ledlysrörs koppling

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
valmetman
Inlägg: 113
Blev medlem: 15 oktober 2018, 23:30:10

ledlysrörs koppling

Inlägg av valmetman »

behöver led lysrör drossel eller inte eller behövs det bara glimmertändare så att man kan koppla ledningarna direkt via tändaren till rörfastsättningen???
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: ledlysrörs koppling

Inlägg av Fortran »

Nej LED-lysrör behöver ingen drossel.
Du kan driva dom direkt på nätspänningen.
Medföljande "glimtändare" sitter det bara en säkring i. Så att koppla bort drosseln helt och bara behålla glimtändarsockeln till säkringen funkar.
Dock vågar jag inte svara på om det är behörighetskrav på att göra så, eller om det räcker med "nödvändig kännedom".
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: ledlysrörs koppling

Inlägg av TomasL »

Det beror på om det är privat eller inte, är det privat, så bör "nödig kännedom" räcka, är det ej privat så är det begränsad behörighet som gäller
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: ledlysrörs koppling

Inlägg av Fortran »

Värt att tänka på är att rören har anslutning i ena änden och är kortslutna i andra änden.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: ledlysrörs koppling

Inlägg av säter »

Kan man låta drosseln vara kvar och bara ansluta rören?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: ledlysrörs koppling

Inlägg av TomasL »

Tja, drosseln kan ju innebära brandfara, men visst man kan låta den vara kvar.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: ledlysrörs koppling

Inlägg av Fortran »

Elektroniska drivdon funkar dock inte att ha kvar.

Stort och tungt = ok.
Litet och lätt = Inte ok.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: ledlysrörs koppling

Inlägg av säter »

Fortran skrev: 23 september 2022, 16:26:46 Värt att tänka på är att rören har anslutning i ena änden och är kortslutna i andra änden.
Men det fungerar ändå att bara sätta i rören?
Inga modifieringar behövs?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: ledlysrörs koppling

Inlägg av danei »

På gamla armaturer räcker det att byta glimtändaren mot en säkring eller bygel.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: ledlysrörs koppling

Inlägg av Fortran »

Inga modifieringar ska behövas om du har en gammal hederlig ballast nej, utöver att byta glimtändarna mot medföljande säkringar.
Dock vågar jag inte svara på vad framspänningen på ett rör är. Jag har ingen armatur med två rör i serie men rent spontant borde det ju vara inräknat att det ska gå att ha två i serie.
Det enda som händer om man sätter för många lysdioder i serie med en spänningskälla är att dom inte lyser.

Bild
valmetman
Inlägg: 113
Blev medlem: 15 oktober 2018, 23:30:10

Re: ledlysrörs koppling

Inlägg av valmetman »

Är denna koppling OK?
Färgerna på kabel modell antik ävenså armaturen därför svart och grå SÅ VI HAKAR INTE UPP OSS PÅ DET TACK!
S.et i cirkeln är led säkringen/bygeln skulle väl inte behöva vara med?
Bild bifogad på kopplingdförslag.
DROSSELN KAN MAN VÄL OCKSÅ KASSERA I DETTA FALL
20220924_214444.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: ledlysrörs koppling

Inlägg av SM4UKE »

Det funkar. Även om det lyser utan säkringen så rekommenderar jag att den finns kvar. Det kan ju hända att någon sätter in ett vanligt lysrör och då går säkringen. Sätter man in ett vanligt lysrör med tillhörande glimtändare så händer nog inget mer än att tråden i lysrören brinner av, glimtändaren borde också ge ett visst skydd. Om det är en armatur som har två lysör med den kortare varianten av T8-lysrör (18 W) och en gemensam drossel som ska få LED-rör så måste man ta bort drosseln eftersom LED-rören inte kan seriekopplas. Brukar framgå i anvisningarna för lysrören. Armaturer med två 36W-rör har vad jag vet alltid separata drosslar till rören och där kan man ha kvar drosslarna.

När det gäller att bygga om gamla armaturer så är det inte behörighetskrävade att bygga om en armatur. Formellt så bygger man egentligen en ny produkt som ska CE-märkas men gör man det åt sig själv så sätter man den inte på EU-marknaden. Gör man det yrkesmässigt så blir det däremot en annan sak. Men oavsett CE-märkning mm så ska den ombyggda givetvis uppfylla kraven på säkerhet, EMC med mera. Det viktiga är att man inser att man själv är 100 % ansvarig för ombyggnaden och får stå för konsekvenserna om något blir fel.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: ledlysrörs koppling

Inlägg av Teknikern »

Eftersom led-lysrör enbart matas från ena sidan börjar jag med att riva all el i armatoren och sanera bort drossel-lar och ev. kondensator. Kablarna spar jag och återanvänder, sitter glimtändaren ihop med ena rörhållaren blir elen verkligen kompakt byggd men "glimtändarersättaren" dvs. säkringen utesluts aldrig.
Hur vet man nu vilken sida som ska matas? Jo det är den sida märkningen sitter på.

Bild
Skriv svar