CUPS utskriftsformat?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

CUPS utskriftsformat?

Inlägg av Marta »

När utskriftsdata skall skickas till CUPS med cupsWriteRequestData() så finns formaten CUPS_FORMAT_TEXT ...POSTSCRIPT ...PDF ...JPEG Att välja på enligt den beskrivning av API som jag hade först. Hittade senare att det ven finns ...AUTO och ...RAW.

Jag vill skriva ut rastergrafik och att göra om den till JPEG av alla format som nu finns är ju stenkorkat. Jättebesvärligt och dataförlust. Testade AUTO och att skicka TIFF, men det misslyckades.

Vad är RAW? Har googlat, men hittar bara referenser till skrivarsidan av CUPS, inget om att använda det på klientsidan. Det måste väl finnas ett rimligt sätt att skriva rastergrafik? Eller innefattar JPEG något subformat utan DCT och helv*tes krångel? Eller är det PDF som gäller? Där skall det väl vara möjligt att stoppa in TIFF eller något annat enkelt pixelformat?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: CUPS utskriftsformat?

Inlägg av Icecap »

Mitt kamera kan spara bilder i raw-format, då som Canons råa format.

Tänk en BMP- fil med extra info o sjukt med färgvärden. Blir ganska stora.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2359
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: CUPS utskriftsformat?

Inlägg av ajje »

Marta skrev: 13 november 2022, 08:26:04 Vad är RAW? Har googlat, men hittar bara referenser till skrivarsidan av CUPS, inget om att använda det på klientsidan. Det måste väl finnas ett rimligt sätt att skriva rastergrafik? Eller innefattar JPEG något subformat utan DCT och helv*tes krångel? Eller är det PDF som gäller? Där skall det väl vara möjligt att stoppa in TIFF eller något annat enkelt pixelformat?
En gissning är att raw är data som går obehandlat genom cups, och därför måste vara i ett format skrivaren förstår direkt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: CUPS utskriftsformat?

Inlägg av Marta »

RAW kan vara vad som helst. Tror inte det är bara rakt igenom. Då skulle PCL kunnat fungera. Är då troligare det är samma som de kallar raw på skrivarsidan. Kanske ett mellanformat som används för at förenkla konverteringarna till olika skrivare, men kovertering mellan raster och vektor är ju ett problem hur som...
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43176
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: CUPS utskriftsformat?

Inlägg av sodjan »

Då det gäller skrivare och skrivardrivrutiner, så brukar det bara betyda att
drivrutinen i sig inte gör någon egen tolkning eller konvertering av data,
det bara skickas vidare så som det kom från källan. Sen så kan detta vara
i princip vilket format som helst som passar skrivaren, PCL, PS, PDF, eller
vad nu skrivaren använder och förstår. Helt ointressant för drivrutinen.
Eller för den delen ett rester eller vektorformat, om nu skrivaren förstår det.

Men RAW är inget specifikt format i sig, det betyder mer "don't care".

För kameror så har RAW an lite annan betydelse och betyder att data
kommer direkt från sensorn utan bearbetning eller komprimering.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: CUPS utskriftsformat?

Inlägg av TomasL »

Komprimering görs nog alltid i ett kamera raw-format, dock oförstörande sådan.
De flesta RAW-format för kameror är varianter av TIF-formatet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: CUPS utskriftsformat?

Inlägg av TomasL »

kör du RAW genom CUPS så används inga filter, utan utskriftsdata förutsätts vara i ett format som skrivaren förstår fullständigt, typ PCL, Postscript osv.
I andra läge omvandlar CUPS utskriftsdata till ett format som skrivaren förstår.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: CUPS utskriftsformat?

Inlägg av Marta »

Är ju det som är hela finessen med CUPS, att kunna skicka data för utskrift oavsett hur den är ansluten eller hur den kan ta emot data.

Måste väl finnas något vettigare än JPEG för att skicka enkel rasterdata till skrivaren?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43176
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: CUPS utskriftsformat?

Inlägg av sodjan »

Men hela frågan är ju vad *skrivaren* klarar.
Vad är det för skrivare?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: CUPS utskriftsformat?

