Optisk flamvakt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
arrowsmith
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 oktober 2009, 17:01:18

Optisk flamvakt

Inlägg av arrowsmith »

Hej!
Uppgraderar värmen i huset och undrar...
Är det någon som sett färdig "lös" modul för en optisk flamvakt för pellets/flis brännare?
Alternativt ett bra fungerande schema med komplett recept inkl. optisk sensor för att bygga egen.

Har idag 24VDC i skåpet och behöver en analog 0-5(10)V ut till PLC från modulen
eller för den delen ställbart värde med pot. på modul och en potentialfri kontakt
för att sätta status för att det brinner/slocknat.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Optisk flamvakt

Inlägg av Teknikern »

Lös modul har jag aldrig sett och optisk skulle jag avråda från i den skitiga miljö den sitter i. På pelletskaminer sitter det antingen en vanlig termostat med fast värde eller ett elektroniskt termoelement som annars används till gasspisar, gasolspisar och gasolpannor i husvagnar mm. samt någon form av fördröjning i elektroniken så elementet hinner värmas upp och inte slår ifrån direkt. Termoelementet brukar sitta i ett keramikrör men kan sitta naket i flamman också, det funkar lika bra när keramikrörets ände spruckit och ramlat bort,,,,,har jag hört. :vissla:
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Optisk flamvakt

Inlägg av svanted »

det finns optiska flamvakter, har en på min brännare, den sitter i ett rör och ser lågan,
sotar igen efter ett tag och då stannar den, då får man ta ur den och torka bort sotet i spetsen,
gör man det förebyggande så funkar det.
Screenshot 2022-09-25 at 10.53.57.png

gissar den ändrar resistans p.g.a ljuset så ett förkopplinsmotstånd och sen läsa av spänningen på en analog ingång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Optisk flamvakt

Inlägg av mrfrenzy »

Den givaren brukade jag alltid passa på att torka av samtidigt som jag sotade pannan/brännaren.
(Precis som det står i manualen)

Om man sotar så sällan att givaren hinner bli igensotad så är ju pannan också igensotad och man tappar mycket verkningsgrad.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Optisk flamvakt

Inlägg av Elman »

Har en på min Brännare iwabo typ foto transistor sitter bak i brännaren och ser ljuset /lågan genom luftkanalen för sekundärluften så den är luftkyld
Blir mest smutsig när rökgasen tänder och lågan backslår eller pga i dammet i pannrummet .

/Elman.
arrowsmith
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 oktober 2009, 17:01:18

Re: Optisk flamvakt

Inlägg av arrowsmith »

Men hur styr man enklast den flamvakten så man kan få en justerbar "triggerpunkt" för att avgöra att det slocknat?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Optisk flamvakt

Inlägg av danei »

När jag eldade pellets var det en glasstav med en sensor i bakänden fast hållen med en krympslang. Glasstaven var inträdd i ett rör riktatmot härden. Det var en Biona2000
Skriv svar