Hjälp med input "driva för stor svarv"

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av Prins Valiant »

Roligt att höra att det funkar. Att köpa en så stor frekvensomriktare kostar en del.
Angående strömmätning. tångamperemeter fungera på ingående till omriktare för där är det ren 50 eller 60Hz, vilket tångamperemätaren klarar. På utgång till motor är det systematiskt sönderhackat pulsbreddsmodulerat. Därför kan man aldrig lita på dessa värden. En AC/DC tång går något bättre, men själv använder jag enbart en sådan på motorsidan, för att kontrollera symmetri mellan fasernas strömmar. Ström till motor kollas genom omriktarens display.

När det gäller inkoppling av spindel, skulle jag, om det är tekniskt möjligt helst vilja se den inkopplad redan från start. Eller att den kan sliras igång mjukt. Går kanske inte, jag är ingen svarvexpert.
35-40 ampere är ok, men skall inte vara mer.
Detta exempel visar att frekvensomriktare är utmärkta mjukstartare. Startströmmen kan reduceras med mer än 50%, samtidigt som motorn erbjuder mer moment i starten än före montaget av omriktaren. Magic!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av säter »

På min mindre Profila går det utmärkt att slira igång.
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av cinc »

Det vill jag minnas att det ska gå göra med den stora också.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av stefanden »

Prins Valiant skrev: 15 november 2022, 13:41:44 Roligt att höra att det funkar. Att köpa en så stor frekvensomriktare kostar en del.
Angående strömmätning. tångamperemeter fungera på ingående till omriktare för där är det ren 50 eller 60Hz, vilket tångamperemätaren klarar. På utgång till motor är det systematiskt sönderhackat pulsbreddsmodulerat. Därför kan man aldrig lita på dessa värden. En AC/DC tång går något bättre, men själv använder jag enbart en sådan på motorsidan, för att kontrollera symmetri mellan fasernas strömmar. Ström till motor kollas genom omriktarens display.

När det gäller inkoppling av spindel, skulle jag, om det är tekniskt möjligt helst vilja se den inkopplad redan från start. Eller att den kan sliras igång mjukt. Går kanske inte, jag är ingen svarvexpert.
35-40 ampere är ok, men skall inte vara mer.
Detta exempel visar att frekvensomriktare är utmärkta mjukstartare. Startströmmen kan reduceras med mer än 50%, samtidigt som motorn erbjuder mer moment i starten än före montaget av omriktaren. Magic!
Ja det verkade helt klart att funka över förväntan till och med! tusen tack för supporten.
Ah det är på så vis, då bör jag alltså kunna lita på de 4A/fas på "in" sidan? tycker det låter väldigt lite om jag jämför med de 13 jag hade på motorn före frekvensaren? Jag är ju förövrigt mest bara nöjd att grejjerna funkar, sen får det dra den ström det behöver för att gå :D

Angående starten av spindeln så är det lamellkoppling så den går att slira igång, inte starta med kopplingen till dock, just när jag mätte 35-40A var just för att se vad jag kom upp i, så snabbt drar jag normalt inte spaken.
Ja att detta skulle lösa problemen så trodde jag nog inte faktiskt. Men man lär sig alltid något nytt.
säter skrev: 15 november 2022, 14:19:56 På min mindre Profila går det utmärkt att slira igång.
Stämmer bra, det går det på denna också.
cinc skrev: 15 november 2022, 16:11:55 Det vill jag minnas att det ska gå göra med den stora också.
Stämmer bra :tumupp:
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av cinc »

Bara för att det är lamellkoppling så betyder det inte att det går "slira" igång spindeln.
Som ex. har Storebro GS210 har någon slags elektrisk koppling som är på eller av.
Asläskigt om man har stor tung fixtur i spindeln och har fel växel i lagd.

Det finns säkert flera svarvar som är på detta vis.
Skriv svar