cirkulationspump, minska effekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

cirkulationspump, minska effekt

Inlägg av grym »

har nästan ok självcirkulation om det är kallt nog ute och varmt nog i tankarna

cirkulationspumpen drar 40w, och behöver inte vara på mer än ca en femtedel
funderar på sätt att minska flöde och effekt

och, japp det finns moderna blc med inbyggd frekvensomformare
dom är dyra och jag har bytt en del sådanna där elektroniken givit upp

så jag kommer köra med vanliga ett tag framöver

frågan är rimligt sätt att minska effekten?
första jag funderade på var spänningsdelning med kondensator, skall provas

en annan vore att köra med en enfas frekvensomformare, och ha koll på motorkondensator, frekvens och spänning
vore värt att prova det med

mer förslag?
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: cirkulationspump, minska effekt

Inlägg av nifelheim »

https://www.clasohlson.com/se/Kopplingsur/p/36-5573

och köra 15 minuter sedan avstängd 4st 15 minutrar , det blir en femtedel :)

lätt att ändra till en fjärdedel eller mer om det inte räcker när det är kallt
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: cirkulationspump, minska effekt

Inlägg av Prins Valiant »

Din cirkulationspump är en asynkronmotor, internt 3 fas, men enfas samt kondensator.

Att exempelvis sänka spänningen på en asynkronmotor är ingen bra lösning, den är byggd för att matas med 50Hz och jobba med sitt asynkrona varvtal. Spänningssänkning leder till minskad effekt. Eftersläpningen ökar och därmed minskar varvtalet, men när du minskat det till ca 80% av maxfart är risken mycket stor att motorn bara stannar, blir överhettad och lindningen skadas.

1-fas frekvensomriktare är gjorda för 3-fas motorer, 1-fas in, 3-fas ut- Tveksam till hur bra det kommer fungera på en enfas motor. Stor risk för att omriktaren löser för asymmetri i strömmar, eftersom endast 2 av de 3 utgångsfaserna används. Mycket tveksam lösning, men de finns de här på forumet som har fått det att fungera.

Effekten, pumpen drar 40W, men om du drar ned varvtalet med en frekvensomriktare kommer omriktaren i sig själv både dra energi och ha förluster. Den har troligtvis en egen kylfläkt. Omriktarens effektbehov är kanske mer än den effekt du sparar genom att dra ner cirkulationspumpens effekt.

Som jag ser det är det vettigt att behålla pumpen. 40W, elpris 3kr /kWh = 1000kr. Kanske du kan halvera förbrukningen, då blir det 500kr/år. En frekvensomriktare är inte billig. Du kan köra flera är innan den har återbetalat sig. Sedan stänger du kanske av cirkulationspumpen under sommarhalvåret. Då tar det ändå längre till vinst.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: cirkulationspump, minska effekt

Inlägg av pi314 »

Har funderat lite i samma riktning, utan att fördjupa mig i frågeställningen.

On-off i lämpliga tidsperioder är kanske det enklaste?

Dom flesta lite äldre cirkulationspumpar har en liten omkopplare där man kan välja tre hastigheter, I, II och III.

Två frågor, som skulle kunna hjälpa till att komma vidare, om man har svaren.

1. Vilken typ av motor sitter i äldre cirkulationspumpar?
2. Hur styrs varvtalen I, II och II i dessa äldre pumpar?

En fråga, eller kanske ett påstående, som man då och då stöter på om dessa lite äldre cirkulationspumpar är denna:
– Stäng aldrig av pumpen, för den kan vara svår att starta då.

Hur mycket ligger det i detta påstående? Jag har själv några (fyra) cirkulationspumpar som regelmässigt stängts under sommarmånaderna eller mer i många år. Jag har aldrig upplevt startproblem efter att dom varit avstängda. Har jag haft tur eller är problemet med svårstartade cirkulationspumpar ovanligt eller överdrivet?

Prins Valiant:
OK, det är en 3-fas asynkronmotor. Hur styrs dom tre hastigheterna, när en sådan väljare finns?

/Pi
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: cirkulationspump, minska effekt

Inlägg av AndLi »

Det har kostat samfälligheten minst en djupbrunnspump att inte motionsköra, eftersom de var kopplade i sekvens och den första i princip alltid orkade hela lasset själv så startade aldrig nummer två och dog efter ett tag.
Nu sitter där en Simens LOGO och styr och ställer, och pumparna startar växlande.

Googlar man motionskörning så får man massor av träffar..

Men visst jag har stängt av min cirkpump till den vattenburna el-värmen..
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: cirkulationspump, minska effekt

Inlägg av Teknikern »

Du kan inte jämföra djupbrunnspumpar med cirkulationspumpar enär det mediet som kallas råvatten bildar avlagringar men avgasat vatten är dött och inte bygger hårda avlagringar. Skulle cirkulationspumpen av nån anledning becka fast under stillestånd på sommaren så är det ju busenkelt att lossa pluggen i änden på pumpen och vrida loss den med en skruvmejsel, det klarar alla som kan hantera en skruvmejsel. Enda pumpar jag fått riva och göra rent från fasta avlagringar är "återvunna" pumpar som legat torra gud vet hur länge i nån källare.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: cirkulationspump, minska effekt

Inlägg av AndLi »

Tur du är händig ;) men det är ju skönt för vaktmästaren och slippa åka runt varje höst och dra igång alla pumpar manuellt.. Verkar ju ske rätt frekvent eftersom alla verkar implementerat funktionen..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: cirkulationspump, minska effekt

Inlägg av TomasL »

