Reparation av nätaggregat Oltronix Power Supply B503D

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MacGuru
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 november 2022, 14:37:47

Reparation av nätaggregat Oltronix Power Supply B503D

Inlägg av MacGuru »

Hej Elektronikintresserade,

Jag försöker laga mitt gamla spänningsaggregat, Oltronix Power Supply B503D. Den skall kunna gå upp till 50V, men vid c:a 33V kroknar den och spänningen stiger inte mer när jag vrider på ratten. Samtidigt tänds den röda CC lampan, trots att det inte finns någon last på aggregatet.
Jag har försökt att hitta ett kopplingsschema för denna modell på nätet men inte lyckats. Om någon har ett likadant aggregat och manual skulle jag bli mycket glad om jag kunde få en kopia. Det jag hittat som verkar ganska likt är ett schema från B603B.

Jag har sett på annan plats i detta forum att Medlemmen "bigmac" lyckats att laga ett B801D med samma felsymptom och jag har kollat på den tråden och försökt att genomföra de olika tipsen som kom där. Jag har bytt elektrolytkondensatorerna, som var ganska svällda, till nya och lödat om alla lödningarna. Tyvärr hjälpte inte detta.

Nu försöker jag förstå kopplingen och har väl kommit så långt att jag kan se att spänningen över Q271 (c till e) minskar i takt med att jag vrider upp spänningen vilket verkar logiskt, och den kommer väldigt nära noll när felet uppnås. Samtidigt är spänningen över Q273 (c till e) i stort sett oförändrad. Jag förstår inte riktigt drivningen av Q273, den verkar ha en fast förspänning. Jag hade hoppats på att när spänningen över Q271 minskat till nästan noll att spänningen då skulle börja minska över Q273 för att så att säga släppa fram mera spänning till utgången. Men så sker inte. Måhända är detta del av det trasiga.

En bild på fronten när aggregatet (utan last) slår till strömgränsen vid c:a 33V
B503D-Front-IMG_9159.jpg
Det schema från B603D som jag använder för felsökning, verkar stämma ganska bra.
B603D-Schema-IMG_9160.jpg
Tacksam för tips på hur jag skall hitta felet.
/Micael
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Reparation av nätaggregat Oltronix Power Supply B503D

Inlägg av MadModder »

Jag skulle nog först kolla hur det står till med C290. Den kan ju ha börjat läcka ström.
Om du knäpper över till amp och kollar strömmen istället för spänningen när du vrider upp, ökar den vartefter du höjer utspänningen?

Fast nu hade du ju bytt kondingarna…
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Reparation av nätaggregat Oltronix Power Supply B503D

Inlägg av Bjaellerud »

Mitt tips, jag lagade ett annat liknande.
Alla agg har en diod över utgången, i ditt schema är det en IN4003 längst ner till höger.
Den dioden var skadad, och man fick en symptom som liknar ditt.
Skador på dioder kan yttra sig lite konstigt ibland så klipp den och testa.
Avsikten med denna diod är att skydda mot anslutning till exvis ett batteri med fel polaritet, eller skydda mot MOT EMK från induktiva laster som relän motorer etc.

Roysan
MacGuru
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 november 2022, 14:37:47

Re: Reparation av nätaggregat Oltronix Power Supply B503D

Inlägg av MacGuru »

Tack för snabbt svar med tips. Jag har testat, det gick ju lätt att koppla loss (Och förbi) kretskortet där utgångsanslutniningen sitter så att både kondensator och diod inte är med i matchen. Beteendet är detsamma, och jag passade på att kolla på strömmen också. Den är noll enligt mätaren.
/Micael
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Reparation av nätaggregat Oltronix Power Supply B503D

Inlägg av Marta »

Vad har Du för spänning mellan c280b minus och c280a plus?

Motsvarande på c240?

När spänningen börjar komma upp mot där det nu är stopp skall basen på q273 börja öka. Spänningen på cr270 anod skall ligga en bit, gissar c:a 5V, över utspänningen. När q273 skall börja leda antagligen något mindre.

Att cc-lampan tänds är för att spänningsregleringen bottnar, det betyder inte att den går på strömgräns nu när felet föreligger.
MacGuru
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 november 2022, 14:37:47

Re: Reparation av nätaggregat Oltronix Power Supply B503D

Inlägg av MacGuru »

Tack för värdefull beskrivning av hur det är tänkt att fungera. Jag mätte ock kollade.

Spänningen mellan c280b och c280a är 73,5V och den är symmetrisk med avseende på mittpunkten mellan kondensatorerna skiljer endast 0,4V. c240a och c240b är 32,3V även den symmetrisk med avseende på mittpunkten mellan dessa kondensatorer, skiljer även där 0,4V.

Basen på q273 ligger stadigt på 7,11V (när jag ställer in utspänningen är från 0->25V) och när utspänningen kommer till 25V så faller den (verkar vara linjärt) till 4,7V när utspänningen kommer till sitt stopp (c:a 33V), därefter ligger den stabilt på 4,7V oavsett hur mycket jag skruvar upp utspänningen.

