T: Adapter till vevaxel

Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Palle500 »

@Oskar. Trumpeten kan bli rätt bra genom att ta två plyfaskivor och sätta styrbussningar på sen fyra gängstänger som håller ihop dom. Sen justerar du skivorna så dom är parallella och i linjärar. Du skruvar alltså fast trumpetflänsarna på plyfaskivorna.
Tänk på att du kryssvetsar annars slår det sig när svetsarna krymper vid avsvalning.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av säter »

Palle500 skrev: 27 november 2022, 14:55:43 allt utom automatstål håller nog rätt länge.
Det tror jag inte.
Axeln brukar gå ner sig omgående.
Finns det utrymme för en innerring?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Palle500 »

Beror på hur starka radialkrafter det blir från kugghjulet i slutväxeln. Sen badar det i oljebad så bra smörjning finns.
Men helt klart kan man få dit en härdad lagerbussning så håller det.
Borde ju kunna gå om man kör ned axeln längre mot splinsen till 22mm och hittar en härdad slipad bussning 25x22 med längd x
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Fortran »

Nu är väl varken rotexkopplingen eller "korset" helt stumt?
Varför ska det då vara så himla viktigt att ett lager nånstans därimellan har såna oerhörda toleranser?
Räcker väl med en tätning tycker jag.. Axeln kommer ändå inte gå garanterat helt koncentriskt.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Palle500 »

Kugghjulen i slutväxeln ger upphov till radiella krafter som nållagret skall ta upp. Men som jag sagt tidigare så en bra yta på axeln borde hålla länge i nållagringen.
Nållagret är för att kunna sticka in axeln då den original sitter fast på motorn. Ett kullager är värre att få ihop. Men i denna applikation kan ett kullager vara bättre då det fixar både radiella och axiella krafter.
Senast redigerad av Palle500 27 november 2022, 16:31:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av säter »

Palle500 skrev: 27 november 2022, 15:13:14 en härdad slipad bussning 25x22 med längd x
Det verkar inte finnas som standard innerringar.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Palle500 skrev: 27 november 2022, 15:00:35 @Oskar. Trumpeten kan bli rätt bra genom att ta två plyfaskivor och sätta styrbussningar på sen fyra gängstänger som håller ihop dom. Sen justerar du skivorna så dom är parallella och i linjärar. Du skruvar alltså fast trumpetflänsarna på plyfaskivorna.
Tänk på att du kryssvetsar annars slår det sig när svetsarna krymper vid avsvalning.
Trumpeten asså :rofl

Grejen med plyfan och gängstängerna är att få ihop alla tre delar till 1st objekt medans man justerar genom att få hamra dom försiktigt i plats om jag förstår det rätt. Och sen att man även svetsar när dom är ihopklampade för att minimera risken för att svetsen ska göra så att den slår sig när den svalnar. Jag kommer kryssvetsa!
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Palle500 »

oskars skrev:
Palle500 skrev: 20 november 2022, 15:06:45 Vilka diametrar har slutväxeln och motorflänsen?
IMG_4197.jpg
47mm i slutväxeln
65mm i motorn

+- 0.5mm

:)
65 mm får väl rotexkopplingen plats i. Rotex är väl bara 55 mm?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Palle500 »

Kan ju även ta bort nållagret men behålla packboxen. Sen montera ett kullager 22x47 i trumpeten på slutväxel sidan.
IMG_4247.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Du har helt rätt Palle! Tidigare konstruktör har gjort så här för att ha en plats för motorflänsen. Alltså svarvat in en indentering som flänsen bor i.

Riktigt bra illustration här av mig!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Palle500 »

Ok, dom kanske trodde att flänsen behövdes för att hålla motorlagret på plats. Vilket inte behövs.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av säter »

Palle500 skrev: 27 november 2022, 17:09:50 Kan ju även ta bort nållagret men behålla packboxen. Sen montera ett kullager 22x47 i trumpeten på slutväxel sidan.
Vad jag vet finns det inga vanliga kullager som är 22mm invändigt.
Det du länkar till är 25mm.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Palle500 skrev: 27 november 2022, 17:09:50 Kan ju även ta bort nållagret men behålla packboxen. Sen montera ett kullager 22x47 i trumpeten på slutväxel sidan.
IMG_4247.jpg
Denna idén förstår jag mig på! Jag gillar den... Nu utmanar jag väl ödet här... Men kan jag 3d-printa en hållare för kullagret som platsar inuti röret mot differentialen? Fattar väl då att kanske själva grejen med att byta från nållagret till kullager är att den kommer få ta emot kraft i sidled(?) och då kommer jag här och vill montera kullagret i nån form av plast. Men jag menar lite allvar.

Vänligen notera att jag helt å hållet respekterar "vad som krävs"... Bara att jag utmanar det lite genom att komma med idéer som jag själv kan konstruera utan en metallverkstad.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

säter skrev: 27 november 2022, 17:43:46
Palle500 skrev: 27 november 2022, 17:09:50 Kan ju även ta bort nållagret men behålla packboxen. Sen montera ett kullager 22x47 i trumpeten på slutväxel sidan.
Vad jag vet finns det inga vanliga kullager som är 22mm invändigt.
Det du länkar till är 25mm.
Axeln som går in i differentialen är 25mm (22mm vid rotex-kopplingen), och axeln på motorn är 22mm! :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av säter »

Går det inte att återanvända delar av den gamla axeln?
Skriv svar