Är det lönt att krångla för den 20-lappen eller två som du eventuellt kan spara in på ett år?
Repen
Inlägg: 213
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Re: cirkulationspump, minska effekt

Inlägg av Repen »

Cirkulationspumpar är centrifugalpumpar, dom kan man strypa på trycksidan för att minska effekten, dom förbrukar sin effekt när dom flyttar vätska förrutom vad som är förluster i värme ock lagerförlust (värme det oxå om än lite) i motorn resten är effekt som anväds för att flytta vatten.
Den får absolut inte strypas på sugsidan då det skapar kavitation.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: cirkulationspump, minska effekt

Inlägg av Teknikern »

AndLi skrev: 19 oktober 2022, 00:38:43 Tur du är händig ;) men det är ju skönt för vaktmästaren och slippa åka runt varje höst och dra igång alla pumpar manuellt.. Verkar ju ske rätt frekvent eftersom alla verkar implementerat funktionen..
Man blir händig om man jobbar med lite av varje hela livet, det är inte mycket som är mig främmande numera och är grejen kass så "bryter man förpackningen" och lär sig nåt på vägen även om den inte gick att rädda,,,,,mycket nyttigare än att sitta och spela dataspel eller slöa i soffan framför dumburken. :)

Mejselspåret i änden på pumpen är till för två saker, att kunna kontrollera så pumpen går åt rätt håll efter montering samt att kunna lossa en pump som kärvat fast vilket väldigt sällan händer i ett vattenfyllt avgasat system som varit i drift, jag har aldrig varit med om att pumpar fastnat när dom varit avstängda under sommarsäsongen och samma pumpar sitter i laddomaterna som ju står still hela sommaren när det inte är eldningssäsong.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: cirkulationspump, minska effekt

Inlägg av grym »

det jag vill göra, med en standardpump, är att ha längre tid på batteridrift om det skulle behövas, via växelriktare

ska prova effekt med strypning

dom här borde inte vara trefas, utan vanliga tvåfas med driftkondensator

en liten växelriktare där man minskar frekvens och spänning är det jag funderade på för att köra långsammare, bör gå rimligt lätt att göra
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: cirkulationspump, minska effekt

Inlägg av grym »

glömde av och på funkar, men det vore bättre med konternuerlig drift på lägre varv
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: cirkulationspump, minska effekt

Inlägg av pi314 »

Den här frågeställningen finns kvar för mig.

I ett hus har jag en äldre värmepump med två cirkulationspumpar av den äldre typen, med tre effektlägen I, II och III, för vardera köldkretsen och elementkretsen.

Dom drar strax under 100 watt styck när dom står i effektläge tre. Jag ska försöka mäta upp exakt vad dom drar i läge I, II och III, men har inte gjort det ännu. Jag tvekar lite inför att riva för mycket i värmepumpen. Den går ju så bra, trots att den har över 15 år på nacken! :)

Jag har uppskattat förbrukningen på var och en av mina lite äldre cirkulationspumpar i dom olika lägena till ungefär dessa värden.
I: 35 watt (307 kWh/år)
II: 55 watt (482 kWh/år)
III: 80 watt (701 kWh/år)

Två cirkulationspumpar på läge III året runt förbrukar ca 1400 kWh/år.

Jag har inte jättekoll på flöden och temperaturskillnader, men har testat lite med olika lägen på cirkulationspumparna. I korthet kör jag dom ibland på III när det är riktigt kallt, men oftast på på II november till mars och på I i april och oktober. Resten av året behöver jag ingen eller lite uppvärmning.

Då får jag en årsförbrukning på båda cirkulationspumparna på 497 kWh.
(55 x 24 x 30 x 5 + 35 x 24 x 30 x 2) x 2 = 497 kWh.

Vad är det värt att spara 900 kWh/år?

Det beror ju på elpriset. Tidigare, när elpriset på spotmarknaden låg runt 30-40 öre/kWh så blev det drygt 2:-/kWh totalt på mina räkningar. Jag gissar att med 100-300 öre/kWh, månadspris som det är nu, så hamnar jag runt 3:50 till 4:-/kWh på mina räkningar.

Om jag räknar lågt, med 3:- per kWh, så spar jag ca 2700:-/år med min "strategi" i stället för att göra som leverantör/installatör rekommenderade, att ha båda på III och på hela året.

Det vore ju trevligt om man kunde få en styrning av detta med automatik, utan att behöva byta hela värmepumpen...

/Pi

Edit: Innan man börja experimentera med att sänka effekt/flöde i cirkulationspumparna bör man ha koll på vilken temperaturskillnad man har mellan "in" och "ut" i respektive brine och elementkretsen.
Jag har inga exakta siffror, men jag har för mig att jag brukar ha ca 1-2° på köldkretsen och ca 3-4° på elementkretsen. Ta inte det som riktvärden, men om temperaturskillnaden är för stor så bör cirkulationspumpens effekt ökas.
I alla moderna värmepumpar som jag tittat närmare på, med varvtalsstyrda cirkulationspumpar, så sköts styrningen av cirkulationspumparna med automatik.
Senast redigerad av pi314 26 februari 2023, 12:39:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: cirkulationspump, minska effekt

Inlägg av TomasL »

Pumpen på KB sidan skall du lämpligen köra för fullt.
Sänker du den, är risken mycket stor att COPn på värmepumpen sjunker markant.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: cirkulationspump, minska effekt

Inlägg av grym »

håller med, ha koll på värmepumpens in och uttemperaturer så man inte får den i fel arbetsområde
Skriv svar