Oscillator / klocka

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Oscillator / klocka

Inlägg av GeekJoan »

Sitter ju alltid en eller två små kondingar ihop med en oscillator.
Hur noga är det värdet, tror jag har en trasig som är på 47 (47 pF). Men jag har ingen på just 47, hur högt kan jag gå utan att pulsen smetas in i nästa puls?
Oscillatorn är på 12 MHz.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Oscillator / klocka

Inlägg av Icecap »

Om det är ett 32kHz kristall i en klocka (eller annat) är frekvensen beroende av den rätta lastkapacitans. De 2 kondingar fungerar även som ett AC-mittpunkt i kristallen, ändras förhållandet mellan dom varierar spänningen också.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Oscillator / klocka

Inlägg av GeekJoan »

Här är det bara en konding. Kretsen ser inte exakt ut som på bilden, för det är inte en 4 pin oscillator utan bara 2. Sitter även några motstånd ihop med kondingen.
oscillator.jpg
Jag har nästan exakt 12 MHz ut från kristallen, men straxt efter så är den inte stabil längre. Så jag börjar fundera på om kondingen är dålig för redan där så börjar den flukturera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Oscillator / klocka

Inlägg av rvl »

Captain obvious påpekar att det är svårt att mäta utan att mätningen påverkar i sådana kretsar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Oscillator / klocka

Inlägg av Glenn »

Med en färdig oscillator är det väl inget krav på kondingar ? ..med en kristall "Måste" man ju ha det dock.

Då ska det inte vara några problem att mäta heller, som det är med en kristall.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Oscillator / klocka

Inlägg av Klas-Kenny »

Det där är ju bara en avkopplingskondensator, då inte så jäkla noga i värde. Likaså behövs bara en.

Stor skillnad på en lös kristall och en "hel" integrerad oscillator som i fallet på bilden.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Oscillator / klocka

Inlägg av Icecap »

Sant. Du har en färdig oscillator och avkopplingskondingen bör vara runt 10-100nF.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Oscillator / klocka

Inlägg av rvl »

GeekJoan skrev: 12 oktober 2022, 14:18:07 Här är det bara en konding. Kretsen ser inte exakt ut som på bilden, för det är inte en 4 pin oscillator utan bara 2 [ben].
Det låter som en kristall i min värld.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Oscillator / klocka

Inlägg av TomasL »

GeekJoan skrev: 12 oktober 2022, 14:18:07 Här är det bara en konding. Kretsen ser inte exakt ut som på bilden, för det är inte en 4 pin oscillator utan bara 2. Sitter även några motstånd ihop med kondingen.
oscillator.jpg
Jag har nästan exakt 12 MHz ut från kristallen, men straxt efter så är den inte stabil längre. Så jag börjar fundera på om kondingen är dålig för redan där så börjar den flukturera.
Du får nog beskriva vad det är du faktiskt har, du har visat en schemadetalj på en färdig kristalloscillator, men pratar om en kristall, vad har du egentligen?
En kristall behöver 2 st kondingar för att fungera, ibland lägger man in motstånd också för att minska drivningen av kristallen, då de ej får drivas för hårt.
Värdena på dessa komponenter tenderar att vara rätt kritiskt.
Data på kondensatorer och motstånd hittar man i kristallens datablad.

En färdig oscillator är minst 3 ben, och behöver bara avkoppling på matningen, vilket är tämligen okritiskt.

Det är i princip omöjligt att mäta direkt på kristallen, utan man får mäta på oscillatorns utgång, då proben har en viss kapacitans, som adderas upp på de befintliga kondensatorerna.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Oscillator / klocka

Inlägg av GeekJoan »

Alltså jag har ju inte exakt info. Enda schemat jag hittar är till en annan version som har den där oscillatorn med 4 ben, men alla andra kretsar är samma.

Så här ser det ut, tyvärr så ser jag inte banorna för kortet är målat och jag får inte av färgen.
arkanoid.jpg
Kristallens ena ben ger ut nästan exakt 12 MHz men efter den gått genom nått av motstånden och kondingen där så kan den dippa till i frekvensen. Vilket blir ett problem längre ner i linan när den använder den där signalen till att göra synken till videon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Oscillator / klocka

Inlägg av TomasL »

Traditionell Kristalloscillator.
Du kan INTE på något sätt verifiera att den fungerar genom att mäta på kristallens ben, eftersom själva mätningen kan få den att fungera, eller sluta fungera.
Det är ungefär som Schrödingers katt. dvs observationen påverkar observationen, typ.
Det kan eventuellt gå om man har en riktig MOS-fet prob till oscilloscopet, med en kapacitans om 2pF eller lägre, vanliga probar går inte att använda till detta då deras kapacitans är alldeles för hög.
Du måste mäta på utgången från själva oscillatorkretsen, där kristallen inte påverkas.
Vore bra om du kunde rita upp ett schema över hur oscillatorn ser ut, det verkar ju vara ett enkelsidigt kort, så det borde vara rätt enkelt.
j_tomas
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 november 2011, 21:53:34

Re: Oscillator / klocka

Inlägg av j_tomas »

Verkar ju vara en TTL-oscillator ungefär så här:
Försök ohmmäta så att du kan rita upp ett kretsschema.
Ser ut som om en kondensator (C75) inte är monterad? Eller bortplockad?
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Oscillator / klocka

Inlägg av GeekJoan »

Ska se om jag kan mäta mig till det, eller om jag kan få bort färgen så man kan se bättre.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Oscillator / klocka

Inlägg av GeekJoan »

OK, om jag mätt rätt så ser det ut nått sånt här:
klocka.jpg
Mäter jag på kristallen så ser jag mina 12 MHz:
oscilloskop.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Oscillator / klocka

Inlägg av TomasL »

Så kan det inte se ut, måste likna det j_tomas postade.
och återigen, du kan inte mäta på kristallen, du måste mäta på oscillatorns utgång.
Om du har en D`FET-prob, med låg kapacitans, säg 1pF eller så, så skall du kunna se en sinus-signal, inte fyrkant.
Skriv svar