Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av MadModder »

säter: det vet jag inte. Men det bör ju iaf finnas ventiler för att stänga mellan pannan och radiatorsystemet.
Sen borde man ju kunna hålla säkerhetsventilen öppen och fylla på luft lite sakta så vattnet hinner rinna ut och inte göra något mottryck. :humm:
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av svanted »

om du öppnar säkerhetsventilen, hur länge rinner det vatten?
slutar det efter ett tag?
då borde det gå att göra utan att tömma systemet?
om du kan ställa upp säkerhestventilen utan att det rinner ut för mycket vatten?
i det läget fyller du bälgen med de 0.5 bar det ska vara,

om det inte går och det kommer luft ut genom säkerhetsventilen är det hål i bälgen.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av ecenier »

Prins Valiant skrev: 25 september 2022, 12:46:59 Har själv en Nibe bergvärmepump och hade liknande problem. Ditt expansionskärl är från 2009, det är dags att gummibälgen inuti går sönder, tyvärr. Då sjunker vattentrycket samt att trycket blir mycket varierande p.g.a olika varmt vatten i elementslingan. Du fyller på, och vattnet går ner i den delen som skall vara luft.
Testas lättast genom att knacka med fingret på nederdelen av expansionskärlet. Där innanför skall det vara luft. Detta ger en vacker klockklang vid knackning. Skulle det vara vatten innanför blir det ett dovt ljud.
Aha, nu är vi något på spåren. När jag knackar på kärlet är det stumt och dovt var jag än knackar. Verkar fyllt med vatten.
Antingen är bälgen trasig, eller så finns ingen luft alls i bälgen.

Jag har nu testat följande.
1. Testade att trycka in stiftet i bilventilen i botten. Det kom varken vatten eller luft. Jag blev lite blöt på fingret. En halv droppe kanske.
2. Öppnade säkerhetsventilen så att vatten rann ut tills jag hade 0 bar tryck och det inte kom speciellt mycket vatten.
3. Tog en cykelpump och pumpade in luft till manometern visade 0,5bar (Statiska höjden är 1,7m, så osäker på om jag verkligen ska ha 0,5 bar då). När jag pumpade in luft så kunde jag höra hur det bubblade som om bälgen hade vatten i sig.
4. Fyllde på med vatten tills manometern visade 0,8bar

När jag knackar på expansionskärlet låter det kanske aningen bättre, men svårt att säga. Det låter i alla fall inte som en klocka.
Konstiga är att när jag nu trycker in stiftet i bilventilen i botten så kommer det varken luft eller vatten. Konstigt eftersom jag pumpade in luft.

Detta verkar för mig låta som exapansionskärlet är kaputt. Eller finns det hopp?

Tack alla för den oerhört snabba responsen!
Screenshot 2022-09-25 at 13.30.24.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av svanted »

om du trycker på bilventilen nu ska det bara komma luft inget vatten
vatten = kaputt.

när du pumpar i luft i bälgen ska säkerhetventilen vara öppen annars är det mottrycket i systemet som blir 0.5 bar inte mängden luft i bälgen.
gas charge ska fyllas utan mottryck på andra sidan, alltså värmesystemsidan.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av säter »

Håller man säkerhetsventilen öppen, då tappas väl hela systemet ur?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av MadModder »

Nej, bara om man har ett öppet expansionskärl uppe på vinden. Är det ett helt slutet system kan det ju inte komma ut något vatten om ingen luft kan ta sig in.

Och det ska vara 0,5 bars tryck inne i blåsan, inte på manometern som mäter vattentrycket. Så man måste ha en luftpump med egen manometer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av TomasL »

säter skrev: 25 september 2022, 12:39:19 Jag tror inte att det får finnas någon sådan ventil. :humm:
Jodå, inga problem, dock måste säkerhetsventilen sitta på systemsidan av ventilen.
Inte helt ovanligt att man sätter både avstängningsventil och avtappningsventil för kärlet, i alla fall på lite större installationer.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av svanted »

det kan nog rinna litet hela tiden men principen är att släppa ut motsvarande tryck man fyller luft i blåsan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av TomasL »

Detta verkar för mig låta som exapansionskärlet är kaputt. Eller finns det hopp?
Du kan utgå ifrån att det är kass och behöver bytas.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av säter »

Förmodligen är kärlet kass, men det hade varit intressant med en riktig felsökning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av TomasL »

Det är en riktig felsökning om man konstaterar att kärlet är kass.
Och ett trasigt expansionskärl ger exakt de symptom som TS beskrev, och kan lätt misstolkas som ett läckage.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av Prins Valiant »

Det är ju inget jättejobb att ta ned expansionskärlet. Väger det som attan, då har du kanske 12 liter vatten i det.

Kanske du kan ana vikten redan genom att försöka lyfta lite på det. Oftast hänger det i en ganska lös förankring.
Jag är ingen expert, men till min värmepump och vattenburna radiatorer i ett äldre hus installerade rörmokaren ett 25 liter expansionskärl, samma typ som ditt. Något att fundera på vid eventuellt byte.

Googlar man på detta verkar det som om kärlet skall vara ca 10 - 15% av systemets totala volym.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av säter »

TomasL skrev: 25 september 2022, 15:18:26 Och ett trasigt expansionskärl ger exakt de symptom som TS beskrev
Lite märkligt att det inte kom vatten när han tryckte in ventilen till luften.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av mrfrenzy »

Om det är tryck på vattensidan är det stor chans att gummiblåsan ligger emot och tätar ventilen.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av ecenier »

Jag har provat en gång till nu efter att ha läst MadModders inlägg. Öppnade säkerhetsventilen igen så att manometern visade 0 bar och tills vattnet slutade forsa ut. Rent och klart vatten kommer ut.
Sedan använde jag cykelpumpens manometer för att pumpa upp ett tryck. Tyvärr är cykelpumpens manometer ganska grov, men jag höftade lite.

Efter det så fick jag släppa ut mer vatten så att det inte totalt sett var för högt tryck på värmebärarsidan kontra luftbälgssidan. Trycket är 0,8 bar, vilket borde vara mer än tillräckligt då Statiska höjden är 1,7 meter.

Nu när jag tryckte in nålen så kom det definitivt ut mer vatten den här gången. Ingen stråle, men några milliliter sipprade ut. Smutsigt vatten. Det styrker ju mrfrenzys teori om att blåsan ligger och tätar mot ventilen. Knackar jag på kärlet så låter den fortfarande full med vatten. Väggfästet har lossnat lite från väggen och tyder på att kärlet är tungt.

Det är med största sannolikhet trasig och jag får se mig om efter en ny. Frågan är då om jag ska köpa ett större eller nöja mig med samma storlek, 12 Liter.
Eftersom det är ett huset har den tjocka typen av radiatorer (ca 70mm djupa) med slottsvred. Svårt att uppskatta hur mycket vatten det blir totalt för att använda formeln från Prins Valiant. Men om det är ett 12-liters-kärl där idag som ska motsvara 10-15% så låter det inte helt omöjligt att det stämmer. 25-liter låter lite mycket (d.v.s. 250l vatten).
121330-ae4b20c88af00b519fe0b0b72ba8ad11.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar