1-axlig enkel CNC applikation

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

1-axlig enkel CNC applikation

Inlägg av Tottish »

Hej!

Efter många års frånvaro har jag börjat planera ett litet projekt som förhoppningsvis kan bli verklighet.

Kortfattad beskrivning:
*Jag vill ha en vagn som åker på en skena (endast 1 axel). Den kan "dra sig själv" med ett anliggande hjul och ett hobbyservo eller liknande anordning. Behöver inte gå särskilt fort.
*Vagnen är utrustad med en avståndsmätande laser som mäter avståndet från ena änden av skenan som vagnen åker på.
*Vagnen får ett börvärde från en PC och får sitt ärvärde från lasern. Alltså: PC säger: "ställ dig på 1253mm från änden". Vagnen åker dit och stannar där tills den får en ny signal.
*Bäst vore om det skulle bli batteridrift på detta så man slipper trixa med kablar men utvecklingstid är också viktigt att hålla nere så det är möjligt att det blir en kabel ändå. Spelar ingen stor roll i nuläget.

För den nyfikna kan jag säga att det ska stå en linjelaser på vagnen som helt enkelt ska projicera en linje på ett visst mått som den får från PC:n. Användes som hjälpmedel i byggsammanhang.
Jag har bra koll på det mesta här och behöver ingen direkt handhållning i det här läget men jag har två frågor, en konkret och en lite lösare.

Konkret fråga:
1. För avståndsmätande laser: Känner någon till en "vanlig" lasermätare (typ laser-måttband) som har en digital utgång (helst trådbunden) med kontinuerlig uppdatering? T.ex. Bosch har ju några med Bluetooth och det verkar finnas folk som lyckats ansluta till den så detta kan vara ett alternativ. Känns dock enklare om man kunde få ut en trådburen UART eller liknande direkt från lasern. Mindre som kan krångla.
Om inte: Tips på någon prisvärd OEM-modul? Önskemålet är att kunna mäta typ 0,2m-10m med kanske +/- 1mm eller 2mm tolerans. Om det blir väldigt dyra prylar så kan eventuellt mer tolerans accepteras men inte mycket mer.

Lösare fråga:
2. Jag sitter på tillräckligt med erfarenhet för att bygga detta från scratch men skulle vilja hålla utvecklingstiden till ett minimum. Jag vill därför be om tips om någon har sett liknande projekt med öppen kod som man skulle kunna utgå ifrån. Plattform spelar ingen större roll. PIC, Arduino, RaspPi eller något annat, anything goes.

Tar tacksamt emot tips.
/Tottish
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: 1-axlig enkel CNC applikation

Inlägg av AndLi »

Avståndet är alltså inte positionen på din skena? Jo det säger du ju i punkt 2.

Så varför då mäta? Sätt en stegmotor och någon lämplig gängstång och styr den med död räkning. Min cm maskin jobbar så och det funkar utmärkt!
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: 1-axlig enkel CNC applikation

Inlägg av malman »

Om du som Andli beskriver, använder död räkning o en stegmotor... (även om jag skulle valt remdrift för denna appl.) Så kan du nyttja grbl i en arduino för att driva maskinen och tex g-code sender i pc-ändan...

Död räkning principen kräver någon form av homing/nollning av positionen men det.för man med en limitswitch i ena ändan av linjärrörelsen, eller helt manuellt positionerar åkvagnen och sen sätter positionen i mjukvaran på lämpligt sätt...

Mjukvaror som kan ta måttfeedback har jag ingen koll på, möjligen förutom linuxcnc, men det blir nog hyffsat mycket overkill på den, både sw och hw mässigt...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: 1-axlig enkel CNC applikation

Inlägg av säter »

Vad ska du använda för styrsystem till CNC?
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Re: 1-axlig enkel CNC applikation

Inlägg av Tottish »

Givetvis förstår jag att död räkning är en enklare lösning och det är inte helt omöjligt att det landar där MEN jag vill ha det på det här viset om det går för att det blir maximal flexibilitet. Skenan ska kunna flyttas/kapas/förlängas/skarvas enkelt och snabbt vid behov och jag vill inte riskera att hjulet slinter ett halvt varv utan att det märks.
Jag vill inte låta alltför avvisande men i det här läget så är det framförallt mina frågor jag önskar svar på, inte tankar på om systemdesignen som sådan är en bra eller dålig lösning.

säter: Inget konventionell CNC-styrsystem för PC. PC:n ska bara mata över en siffra (typ 1377) till det som finns på vagnen och så ska den mikrokontrollern (eller vad det nu blir) egenhändigt klara av att ta sig till den angivna positionen.

/Tottish
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: 1-axlig enkel CNC applikation

Inlägg av Micke_71 »

Lasermoduler med seriell utgång finns ju från prislappar från 500kr till över 40 000kr. De billigare är ju kinesiska och det är nog rimligt att misstänka att angiven noggrannhet inte stämmer.

En modul som finns från 1600-2100kr anges på en sida till repeteringsnoggranhet på 1mm men undviker att ange absolutnoggrannhet. Men i andra källor så anges den till +-1.5+D*5/10000 vilket blir +-6.5mm på 10meter.

Jag har en Sick DT500-A211 som mäter 0.2-30m med 90% reflektion eller 0.8-15m vid 6%. Nypriset på en sådan ligger runt 15 000kr och de garanterar +-3mm. Man kanske har tur o den klarar +-1-2mm
Skriv svar