Koppla på 36v direkt på en elcykelladdare?

Berätta om dina pågående projekt.
Walsenberg
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 december 2020, 12:17:00

Koppla på 36v direkt på en elcykelladdare?

Inlägg av Walsenberg »

Hej! Har en lastcykel med Shimano system. Tyvärr är batterierna väldigt dyra och jag har utrustning för att bygga egna batteripack. Problemet är att shimano har någon form av krypterad kommunikation mellan batteri och system/laddare.

Så min tanke för att utöka kapacitet på ett enkelt sätt är att bygga om en batteriladdare att kunna drivas direkt med 36v eller 12v med transformator. Hur ser det egentligen ut? Om man öppar upp en 230v-36vdc laddare, kommer jag enkelt kunna lödda på plus/minus kabel någonstans och helt enkelt hoppa över transformator delen?

Enkelt sagt vill jag bygga om en 230v AC till 36v DC laddare att drivas med 36vDC från ett batteri som jag tänkt bygga. Har tidigare byggt om en högtalare från 230v till 16v, men då var det inga konstigheter då förstärkaren redan var gjord att klara DC 8-21v.


En tyskt företag tillverkar 12v laddare till shimano steps. Min teori är att de har byggt laddaren på en shimano original laddare och en transformator i den där lådan, då jag tvivlar på att de knäckt shimanos can bus protokoll: https://powerbutler.de/collections/powe ... -36v-akkus


Så här ser originalladdaren ut inuti:

Bild
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Koppla på 36v direkt på en elcykelladdare?

Inlägg av Klas-Kenny »

då jag tvivlar på att de knäckt shimanos can bus protokoll
Varför skulle det vara så osannolikt?
någon form av krypterad kommunikation mellan batteri och system/laddare
Vad är det som får dig att tro att kommunikationen är krypterad?
Om det nu är CAN-buss hade i alla fall jag börjat med att sniffa den kommunikationen, det är nog rätt goda chanser att det inte är så värst komplicerat.
Walsenberg
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 december 2020, 12:17:00

Re: Koppla på 36v direkt på en elcykelladdare?

Inlägg av Walsenberg »

Ja, men först och främst så finns det inga piratladdare ifrån Kina, Inga piratbatterier. Många som är betydligt bättre än mig på sånt har försökt i 10 års tid utan att lyckats med att knäcka det.
Så jag tar för givet att det där något som är långt bortanför min kunskap.


Men om du knäcker det så kan du säkert få miljoner för det av Kineserna. hehe

Det verkar klurigt. När det gäller Bosch batterierna är det bara en 5v spänning som ligger konstant för att starta laddningen, men med Shimano verkar det mer komplicerat.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Koppla på 36v direkt på en elcykelladdare?

Inlägg av GalFisk »

Kan du inte bara koppla ditt batteri parallellt med plus och minus på Shimano-batteriet? Då får originalbatteriet prata digital smörja med kontrollboxen medan ditt ligger bredvid och bara matar ström.

Om du inte kan garantera att båda batterier alltid håller samma spänning när de kopplas ihop, sätt en Schottkydiod i serie med varje så de inte kan bakmata varandra.
Skriv svar