/Micael
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Reparation av nätaggregat Oltronix Power Supply B503D

Inlägg av Marta »

Grundspänningarna finns där och är korrekta.

Hur Du gjort mätningen kring Q273 känns oklart, mellan basen och vad?

Nåväl, Du bör kontrollera Q273, den är sannolikt sönder. Kolla även CR270, både att den kan leda och inte är kortsluten. Kolla att CR281 inte är kortsluten.


Q273 finns där för att fördela och minska förlusteffekterna. När det tas ut låg spänning går strömmen från C280b genom CR281 till Q271 som är den egentliga reglertransistorn.

Mittpunkten på hjälpspänningarna (de från C240) är ansluten till Q271 emitter, ungefär aggregatets utgång. Beroende på om R240 är byglad eller inte är anoden på CR270 6 eller 16 volt över utspänningen.

Då aggregatet är inställt på låga spänningar kommer anoden på CR270 att ha lägre spänning än emittern på Q273 och denna diod spärrar så transistorn inte utsätts för skadlig spänning.

När utspänningen ökas nås en punkt där CR270 börjar leda och ge. Q273 basström så den kan förse Q271 med en spänning som är 6 eller 16V (vilket beroende på R240 samt minus tappet i CR270 och bas-emitter på Q273) högre än utspänningen. Då matas hela strömmen från C280a genom Q273, CR281 kommer vara backspämd och sluta leda.


Den ev. bortkopplingen av R240 kan vara en modifiering för att kunna utnyttja hela huvudspänningen bättre, ev. att förstärkningen i Q273 visat sig vara för låg.

Som jag personligen ser det är det en riskabel ändring. Den skapar en möjlig "hård" väg för skadlig ström genom CR270 och Q273 bas. Där bör finnas ett motstånd. Moderna transistorer har förstärkning så det räcker.

Säger inte att det är så, men en möjlighet är att C280 med ålderns rätt har "tröttnat" och att ovan nämnda därmed inträffat vid högt strömuttag.
MacGuru
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 november 2022, 14:37:47

Re: Reparation av nätaggregat Oltronix Power Supply B503D

Inlägg av MacGuru »

Tack för ännu ett mycket bra svar,

Ursäkta, jag var otydlig med hur mätningarna runt Q273 gjordes. De gjordes egentligen från anoden på CR270 till emitter på Q271. Hoppas det var så du menade att jag skulle mäta.

Jag har tagit loss CR270 och testat den med både universalinstument (och sett dess framspänningsfall) samt med en CT (Component Test) funktion på mitt oscilloskop där dioden kan påföras en strömbegränsad växelspänning som sedan plottas i något som liknar ett U-I diagram. Där kan jag också tydligt se ett knä på ≈ 0,6V.

Jag har gjort samma med CR273 och kunnat se båda PN övergångarna så att säga, samt att jag kunnat se att det finns en resistans emellan bas och emitter eftersom den darlington transistor MJ3001 (typen i schemat stämmer inte helt men 2N6385 skall vara ekvivalent) som sitter där har en (egentligen två) resistans mellan b och e. Den skall dessutom ha en flyback diod mellan c och e, den har jag missat att kolla inser jag nu, skall kolla den senare idag.

Att testa komponenter med en sådan CT som sitter i oscilloskopet, räcker det eller skall man göra någon annan, hårdare test?

Jag tror mig ha kollat CR281 tidigare, men skall dubbelkolla den senare idag. Den är av typen MR501 så där stämmer inte schemat helt.

C280 (a och b) var svällda och hade, mätt med en LRC meter, ett väldigt lågt Q värde (typ 0,3 så de läckte troligen ganska bra) vilket gjorde att jag bytt dessa till nya som jag köpte förra veckan.

Den beskrivning du gjorde på funktionen var väldigt bra, nu förstår jag bättre. Jag hade mina mistankar att det var så det var tänkt att fungera men behövde klart en stöttning i tolkningen an schemat.

Ditt förslag till ändring (bortkoppling av R240) är intressant, men jag håller nog med dig om att det känns riskabelt och försöker gärna en stund till med att leta efter felet så att säga innan jag testar den varianten. Skall idag kolla om Tema elektronik i Göteborg kan tänkas ha MJ3001 eller 2N6385 eller någon annan ekvivalent.

/Micael
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Reparation av nätaggregat Oltronix Power Supply B503D

Inlägg av Marta »

Du har testat komponenterna mer än vad som behövs. En enkel mätning med universalinstrument räcker alldeles utmärkt.

Mätningen av spänning är användbar. Den säger att R240 inte är byglad i Ditt aggregat, samt att det börjar flyta ström genom CR270 när utspänningen höjt till strax innan hälften precis som det skall.

Nästa mätning är emitter bas på Q273 när utspänningen ställts in högt så att felet märks. Med en darlington max 1.5V, i varje fall när aggregatet är obelastat, så är denna transistor sönder. Givetvis även om spänningen är för låg, det är två diodsträckor med framström det mäts över.
Valet av ersättare är okritiskt. En annan darlington vilken som med förmåga att palla spänning, ström och effekt duger. En modern TO220 blir mycket billigare än att jaga något obskyrt TO3 eller TO66 som jag gissar sitter där nu.

