Billigt/gratis SCADA / HMI

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Billigt/gratis SCADA / HMI

Inlägg av FormerMazda »

Tänkte kolla om EF har nåt förslag, kommer ha en PLC (beclhoff) till huset sen, det ska ta ventilation, undercentral, inbrott, brand med mera.
Jag är en ärrad veteran på citect scada, men priserna är orimliga snart även för stora företag, så privat är bara att glömma. Tyvärr, jag gillar det annars.
Det finns .. alternativ .. till licensiering, men det funkar sådär på senare versioner.. Sa en kompis.

Så jag har kikat runt lite, men inte hittat nåt vettigt.
Webport ligger nära tillhands, men är väl fortfarande kanske i överkant på priset för MIG just. Prisvärt annars.

Så, vad har ni för förslag?
* Ska installeras på PC, Windows 10.
* Ska kunna kommunicera minst med modbus, men gärna ADS också.
* Ska kunna rita flera flödesbilder och hantera larm och trender och allt sånt normalt.
* Helst möjlighet till klient på fjärr, men inget krav.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Billigt/gratis SCADA / HMI

Inlägg av ojz0r »

HMIDroid i bluestacks?

PascalSCADA skall ju fungera och är open source, det bygger på Lazarus. Inte testat själv dock (jag har börjat bygga på en egen lösning i Lazarus).
Annars kanske Codesys på en RPi med dess webbHMI kan vara något. Kostar runt €50 har jag för mig.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Billigt/gratis SCADA / HMI

Inlägg av FormerMazda »

Tackar för tipsen!
HMIdroid går bort, faller på flera punkter.
PascalSCADA låter lovande, exemplen ser lite tattiga ut, men det kanske beror mer på användaren än HMI´t i sig. Ska utforskas!
Codesys och dess HMI är lite intressant, men är nog inte vägen jag vill gå riktigt ändå.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Billigt/gratis SCADA / HMI

Inlägg av bobobo »

AdvancedHMI är inte så dumt.
Vill du göra lite mer avancerade saker så kan man behöva koda lite, men då går det att göra vad som helst. Mycket går att göra utan kodning trots att man jobbar i Visual Studio
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Billigt/gratis SCADA / HMI

Inlägg av bobobo »

Tänkte du använda twincat 2 eller 3?
Det finns ju twincat hmi, jag har bara läst om det, inte testat.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Billigt/gratis SCADA / HMI

Inlägg av FormerMazda »

Jag tror PascalSCADA faller bort också, ids inte sätta mig in i installationen för ett scada som sen nästan varnar för att vara "bökigt" att använda. :)

AdvancedHMI ser lite lättare ut att få igång, visual studio har man ju nån erfarenhet av iallafall.

Jag kommer köra TC2, av enda anledningen att det är vad jag har på hyllan och kan ta till detta.
AdvancedHMI ska ju stödja twincat, det specar inte vilken men det ska väl inte vara skillnad i kommunikationen med ADS ändå mig veterligen.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Billigt/gratis SCADA / HMI

Inlägg av bobobo »

Jag har använt tc2 ihop med AdvancedHMI. Vet inte om tc3 är lika eller inte. I Beijer Hmi väljer man tc2 eller tc3, om man väljer fel får man en massa kommunikationsvägar för att hmi anropar implicita variabler som inte finns deklarerade i plc'n.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Billigt/gratis SCADA / HMI

Inlägg av FormerMazda »

Kör CitectSCADA på jobbet, och där har vi ~400st TC2, nu börjar vi köra mer med TC3 så vi har väl 5st eller nåt idag.
Men citect gör ingen skillnad på TC2 eller TC3, samma driver, annan port bara.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Billigt/gratis SCADA / HMI

Inlägg av FormerMazda »

Åh suck.
Tog hem Visual Studio och paketet med AdvancedHMI.
Men Visual studio vill lyfta .NET version i projektet, vilket jag inte får nåt alternativ till, så det gör den.
Med 113 fel och en massa varningar som resultat.

Lösbart? Säkert, men usch vad jag inte ids just sånt. :oops:
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Billigt/gratis SCADA / HMI

Inlägg av bobobo »

Antagligen ganska enkelt lösbart.

Har du hittat supportforumet?
https://www.advancedhmi.com/forum/

Archie ger väldigt bra hjälp.
Det står att VS2019 Community ör rekommenderad version, men det står också att Archie kör VS2022. (Men det har hänt förr att han gör enkla buggfixar själv och glömmer "releasa"

Vilken version lyfter du från/till?
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Billigt/gratis SCADA / HMI

Inlägg av FormerMazda »

Jag var PRECIS på forumet, men det funkade inte alls att öppna några forumdelar.
Nu däremot funkar det.

Jag kör Microsoft Visual Studio Community 2022 (64-bit) - Version 17.3.6.
Vad den vill är att lyfta .NET till 4.8.
Det får den, men det blir bara en massa fel om man försöker kompilera/öppna MainForm.vb

Ska kika lite i forumet nu när det funkar för mig.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Billigt/gratis SCADA / HMI

Inlägg av bobobo »

Jag kör med Framework 4.8
Men jag har ett väldigt gammalt projekt som jag vidareutvecklat, så jag vet inte hur det funkar med 3.99x eller vad nu senaste heter.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Billigt/gratis SCADA / HMI

Inlägg av FormerMazda »

Efter en del läsande och testande så tog jag hem VS 2019 istället, först att få då få .NET 4.0 (som INTE ville installera sig annars).
Men då VS 2022 ändå inte ville använda .NET 4.0 testade jag projektet i VS 2019, och där med framgång!

Så nu har jag testat att slänga in en ModbusRTU-driver och läsa upp ett värde och visa i bild.
Det funkar, men jag inser att det kommer vara ett alldeles för omfattande arbete att bygga nåt större med detta.

Fördelarna är ju att det är gratis och öppet, med VS bakom sig blir det ju rätt fritt att uppfinna vad man vill för funktioner.
Men där i ligger också största nackdelen, man måste uppfinna "allt". Blir för arbetssamt om man vill ha lite storlek.

Så Advanced HMI släpper jag.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Billigt/gratis SCADA / HMI

Inlägg av bobobo »

Jag har förvisso inte använt komersiell Scada, men flera HMI-paneler.
Jag ser inte riktigt att det är mer jobb i AdvancedHMI än i andra HMI-lösningar sålänge man kan använda de förberedda standardkontrollerna för att visa värde, fylla i värde, knapp osv. Då tycker jag upplägget är väldigt likt vilket HMI som helst (Beijer, siemens, weintek). Möjligen avsaknaden av tag-lista gör att man vid byte av variabelnamn måste in i varje kontroll som använder den variabeln är en nackdel.
Om man vill göra saker utöver standardkontrollerna då blir det mer kodande och arbete ja, men det förutsätter ju då att det man vill göra, går att göra med HMI-leverantörens standardelement, vilket jag kan hålla med om ibland kan vara lite större utbud än AdvancedHMIs.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Billigt/gratis SCADA / HMI

Inlägg av FormerMazda »

Näe det är ju en del jag skulle sakna, tag-listor. Inte bara för att läsa värden till en tag utan för att definiera trender och larm med mera.
Så som sagt, AHMI för mindre grejer absolut, men inte för en komplett anläggning som jag tänker mig. Bara ventilationsaggregatet ger mig typ 200 taggar, om tidkanalen är en array, annars fyller det på än mer.
Sen vet jag inte, men trendning och larmhantering finns inte i AHMI ens?
Skriv svar