Sida 1 av 1

5v referens på sensor ground?

Postat: 8 november 2022, 09:20:03
av Oeberg
Har en fundering om man ska ha 5 volt på sensor jord in till ecm.
Har haft ecm på lagnin och reparatören sa att sensor jord var bränd.
Jag har klippt jordkabelt till ecm, och när tändningen är på kan jag mäta 5 volt på jorden från givare.
Jorden delar sig i 6, och jag har 5 volt på alla.
Går 5v referens runt genom givarna och ut i jorden?

Jag klippte kabel för att se så jag inte har 12v på jorden.

Re: 5v referens på sensor ground?

Postat: 8 november 2022, 09:42:19
av mrfrenzy
Givarna förbrukar ju ström från +5V.
Om inte jord är ansluten kommer du kunna mäta 5V där.

Det är ju troligt att du har ett intermittent fel nånstans, kanske skadad kabelhärva där +12V och 5V jord går ihop.

Re: 5v referens på sensor ground?

Postat: 8 november 2022, 10:00:22
av Oeberg
Okey stort tack. Då kan jag utesluta det.
Måste vara som du skriver att 12v kommer i kontakt i någon med jorden i någon kabelhärva.
Får söka söka och söka efter kabelbrott.

Är det möjligt att sätta en säkring på jorden för att skydda ecm från att bli bränd igen?

Re: 5v referens på sensor ground?

Postat: 8 november 2022, 14:48:47
av mrfrenzy
Om du sätter säkring på jorden kommer ju istället +5V lyftas till 12V
Då går nog alla givare sönder.
Bättre kanske med nån varistor eller diac som clampar och därmed bränner säkringen som matar felet?
Eller bara en fet diod mot sann jord.

Re: 5v referens på sensor ground?

Postat: 8 november 2022, 14:56:53
av Icecap
En smältsäkring skyddar inte elektronik. Den skyddar mot brand, inget annat.

Ska du skydda en 5V matning mot att sticka iväg pga. intermittent 12V kan man göra det med en säkring ihop med antingen en fet zenerdiod eller bättre: ett aktivt kretslopp som t.ex. en crowbar-trigger.

Blir det då en överspänning klapper crowbar'en ihop, säkringen drar iväg o sensorn är rimligt säker.

Men säkringen ska sitta på den direkta matning till sensorn, inte innan den misstänkte kabelstam!!!

Och sker det får även 5V matningen 12V in baklängs...

Re: 5v referens på sensor ground?

Postat: 8 november 2022, 15:21:46
av Palle500
Enklast är nog att koppla in en extra jordpunkt nära ECU. Då bränner du inte banorna inne ECU om det mot förmodan händer att jord ändras till 12 V pga klämskada i kabelhärvan.
Om det är osäkrad 12 V som kopplas in så borde det lukta bränt kabelhölje så att du kan hitta felorsaken.

Re: 5v referens på sensor ground?

Postat: 8 november 2022, 16:36:23
av Oeberg
Okey. Oj nu blev det avanserad bil elektronik 😁
Men som palle500 skriver att jorda i ex karossen istället för in i ecu låter som en bra ide.
Om nu inte ecu vill kunna känna av jorden från givarna för att fungera som den ska!

Re: 5v referens på sensor ground?

Postat: 8 november 2022, 16:59:44
av Palle500
Du måste även ha jord ansluten till ECU:n. Men är kabeln grov och ordentligt jordad precis utanför ECU:n så lär det brinna någon annan stans än inuti ECU enheten.
Jag antar att signalground är samma som chassieground.

Re: 5v referens på sensor ground?

Postat: 8 november 2022, 17:13:56
av Oeberg
Ecu:n är jordad. Den har en egen jord.
Jordkabeln från givarna är inte grov.
Vet inte om det är samma som chassiejord.
Går väl mäta om det är kontakt mellan chassie och sensor ground.

Re: 5v referens på sensor ground?

Postat: 8 november 2022, 17:37:16
av Palle500
Men det du säger är att det ibland verkar som om 12 V från en kabel i härvan kortslöts med signaljord och då brände av kopparbanan för signaljord inne i ECU-enheten. Detta tyder på att det gått en hög ström via signaljord till bilen chassijord invändigt i ECU- enheten.
Då du inte kan hitta var kortslutningen i kabelhärvan finns och vill inte bränna av kretskortet igen.
Ja då skall du jorda (grov kabel 2,5 mm) signaljord så nära ECU-enheten som du kan ansluta kabeln, helst via lödning.
Det som då inträffar vid en kortslutning är att det mesta av strömmen går denna väg istället för via kretskortet. Och tex signajordkabeln blir varm och ev smälter så du kan hitta var felet finns.
Men bäst är att hitta felet som orsakar kortslutningen.

Re: 5v referens på sensor ground?

Postat: 8 november 2022, 18:25:41
av mrfrenzy
Tyvärr kommer dock givarna visa lite fel om man förbinder signaljord med chassijord.
Det finns en anledning att de är separata från början.
Bättre det dock än att ECU brinner igen.

Är det verkligen rätt säkringar till alla 12V matningar i bilen? Det kan ju vara någon som bytt till större säkring då den gått "i onödan"...

Re: 5v referens på sensor ground?

Postat: 8 november 2022, 19:12:38
av Oeberg
Firman som lagade ecu:n menade att det kan bero på en kortslutning på pin 21 (sensor ground), kanske kortsluten till +12v.
Men jag får inte fram +12v på den än hur mycker jag har dragit och pillat på kabelstammarna. Även provat med tändningen på.

Har provat koppla ur ecu och givare och mäta varje kabel för sig utan att hitta något konstigt.

Jag ska dubbelkolla så det inte sitter för stora säkringar någonstans.

Re: 5v referens på sensor ground?

Postat: 8 november 2022, 20:25:11
av mrfrenzy
Felet kanske bara kommer om ECU är ansluten och aktiverar "Main relay". Det kanske också bara kommer när det regnar, eller när man aktiverar vissa funktioner på bilen...

Re: 5v referens på sensor ground?

Postat: 8 november 2022, 20:37:19
av Oeberg
Så kan det absolut vara.
Felet uppstod iaf under körning 5min hemifrån. Bilen stannade och gick ej att starta. Torr sensommardag.

Re: 5v referens på sensor ground?

Postat: 9 november 2022, 15:19:56
av Oeberg
Uppdatering.
Jag kopplade jorden till karossen och bilen startade direkt 👍
Stort tack för alla tips och hjälp.
Men ett fel kan fortfarande finnas som orsakade skadan i ecu:n.
Får felkod på ac kretsen, och tankmätaren visar full tank fast den är nästan tom.
Så ska titta lite extra noga på dom.