Om CR281 har kortis blir Q273 överlastad så snart den börjar leda, den är då direkt kopplad tvärs över den övre halvan av likriktaren.
opampen
Inlägg: 1778
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Reparation av nätaggregat Oltronix Power Supply B503D

Inlägg av opampen »

Det är TO3 kåpor på dom trissorna! Visst kan man byta till TO220 men dessa har sämre anliggnings yta och kyler sämre! Finns TO3 till hyggliga priser fortfarande! Titta hos Electrokit i "Surplusen" där! Under halvledare!

Titta på länken: https://www.electrokit.com/produkt-kategori/surplus/
MacGuru
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 november 2022, 14:37:47

Re: Reparation av nätaggregat Oltronix Power Supply B503D

Inlägg av MacGuru »

Ännu en gång tack för värdefull information som guidade mig till felet.

Jag fick tag på ekvivalenten 2N6056 för 19:- på Tema Elektronik i Göteborg. Den funkade bra, men det var inte det som var felet. Jag mätte ju på anodsidan av CR270 i förhållande till Q271 emitter och allt såg bra ut. En mätning på CR270 katod och Q273 emitter gav ett skumt resultat, vara c:a 0,6V och det är för lågt för en darlington. Jag vet att jag kollat detta förut och då visade ju schemat en symbol för en vanlig transistor så jag tyckte att 0,6V var ok. Senare har jag förstått att det var en darlington och tänkte då inte på att kolla det igen utan bara att den verkade funka. Den låga spänningen tyder på att nått är skumt, när jag följde upp tråden från kretskortet upp till själva TO-3 kapseln hittade jag felet. Emitter kabeln hade ett brott i kontakteringen (inne i stifthylsan) som gjorde att det hela inte fungerade. Lite klurigt att hitta eftersom de hade surrat ihop kablarna till en liten kabelmatta som gick till TO-3 kapslarna som dessutom satt trångt åt bakom 10 varviga potentiometern med räkneverket så det var lättare att mäta på kortet, men då missar man lätt att få med sig att det faktiskt kommer fram till själva transistorn. När jag fick isär stifthylsan och stiftet var det uppenbart att detta var en felklämd kabel från tillverkningen, den satt bara fast i isoleringen och det var rena turen att en liten kardel av kabeln fått kontakt under alla år den funkat, men nu hade även den släppt.

Nu är det fixat och jag har justerat utspänningen samt kalibrerat mätinstrumenten för ström och spänning samt verifierat att den klarar lasten 1,25A och att strömgränsen fungerar.

Mycket stort tack till er som stöttat mig i felsökandet.
/Micael
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Reparation av nätaggregat Oltronix Power Supply B503D

Inlägg av Marta »

Gratulerar till en lyckad felsökning och reparation! Det var ju ett lite lurigt fel.
opampen
Inlägg: 1778
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Reparation av nätaggregat Oltronix Power Supply B503D

Inlägg av opampen »

MacGuru skrev: 15 november 2022, 08:07:29 Ännu en gång tack för värdefull information som guidade mig till felet.

Jag fick tag på ekvivalenten 2N6056 för 19:- på Tema Elektronik i Göteborg. Den funkade bra, men det var inte det som var felet. Jag mätte ju på anodsidan av CR270 i förhållande till Q271 emitter och allt såg bra ut. En mätning på CR270 katod och Q273 emitter gav ett skumt resultat, vara c:a 0,6V och det är för lågt för en darlington. Jag vet att jag kollat detta förut och då visade ju schemat en symbol för en vanlig transistor så jag tyckte att 0,6V var ok. Senare har jag förstått att det var en darlington och tänkte då inte på att kolla det igen utan bara att den verkade funka. Den låga spänningen tyder på att nått är skumt, när jag följde upp tråden från kretskortet upp till själva TO-3 kapseln hittade jag felet. Emitter kabeln hade ett brott i kontakteringen (inne i stifthylsan) som gjorde att det hela inte fungerade. Lite klurigt att hitta eftersom de hade surrat ihop kablarna till en liten kabelmatta som gick till TO-3 kapslarna som dessutom satt trångt åt bakom 10 varviga potentiometern med räkneverket så det var lättare att mäta på kortet, men då missar man lätt att få med sig att det faktiskt kommer fram till själva transistorn. När jag fick isär stifthylsan och stiftet var det uppenbart att detta var en felklämd kabel från tillverkningen, den satt bara fast i isoleringen och det var rena turen att en liten kardel av kabeln fått kontakt under alla år den funkat, men nu hade även den släppt.

Nu är det fixat och jag har justerat utspänningen samt kalibrerat mätinstrumenten för ström och spänning samt verifierat att den klarar lasten 1,25A och att strömgränsen fungerar.

Mycket stort tack till er som stöttat mig i felsökandet.
/Micael
Slarv vid tillverkningen! Oltronix som annars gör riktigt fina aggregat!

Bra jobbat! Ja, det var ett litet lurigt fel.
Skriv svar