Stopp i avloppet-larm

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Stopp i avloppet-larm

Inlägg av SM0VDT »

Jag skulle behöva ett larm i avloppsröret ut från huset. Det lägger sig periodvis vatten i röret, inga större problem så länge man har koll på det och kan dubbespola i fler muggar. Då åker i det iväg ut i tanken. Men det är lite träligt att hålla koll. I synnerhet om det fryser till. Jag har grävt upp avloppet och lagt nya rör men fallet är i minimalaste laget och går inte att lösa.

Jag vill alltså ha en detektor i sista brunnen i källaren. Vanlig vatten-"resistor" lär ju gå bort. Flottör med larmfördröjning möjligen men är rädd att den kläggar igen.
Någon som har en smart lösning för att detektera om röret är typ halvfullt?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Stopp i avloppet-larm

Inlägg av rvl »

Time Of Flight sensor kanske, om man vill nörda till det.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Stopp i avloppet-larm

Inlägg av Prins Valiant »

Vild idé: Stoppa ned ett exempelvis kopparrör till rätt nivå. Botten skall vara tät.
Förse röret invändigt med dels ett effektmotstånd och en temperaturgivare typ NTC.
Så länge röret inte blir kylt av omgivande vatten kommer det värmas av effektmotståndet, och givaren bekräftar detta. När röret blir avkylt av omgivande vatten sjunker temperaturen och NTC -givaren är kopplad till ett larmrelä. Eftersom vatten har bättre temperaturledningsförmåga, kommer det att fungera, även om vatten och luft har samma temperatur.
Röret kan eventuellt fyllas med någon 2-komponents massa.
bus
Inlägg: 27
Blev medlem: 21 november 2014, 08:41:37

Re: Stopp i avloppet-larm

Inlägg av bus »

Ett förslag är att använda en ultraljudsgivare för att känna av avståndet till vattenspegeln. Det är en vanlig lösning för att mäta nivå i tankar.
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Stopp i avloppet-larm

Inlägg av SM0VDT »

Japp, jag har tänkt tanken på ultraljud eller en kameralösning. Dock vet jag inte om utrymmet är tillräckligt. Brunnen används dessutom till avhärdaren .

Peta ner kopparrör och dylikt undviker jag nog gärna, det ökar risken för stopp och riskerar att förvärra det.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Stopp i avloppet-larm

Inlägg av rvl »

rvl skrev: 11 november 2022, 15:34:23 Time Of Flight sensor kanske, om man vill nörda till det.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Stopp i avloppet-larm

Inlägg av grym »

plaströr så funkar kapacitiv givarer
en som är ställbar, är den på längre än en viss tid, prova vid spolning så ska man ha larm
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Stopp i avloppet-larm

Inlägg av JohnGalt »

Kapacitiv givare är väl det lämpligaste för den tillämpningen, då de ju kan känna av genom rörväggen.
Jag har använt det för avkänning av nivån i dunkar med huvudsakligen vatten (monterad utanpå alltså) och det har fungerat fint.

Edit: Tvåa på den ser jag :-)
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Stopp i avloppet-larm

Inlägg av SM0VDT »

Hmm känner alltså av endast vatten?

Nu är det frågan om betongrör i betonggolv. Brunnen/vattenlåset ovan är dock i plast vilken jag har för avsikt att montera tilltänkt larmanordning i.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Stopp i avloppet-larm

Inlägg av Nerre »

Kapacitiv givare känner av om det finns nåt typ, de kan känna av både vätska, plast, metall etc. Så den kommer alltså att reagera en kort stund varje gång du spolar, tanken var väl att ha en fördröjning så om den känner av vatten i en kvart utan avbrott så larmar det.

(Har man tonåringar som duschar en halvtimme får man ställa upp tiden.)
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Stopp i avloppet-larm

Inlägg av SM0VDT »

Jag har ingen erfarenhet av sensortypen, men det var onekligen intressant. Jag ser andra användningsändamål också. Tycks rätt dyra hos de inhemska leverantörerna. Aliexpress verkar vara mer överkomligt för detta lila experiment. Men det står t ex detecting distance 4 mm. Om jag inte missförstår detta fullständigt så krävs att föremålet den ska detektera är inom 4 mm från sensorn? I så fall skiter det sig. Jag behöver ju ett avstånd på i alla fall en dm. Och då anar jag att dessa trippar upp i pris rätt ordentligt...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Stopp i avloppet-larm

Inlägg av säter »

SM0VDT skrev: 11 november 2022, 15:00:34 fallet är i minimalaste laget och går inte att lösa.
Jag har det omvända problemet.
För mycket fall så att det blir stopp.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Stopp i avloppet-larm

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det sker en separation av fast och flytande media och det fasta sitter kvar?

Dubbelspolning brukar fungera då.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Stopp i avloppet-larm

Inlägg av Prins Valiant »

När det gäller detecting distance för sensorer, är en grundregel för industrin vid sensorer att halva avståndet skall användas, om det skall vara 100% tillförlitligt. Aliexpress blir då 2 mm. :oops:
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Stopp i avloppet-larm

Inlägg av SM0VDT »

Ja, jag hittade några "justerbara" upp till 15 mm. Men dessa drog såklart iväg i pris. Och jag behöver ju ändå typ 10 ggr mer. Skickar i en kamera i hålet istället.
Skriv svar