AudioPro ACE och tekniken bakom?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

AudioPro ACE och tekniken bakom?

Inlägg av AndersG »

https://www.audiopro.com/en/our-story/

Men jag misstänker att de tvångsstyr elementet för att förbättra basåtergivningen och då blir den totala impedansen som förstärkaren "ser" viktig. Kabelns resistans är ju direkt beroende av dess area så...
Men jag hittade ett forum där en kille skrev: ...Kommer antagligen göra ett nytt kablage med kortare kablar. Då kabelresistansen ingår i ACE-funktionen, får man anpassa kabelns tvärsnitssarea och det är ju dessutom 3-ledare...
edit: Ah: https://patents.justia.com/patent/4118600
Akai

Re: AudioPro ACE och tekniken bakom?

Inlägg av Akai »

Har faktiskt en förstärkare och två högtalare med denna teknik, har inte hunnit undersöka hur det fungerar, men de låter faktiskt väldigt bra på låg volym.

Man börjar direkt leta after subben och kan inte förstå hur det går att få så mycket djup bas ur två 4" element :D

Det stämmer, mina har 3 pol XLR kontakter och speciella kablar följer med. Jag fick grejerna av en kompis som håller på en hel del med HIFI och han sa att man inte fick använda någon annan förstärkare eller kablar till högtalarna.

Edit:

Hittar ingen bra bild på nätet så får fota själv sen. Men förstärkaren är väldigt lik NAD och skulle kunna vara tillverkad av dem.

Högtalarna heter A2-5 har jag för mig.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Alltid trott att det var lite ormolja över ACE, men så köpte jag ett surroundpaket med en aktiv sub-bas bestående av två 6" element och denna ACE-BASS teknik.
Jösses vad mycket ljud ur en så liten låda! Gillade den skarpt!

Så det är kul att läsa om det här, ska bli kul att se vad det utvecklas till. :)
Akai

Inlägg av Akai »

Nja, ormolja är det inte, möjligen lite Analog DSP :D

I min samling har jag också ett par Philips MFB högtalare (aktiva) , där har man satt en piezo elektrisk sensor i samband med talspolen som matar tillbaka information om konens rörelse till förförstärkaren som då korrigerar felaktigheter. De låter också rätt bra med djup bas trotts väldigt små lådor.
Senast redigerad av Akai 28 oktober 2022, 12:01:46, redigerad totalt 1 gång.
malman

Inlägg av malman »

Vill minnas att en av de stora detaljerna med det hela är att via feedback från högtalarströmmen skapa sk negativ utgångsresistans från förstärkaren... som är tänkt att kompencera bort högtalarelementet (och kabelns) resistans. På så sätt kan man styra frekvensgång friare, och kompencera för mindre lådor mm. Med typ eq framför för att kompensera lådans roll off vis låga frekvenser.
Negativ utgångsresistans är ju en motsägelseful term... men via lite trolleri och signalprocessing (analog) kan man trolla bort högtalarens resistiva komponent i överföringsfunktionen.... tidningen ljudobild/elektronokvärden hade på 90talet ett antal artiklar i ärendet och ett byggprojekt som delvis nyttjade delar av dessa tekniker. Den aktiva högtalaren A4... har mina o poppar i garaget... kraftigt förbättrad basåtergivning relativt de små lådorna.

Minns nu inte om a4'orna verkligen körde med negativ resistans.... men ett annat sätt att bättra på basåtergivning är att via filtrering driva högtalaren med mkt kraftiga förstärkare i det område de normalt har sin roll off.... tror bla sunfire subwoofers var ett exempel på detta.... dvs aktiv sub i minimal slute låda med ett par kw uteffekt...
malman

Inlägg av malman »

Akai skrev: 28 oktober 2022, 11:51:42 Nja, ormolja är det inte, möjligen lite Analog DSP :D

I min samling har jag också ett par Philips MFB högtalare (aktiva) , där har man satt en piezo elektrisk sensor i samband med talspolen som matar tillbaka information om konens rörelse till förförstärkaren som då korrigerar felaktigheter. De låter också rätt bra med djup bas trotts väldigt små lådor.
Återkoppling med accelerometer enl ovan är ett annat sätt att lösa samma problem.... sk servostyrning av högtalaren....
ACE-bass var ett sätt att slippa modda högtalarelementer i sig. Så återkopplingen, och sensorn är olika lösningar på samma problem.. dvs på analog väg kunna kompencera för begränsande faktorer såsom lådvolym och elementparametrar.... såvitt jag förstått...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Schema och detaljerad förklaring finns i det amerikanska patentet (4,118,600). De läser strömmen över ett litet motstånd i serie med talspolen.
Akai

Inlägg av Akai »

Aaha, där finns ju lite mera information

Det är alltså detta patent:

https://patents.google.com/patent/US4118600A/en
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Japp. Sorry, hade redan slängt länken efter att jag skrivit ut. R&T hade en design som hette "Mini-10" som hade ngt liknande.
helmut

Inlägg av helmut »

Har en A2-50 som fungerade helt ok till musik. Den innehåller två 6,5 tums Philips element. har testat om det gick att driva en annan låda med förstärkaren men det fungerade inte för ljudet blev svagt. A2 50 fungerar inte i en hemmabiograf som kräver mer bas så jag byggde en transmissonline högtalare efter en RT.v ritning. Tror den hette Stridbeck och det var någon som gick i universitetet i Göteborg som tog fram den som elevarbete. Den exprimenterade jag med olika körtalare som ett 10 tums, 2 st 6,5 tums och 4 st 6,5 tums element. Dessvärre gick elementen i botten vid frekvenser under 20 Hz så jag körde sönder flera element.
Numera har jag två av dessa https://audioxpress.com/article/hideawa ... -revisited
Har byggt ytterligare två lådor med bredare horn och så har jag använt 22 mm golvspånskivor eftersom jag har lådorna stående på båda långsidorna i bio salongen. Ska ha fyra av dessa i biografen och tycker att basen är ren och helt ok. Typ om man hör en rejäl bas kommer basen från sidohögtalarna. Vibrerar hela salongen och kläderna på kroppen vibrera men man hör mycket svag bas är det transmissionline högtalarnas bas som gått in. Verkar som om TL basen är ren och inte så distad och att det är det som gör att basen inte hörs så högt.
Skriv svar