Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av Glenn »

Jag hade inte letat speciellt mycket, och lyckades hitta billigare sen, 1288 om jag minns rätt.

Ska kolla runt lite mer, men funderar lite på att gå upp till 15l iaf.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1107
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av ecenier »

hawkan skrev: 15 mars 2024, 08:42:31 Näää där får du leta bättre. Iofs har jag nästan som hobby att hitta låga priser.
Vevor 10L 1349 (tidsbegränsat) https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... ry_from%3A
Vevor 10L rattmodell 1460 https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... ry_from%3A
Verkar finnas en rea kampanj som startar 18 mars med några procent lägre priser.

Båda har ca en vecka lev-tid.
Tack! Jag beställde en på 6,5 liter med manuella vred. $107 som hittat.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av Glenn »

Just nu lutar det åt denna..

https://www.amazon.se/Ultraljudsreng%C3 ... 0CQ56LNFB/

15l för 1687:- inkl frakt.

Nån som kan se nåt negativt med den ?

..Måste ut och mäta lite objekt först och se att dom får plats bara.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av merc200dalarna »

Glenn skrev: 15 mars 2024, 17:51:46 Just nu lutar det åt denna..

https://www.amazon.se/Ultraljudsreng%C3 ... 0CQ56LNFB/

15l för 1687:- inkl frakt.

Nån som kan se nåt negativt med den ?

..Måste ut och mäta lite objekt först och se att dom får plats bara.
Jag har 15l, är nog en bra 'mellanstorlek', jag kör mest mindre förgasare i plastburkar med lock.
Kör min airbrush ibland, där är den oslagbar, det blir soprent i vatten med nån rengöring, typ 'grovrent', jag låter den blötas i IPA 5 minuter innan start, blåser rent.
Min har 'degas', oviktigt för de flesta, själva körandet avgasar vattnet.
Men det är snäppet mer effektivt efter en stund.
Prova hur effektiv den är med aluminiumfolie, video finns på youtube

Kokar upp 10l på induktionsspisen, och fyller resten med grovvasken ~55c, brukar stå 75c när jag startar, kör utan värme i ett par timmar.
Använder diskmedel som rengöring, tryckluft att blåsa rent. Har provat T-röd, avfettning, IPA i vatten o.s.v. oftast är YES lika bra.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av gOry »

Jag har motsvarande den Glenn länka till på Amazon och den har verkligen fått slita.
Har nu kört 2 hela motorcykelprojekt, alla delar som har fått plats, och även vissa delar man behövt vända på.
Kör med kallavfettning som jag värmer upp till typ ca 50 grader.
Ultraljudseffekten är väl lite väl klen kan jag tycka. Jag tror snarare det är värmen och kallavfettningen som gör grovjobbet.
Påstår inte att den inte gör sitt jobb, men man ska samtidigt inte räkna med några mirakel, hade jag köpt en tvätt idag så hade det blivit en smådelstvätt, sån med pensel och pump, för ofta behöver jag ändå skrubba lite på delarna.
Till skruv och småprylar kan man använda sig av en burk med lock full med kallavfettning "skaka skaka" rent.

Edit: sweep är något den saknar också, men de verkar man inte få på de billigare maskinerna.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av Elman »

Tänkte själv hyra en 20l för göra rent mina kastruller( Bränt på kanterna på gasspisen ) och diverse verktyg. som blivit tråkiga

Kan tipsa om samt varna för använda Maskindiskmedel i varmvatten som är kraftigt ,men eftersom det är BASISK och i princip lut/kaustic soda så skall man INTE köra Aluminium..då det blir en kemisk reaktion med metallen :|

Skurade upp ett lagergolv till nyskick för många år sedan när städfirman bara fick golvet mer skitigt för varje städning .genom svabba runt . annars Yes är nog det som löser fett bäst
utan lösningsmedel..
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av JohnGalt »

hawkan skrev: 15 mars 2024, 08:42:31 Näää där får du leta bättre. Iofs har jag nästan som hobby att hitta låga priser.
Vevor 10L 1349 (tidsbegränsat) https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... ry_from%3A
Vevor 10L rattmodell 1460 https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... ry_from%3A
Verkar finnas en rea kampanj som startar 18 mars med några procent lägre priser.

Båda har ca en vecka lev-tid.
Bra tips där, Hawkan :tumupp:
Kan tyvärr leda till att jag måste köpa en :D
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av hawkan »

Vänta åtminstone till den 18-e för ytterligare ett par kronor billigare.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av ie »

Jag köpte en Vevor 10L. Har bara testat den en gång. Känner mig inte riktigt imponerad, trodde man skulle se metallblanka ytor. Den har nog gjort rent en del, men det är knappast så det syns på en skitig tång jag la i.

Nybörjare som jag är, så vet jag inte heller vad jag ska förvänta mig.

Får testa med alu-folie och se om något händer.
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av robertr81 »

MadModder skrev: 14 mars 2024, 16:42:22
robertr81 skrev: 5 december 2022, 09:42:25 Testat att sänka ner glas och plastbehållare med smådelar, vatten blandat med diskmedel och det har fungerat ganska bra. Smidigt om man slipper fylla hela baljan för några få saker. Håller med om att det nog inte fungerar som magi på allt.
Hur menar du där? En helt tom och torr balja och så ställer du ner en kopp på botten bara? :humm:
Fyller upp hela med endast vatten. Sen sänker jag ner tex en försluten burk i lämplig storlek fylld med tvättmedel och delar
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av MadModder »

Tänkte väl. :D
Transpondrarna mår nog inte så bra av att köras utan medium för ljudet att transporteras ut i.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av Glenn »

Hur mycket av effekten dämpas av att ha typ en plastburk mellan ?

Anledningen att jag inte vill köpa för stor är ju just problemet att byta vätska då, om man kan köra mindre saker i annan vätska genom att ha en plastburk mellan så vore det ju praktiskt.
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag har inte märkt skillnad alls, de gånger jag prövat.

Men teoretiskt så borde ju tjockleken och sort på plasten kanske påverka.

Plastpåse borde ju funka med, så blir det ju riktigt tunt.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av hawkan »

Angående hur effektiv en ultraljudstvätt är så håller jag helt med Teknikern.
Den fungerar men är inte lösningen på allt. En bänkdiskmaskin med återcirkulation
tar större delar och kan vara effektivare. Eller helt enkelt stoppa in delen i diskmaskinen
men det har jag aldrig gjort, skulle aldrig falla mej in ifall någon jag känner ser detta.
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av robertr81 »

Ikea har ett paket tmed olika storlekar av zip-påsar som är smidiga för olika ändamål. Glasburkar funkar med
Skriv svar