Äldre elverk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lekman123
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 februari 2011, 07:07:34
Ort: Ekshärad

Äldre elverk

Inlägg av lekman123 »

Funderar på att skaffa ett elverk för att kunna driva cirkulationspump, pannans fläkt samt laddomaten i vinter om det blir ett längre elavbrott. Är ju inte helt orimligt med tanke på många aspekter hur det är i världen just nu. Utan el så kommer mitt hus att frysa sönder, har ingen chans att lyckas tappa ur systemet tillräckligt effektivt, så det hela är ganska viktigt.

Om man skaffar ett äldre elverk med så kallad modifierad sinus (ej perfekt sinus, men inte heller fyrkant, väl?) får man då ut en bättre sinus med hjälp av en Isolations-transformator, en 1:1 transformator. Eller är det bättre om jag satsar på ett modernare elverk som ger bra sinus från början?

Tänker också komplettera med en spänningsomvandlare 12 -> 230V. Räcker det då med en som kan ge 1000 W när strömförbrukarna tillsammans ligger på ca 300 W? Induktiva laster mm. Hur ska man tänka här, finns ju en massa olika prisnivåer, Kinaprylar

/Lars
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17163
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Äldre elverk

Inlägg av AndLi »

Jag hade trott att ett äldre elverk utan elektronik skulle ge en fin sinus rakt ut från generatorn? Som dock kanske varierar en del i frekvens och toppspänning beroende på varierande last och långsam reglering?
lekman123
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 februari 2011, 07:07:34
Ort: Ekshärad

Re: Äldre elverk

Inlägg av lekman123 »

Jag har fattat det som att äldre verk har nån form av hackig kurva, får läsa på mer. Blir lite skrämd att läsa om spänningspikar som kan uppstå vid urkoppling av belastningar, pannan har ju trots allt en elektronisk styrning.
Att köra panna och laddomat via 12V batteri och att bara ladda batteriet med bensindrivet kan kanske vara ett sätt att komma runt riskerna?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Äldre elverk

Inlägg av Icecap »

Skillnaden är om elverket har inverter eller inte.

Ett äldre UTAN inverter ger sinus z men varierar i frekvens osv.

Ett elverk MED inverter kan vara billigt o ge modifierat sinus eller dyrare o ge riktig sinus.
lekman123
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 februari 2011, 07:07:34
Ort: Ekshärad

Re: Äldre elverk

Inlägg av lekman123 »

Om jag skaffar ett äldre, utan inverter, och bara kör rakt in i pannans elanslutning, vilka risker tar jag då. Under en normal eldning sker en nedreglering av fläkthastighet och riktigt på slutet stängs matningen till laddomaten ned, som sker via pannan. Laddomaten startas under uppstarten av pannan, sker via pannan.
Att köra husets cirkulationspump via det äldre elverket borde inte vara några problem

Eller, vilket av dessa alternativ är bäst med minst risker för pannans elektronik, nytt med inverter och bra sinus eller helt utan inverter. Tänker mej också köpa en omvandlare 12 -> 230 för att ha hängslen o livrem
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Äldre elverk

Inlägg av Janson1 »

Alla små förbrukare som går närmare 24/7 skall man nog köra med inverter (12-230 volt) gärna "Pure Sine" typ. Sen om du köper ett begagnat elverk så beror det ju på vilket du tänkt dig... Har du något på gång?
lekman123
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 februari 2011, 07:07:34
Ort: Ekshärad

Re: Äldre elverk

Inlägg av lekman123 »

Jag är på gång att beställa en inverter 12 - 230 med Pure Sinus. Kommer att testa att köra den mot pannan så snart som möjligt så att man vet att det funkar. Skaffar nog också ett modernt elverk, litet 1000 - 1200 W med ren sin det också, hoppar det där med äldre elverk
Med 12 - 230 kan man ju tom använda en bil på tomgång för att lösa ett tillfälligt problem
/Lars
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Äldre elverk

Inlägg av adent »

Vi är iaf två på forumet som köpt sådana här och de har hållt i några år. Drar väl iofs runt 12W i tomme.
Min orkar faktiskt starta och driva min enfas vattenpump som sitter 30 meter ner!

https://www.ebay.de/itm/353068780437
lekman123
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 februari 2011, 07:07:34
Ort: Ekshärad

Re: Äldre elverk

Inlägg av lekman123 »

Tackar, köpte en sån
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Äldre elverk

Inlägg av Glycol79 »

Jag har kört på ett gammalt elverk utan inverter i bra många timmar, skulle nog vilja säga ett par tusen. Inget har pajat, har drivit laddstationer till drönare, datorn och ljudanläggningar. Förvisso är dessa prylar inte jättekänsliga och de tål rätt stora variationer på inspänning.
Det man skall passa sig för är att tex driva en vinkelslip eller liknande stor last samtidigt som något känsligt och det är för att regleringen inte hinner med och det blir stora spänningsspikar när du stoppar lasten.
En nackdel med dessa elverk är att de måste gå konstant varvtal för att hålla frekvensen någorlunda rätt. Detta gör att vid låg last så kommer det bullra mer och dra mer soppa.
Jag har ett mindre inverterverk också och det har ett ecoläge som gör att motorn varvar ner till nästan tomgång vid låg last. Det går väldigt snålt men startar inte ett vanligt kylskåp när det är i ecoläge. Men har man som jag kylskåp med inverterstyrd kompressor går det bra. Då smyger skåpet igång och elverket hinner varva upp i tid.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Äldre elverk

Inlägg av MiaM »

Googlade lite, första bästa ersättningsfläkt till nån slags panna verkar dra 70W. Laddomat är ju i princip en cirkulationspump och ett par shuntar (eller är det backventiler?). Ihop med cirkulationspumpen så håller jag med andras tips att köra en inverter från batterier.

Sen är ju frågan om du vill kunna ladda batterierna med nån förbränningsmotor. Kortsiktiga strömavbrott, typ max några dagar men samhället fungerar fortfarande, går ju lätt att lösa med diesel/bensinelverk. Men å andra sidan om det mest är fråga om att rädda huset och inte att få högsta effektivitet så kan du worst case ladda batterier genom att ha en bil på tomgång. Rejält ineffektivt, men du har sannolikt redan en bil.
Skriv svar