Hemgjort lipo batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Hemgjort lipo batteri

Inlägg av Uttis »

Köpte för ett tag sen en kartong batterierceller för att göra ett eget 48V(14s2p) batteri. Har beställt nickel som 0,15mm x 9mm för att svetsa ihop alltsammans med.
Räknade lite förut hur mycket nickel jag behövde men det är glömt nu samt det kanske inte behöver vara lika mycket överallt, kopplingen längst till vänster i bild tänker jag behöver vara fetast samt +- anslutningen.

Varje enskild cell kan spruta ur sig 35A och när dom är 2 blir det alltså 70A, tittar man i tabellen jag lagt med klarar nicklet jag köpt 5.5A
det blir då ~12st 0.15mm bitar travat på varandra för att klara 70A(kopplingen längst till vänster) fyrkanterna tänker jag att man kan trava hälften 6st för att det är dubbla banor
+- anslutningarna borde gå att löda fast mellan två enskilda celler så där räcker det med 6st travade också?

Tänker jag rätt eller hade ni gjort nått annorlunda? Hur gör man när man behöver mer nickel är det bara svetsa fast en sen dit med nästa och elda dit och nästa och nästa...?


1667029483769.jpg
Ampacity (Powestream extrapolation).jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: Hemgjort lipo batteri

Inlägg av oskars »

Det känns som upphov till fel att trava så många på varandra. Du behöver nog tjockare ledare istället?
Prins Valiant
Inlägg: 923
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Hemgjort lipo batteri

Inlägg av Prins Valiant »

En helt annan tanke när jag ser ditt batteripack. Laddning, måste du inte ha balanserad laddning av varje individuell cell? Då kan du väl inte svetsa ihop dessa parvis.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Hemgjort lipo batteri

Inlägg av Borre »

Vid parallellkopplade celler så balanserar dem varandra själv, det kan helt enkelt inte uppstå någon spänningsskillnad att tala om mellan cellerna.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: Hemgjort lipo batteri

Inlägg av oskars »

Kanske det är bättre att du punktsvetsar första nickelstripparna, och sen löder på övriga med rikligt med lödtenn?
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: Hemgjort lipo batteri

Inlägg av oskars »

Här kan du se lite hur en annan nisse löste det:
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hemgjort lipo batteri

Inlägg av SeniorLemuren »

Uttis skrev: 4 november 2022, 21:58:21 Varje enskild cell kan spruta ur sig 35A och när dom är 2 blir det alltså 70A,
Tyvärr har jag inget bra svar på din fråga, mer än att jag såg någon göra som du tänker med flera lager travade på varandra, på Youtube för en tid sedan.

Min undran är vart du köpt cellerna, vad de kostade och vilken typ och fabrikat det kan vara som levererar så hög ström. Jag håller själv på att mixtra med ett liknande batteri till båten.

.
ToPNoTCH
Inlägg: 4883
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Hemgjort lipo batteri

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag tycker det är lite krångligt det där.

Kan man bara använda ström när man beräknar behovet ?

När jag höll på med RC flyg så blandade man även in Spänningen och resistansen (påverkas av ledarens längd).
Jag fick känslan av att det var effekten som avgjorde hur grov ledaren behövde vara och inte strömmen.

När det kommer till att "spruta ur sig 35A" så skall du veta att spänningen minskar avsevärt.
Det finns en standard för hur mycket en LI-ION cell får minska vid angivet strömuttag men jag har det inte i huvudet.

Jag har testat några av de högst specade cellerna (tror det var Sony US18650VTC5D) och vart förvånad över att spänningen minskade redan vid en 4'e del av angivet max strömuttag. Det var det som fick mig att kolla upp den den där standarden.
Kronberg
Inlägg: 142
Blev medlem: 9 april 2004, 18:51:29

Re: Hemgjort lipo batteri

Inlägg av Kronberg »

Det stämmer att det är effekten som avgör, men effekten i förbindningen som beräknas P = R * I^2.
Så cellspänningen har ingen betydelse. (men spänningsfallet över förbindningen har det)
ToPNoTCH
Inlägg: 4883
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Hemgjort lipo batteri

Inlägg av ToPNoTCH »

Bra förklaring.

Men borde inte tabellen ovan ta hänsyn till avståndet mellan cellerna då ?
Dom har angivit resistansen per meter, det är väl inte så att angiven ström utgår i från en meter ?
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Hemgjort lipo batteri

Inlägg av Uttis »

SeniorLemuren skrev: 17 november 2022, 13:02:54 Tyvärr har jag inget bra svar på din fråga, mer än att jag såg någon göra som du tänker med flera lager travade på varandra, på Youtube för en tid sedan.

Min undran är vart du köpt cellerna, vad de kostade och vilken typ och fabrikat det kan vara som levererar så hög ström. Jag håller själv på att mixtra med ett liknande batteri till båten.

.
Låter bra då ska jag ge det ett försök när ledig tid finnes.

handlade från nkon tror det var dessa https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/ ... h-35a.html mest för att dom fanns i lager just då men finns flera med högt strömuttag.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Hemgjort lipo batteri

Inlägg av l2t »

Hur mycket hade du tänkt och belasta batteripaketet med egentligen?
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Hemgjort lipo batteri

Inlägg av Uttis »

Runt 30A iaf vill säkert nyttja det till olika prylar så är väll bra om allt klarar nära max utan att brinna upp.
Skriv svar