Inlägg av Glenn »

Fast jag är inne på Martas linje där, poängen med CUPS är ju att kunna skita fullständigt i vilken skrivare som är inkopplad och vad den klarar, man skriver mot cups och sen sköter cups resten.

Jag gissar att det är nåt definerat råformat till CUPS, men jag har aldrig mecklat med den ändan av det hela.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: CUPS utskriftsformat?

Inlägg av TomasL »

Marta skrev: 13 november 2022, 18:02:44 Är ju det som är hela finessen med CUPS, att kunna skicka data för utskrift oavsett hur den är ansluten eller hur den kan ta emot data.

Måste väl finnas något vettigare än JPEG för att skicka enkel rasterdata till skrivaren?
Men klarar skrivaren rasterdata?
Du får väl kontrollera vilka filter som CUPS har, och vad är det du skall skriva ut?
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: CUPS utskriftsformat?

Inlägg av MiaM »

Kan inget om CUPS (mer än att det var föremål för "open source horror story"-grejen), men PDF i allmänhet kan ju innehålla bitmapbilder. Antar att det är bitmappar som avses med "rastergrafik".
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: CUPS utskriftsformat?

Inlägg av Marta »

Ja, PDF ser ut att vara bästa möjligheten.
Tyvärr hittar jag inget tidigare än version 1.7. Skulle vilja ha 1.3, men lyckas inte hitta den. Vill givetvis ha så lite finesser och "required objects" som möjligt. Kan ett lass dynga tippas av med att ange ett lägre versionsnummer vill jag givetvis göra så.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43176
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: CUPS utskriftsformat?

Inlägg av sodjan »

> Fast jag är inne på Martas linje där, poängen med CUPS är ju att kunna skita fullständigt i vilken skrivare som är inkopplad och vad den klarar, man skriver mot cups och sen sköter cups resten.

Fast *det* förutsätter att du låter CUPS ta hand om konverteringen/anpassning mot skrivaren, d.v.s. *inte* använder "RAW".

> Jag gissar att det är nåt definerat råformat till CUPS, men jag har aldrig mecklat med den ändan av det hela.

Nej, det är inget "format" alls. Det är avsaknaden av format, kan man säga.

"cups raw" i google ger många liknande svar, t.ex.:
A "raw" printqueue in CUPS is one that has *no* PPD assigned to it. A queue without a driver, if you like.
Basically you say: "send all jobs to printer unchanged + unfiltered, whenever you receive them, from whichever client".
(This assumes, the job is in a file format that the target printer will be able to understand and process).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: CUPS utskriftsformat?

Inlägg av Glenn »

sodjan skrev: 14 november 2022, 11:02:18 > Fast jag är inne på Martas linje där, poängen med CUPS är ju att kunna skita fullständigt i vilken skrivare som är inkopplad och vad den klarar, man skriver mot cups och sen sköter cups resten.

Fast *det* förutsätter att du låter CUPS ta hand om konverteringen/anpassning mot skrivaren, d.v.s. *inte* använder "RAW".
..Vilket man ju gör om man använder cups..
> Jag gissar att det är nåt definerat råformat till CUPS, men jag har aldrig mecklat med den ändan av det hela.

Nej, det är inget "format" alls. Det är avsaknaden av format, kan man säga.
Så behöver det inte alls vara. Det betyder ju bara att det är rådata som inte är processat.

Olika kameror tex har olika rawformat.
"cups raw" i google ger många liknande svar, t.ex.:
A "raw" printqueue in CUPS is one that has *no* PPD assigned to it. A queue without a driver, if you like.
Basically you say: "send all jobs to printer unchanged + unfiltered, whenever you receive them, from whichever client".
(This assumes, the job is in a file format that the target printer will be able to understand and process).
Ja, men det är ju en helt annan sak, det handlar om printkö som bara skickar vidare, det Marta vill göra är ju att dumpa in data till cups för senare utskrift, oavsett om användaren valt en processad eller rå printkö.
Skriv svar