hålen där två setskruvar satt istället för en krysskil. Nu när jag lärt mig hur det BÖR se ut så är det tydligt hur dålig första lösningen var. :doh: Men så kan det va :)

Tar du bort den röda struten så ser det ut så här:
Skärmavbild 2022-11-16 kl. 17.55.35.png
Skärmavbild 2022-11-16 kl. 17.56.42.png

Här har jag tagit av ena kåpan från diffen. Differentialen sköter både fram- och bakväxel. Originalväxellådan sitter inuti bensinmotorn som är helt borttagen.
Skärmavbild 2022-11-16 kl. 17.56.54.png

Så här sitter axeln monterad i kuggen i diffen:
Skärmavbild 2022-11-16 kl. 17.57.55.png
Skärmavbild 2022-11-16 kl. 17.58.21.png
Skärmavbild 2022-11-16 kl. 17.58.34.png
Skärmavbild 2022-11-16 kl. 17.58.45.png
Hemma har jag bara tillgång till saker för att med precision behandla trä, och plast typ. Eventuellt aluminium. Besitter Lidl MIG, 3d-skrivare och hembygd CNC-fräs för trä/aluminium. Nu när jag blivit fordonsmekaniker på heltid 8) så märker jag ju hur trevligt det skulle vara att ha egen metallsvarv och grövre grejer :D Men nu är jag här. Har ju en vinkelslip i alla fall. Och goda vänner som erbjudet svarvhjälp om det behövs.

Känner mig relativt hopplös stundtals. Problemen bara hopar sig. Så fort jag kommit fram till en lösning så är det något som sätter stopp. T.ex har jag ju nu hittat dom fina klokopplingarna, men då är röda struten för smal för att få plats med kopplingen osv.

Ja du fattar :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1322
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Fortran »

Skulle den här funka?
40mm yttermått. Innermåttet kan justeras i svarven.
I alu dock.. kanske inte starkt nog?
DSC_2333.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar