Sida 1 av 1
Problem med Fusion360
Postat: 2 oktober 2022, 17:16:34
av Forsgren
Varför flyttas bodies och komponenter i komponenter som jag länkar eller importerar till ett projekt? Och hur löser man det?
F360.png
Re: Problem med Fusion360
Postat: 2 oktober 2022, 18:00:54
av malman
Varför.. oklart…
Men lösningen är att nyttja assemblys, dvs länka ihop saker med joints osv…
Re: Problem med Fusion360
Postat: 2 oktober 2022, 20:52:40
av Forsgren
ok, jo det löste problemet.. Nu har jag "ritat" en hel del i F360 men jag har nog fortfarande inte lärt mig metodiken fullt ut, hur man gör från början till slut för att få en modell som är lätt att jobba med. Från början tex gjorde jag bara bodies av allt och inte komponenter, det blev ju inte så bra...
Finns det något bra tutorial på YT hur man går tillväga för att göra en modell, från början till slut i grova drag?
Re: Problem med Fusion360
Postat: 3 oktober 2022, 08:52:25
av Wihelm
Gör som i vekligheten. Det som är separat del i verklighetan är en komponet. Komponeterna sätter man sedan ihop med "joint"
Re: Problem med Fusion360
Postat: 3 oktober 2022, 10:11:46
av SeniorLemuren
Forsgren skrev: ↑2 oktober 2022, 20:52:40
ok, jo det löste problemet.. Nu har jag "ritat" en hel del i F360 men jag har nog fortfarande inte lärt mig metodiken fullt ut, hur man gör från början till slut för att få en modell som är lätt att jobba med. Från början tex gjorde jag bara bodies av allt och inte komponenter, det blev ju inte så bra...
Finns det något bra tutorial på YT hur man går tillväga för att göra en modell, från början till slut i grova drag?
Högerklicka på bodies så kan du välja Create Components from Bodies från menyn.
fusion360hlp.jpg
Re: Problem med Fusion360
Postat: 3 oktober 2022, 19:08:07
av Forsgren
Det är jag med på hur man gör, men det blir ju fruktansvärt mycket komponenter,

och det fungerar inte med Sheet metal bodies.. I början ritade jag en komponent av flera delar som skulle svetsas till en komponent i verkligheten, men det blir ju inte bra. Speciellt om dom skall skäras ut i plåt, varje sheet metal component kan ju bara ha en body om det skall gå att jobba med den på ett vettigt sätt. Och det är lite meckigt att dela på dom till flera components i efterhand.
F3602.png
Re: Problem med Fusion360
Postat: 3 oktober 2022, 20:04:48
av mrfrenzy
Det är fullt normalt att en 3d-modell består av tusentals komponenter. Allt som är en separat del som sedan skruvas eller svetsas fast på maskinen ska vara en egen komponent.
Re: Problem med Fusion360
Postat: 3 oktober 2022, 20:19:25
av säter
Forsgren skrev: ↑3 oktober 2022, 19:08:07
det blir ju fruktansvärt mycket komponenter
Det är väl samma sak oavsett vilket CAD-program man kör med?
Re: Problem med Fusion360
Postat: 3 oktober 2022, 22:09:02
av Forsgren
Så är det. Var bara det att jag hamnade lite snett när jag började, hade antagligen varit bättre att börja rita något trams för att lära mig. Än att som första projekt i F360 göra det "riktiga" projektet.
Re: Problem med Fusion360
Postat: 4 oktober 2022, 09:39:07
av SeniorLemuren
Du kan ju låsa ihop önskade komponenter.
fusion360 assemble.jpg