"Röda struten"
Notera 1: Jag har en extra differential som reservdel. Därför har jag förmånen att kunna fota hur det är kopplat utan att montera isär på fordonet.
Notera 2: Du ser att jag svetsat på änden av axeln. Bortse gärna från det. Jag testade bara att svets igen hålen där två setskruvar satt istället för en krysskil. Nu när jag lärt mig hur det BÖR se ut så är det tydligt hur dålig första lösningen var.
Men så kan det va
Tar du bort den röda struten så ser det ut så här:
Skärmavbild 2022-11-16 kl. 17.55.35.png
Skärmavbild 2022-11-16 kl. 17.56.42.png
Här har jag tagit av ena kåpan från diffen. Differentialen sköter både fram- och bakväxel. Originalväxellådan sitter inuti bensinmotorn som är helt borttagen.
Skärmavbild 2022-11-16 kl. 17.56.54.png
Så här sitter axeln monterad i kuggen i diffen:
Skärmavbild 2022-11-16 kl. 17.57.55.png
Skärmavbild 2022-11-16 kl. 17.58.21.png
Skärmavbild 2022-11-16 kl. 17.58.34.png
Skärmavbild 2022-11-16 kl. 17.58.45.png
Hemma har jag bara tillgång till saker för att med precision behandla trä, och plast typ. Eventuellt aluminium. Besitter Lidl MIG, 3d-skrivare och hembygd CNC-fräs för trä/aluminium. Nu när jag blivit fordonsmekaniker på heltid
så märker jag ju hur trevligt det skulle vara att ha egen metallsvarv och grövre grejer
Men nu är jag här. Har ju en vinkelslip i alla fall. Och goda vänner som erbjudet svarvhjälp om det behövs.
Känner mig relativt hopplös stundtals. Problemen bara hopar sig. Så fort jag kommit fram till en lösning så är det något som sätter stopp. T.ex har jag ju nu hittat dom fina klokopplingarna, men då är röda struten för smal för att få plats med kopplingen osv.
Ja du fattar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.