Sida 1 av 2

Hur fasiken är denna 1-fasmotor kopplad (JULA-Fräsen)

Postat: 19 september 2022, 22:45:51
av TomasL
Försöker begripa hur motorn i Julafräsen är kopplad, och jag fattar ingenting i nuläget.
Försöker jag rita upp det hela, så får jag minst 3 lindningar.

Det är en 1-fas motor med driftskondensator (15uF) och en startkondensator via en centrifugalbrytare (60uF)
Har mätt mellan samtliga tillgängliga punkter (utan att löda isär lindningarna)

Kod: Markera allt

Mätpunkt						100 Hz		
          DCR   ACR     L (mH)   Z
L-N       5,6   9,5     34      23
L-CsA     5,1   7       17      12
L-CsB	--------			
L-SwA     10,7  21      57      42
L-CrA     5,1   7       17      12
L-CrB     10,7  31,9    57      42
N-CsA     10,7  21,9    57      42
N-CsB	-------			
N-CrA     5,1   7       17      12
N-CrB     10,7  21,9    57      42
N-SwA     5,2   7       27      13
CsA-CrA   0     0       0       0
CsA-CrB   15,7  37      86      66
CsB-CrA	------			
CsB-CrB	-----			
CsA-SwA   15,7  37      86      66
CsA-SwB	------			
CsB-SwA	-------			
CsB-SwB   0     0       0       0
CrA-SwA	-------			
CrA-SwB   15    30      86      66
CrB-SwA   0     0       0       0	
CrB-SwB	-----			
Lite förklaringar:
L = Matningsplint
N = Matningsplint
CrA = Driftkondensator Terminal 1
CrB = Driftskondensator Terminal 2
CsA = Startkondensator Terminal 1
CsB = Starkondensator Terminal 2
SwA = Centrifugalbrytare Terminal 1
SwB = Centrifugalbrytare Terminal 2

Re: Hur fasiken är denna 1-fasmotor kopplad

Postat: 20 september 2022, 00:10:45
av TomasL
Tror jag ev har löst det.
Verkar vara en "riktig" 3-fasmotor, kan undra om resistansskillnaden enbart är mätfel, eller om det faktiskt är så att de två hjälplindningarna är något mindre.
Kan undra i så fall om den går att köra med en frekvensomformare, om man tar bort kondingarna och kopplar ihop lindningarna där Cr sitter.

Re: Hur fasiken är denna 1-fasmotor kopplad

Postat: 20 september 2022, 11:34:13
av TomasL
Funderar på hur jag på ett bra sätt kan mäta upp motorlindningarna korrekt.
En tanke är att plocka bort kondensatorerna, då får jag samtliga lindningar separerade, som jag fattar det.
Ta ett DC-aggregat, mata på spänning tills jag får en ström som är åtminstone hälften av max strömmen enligt märkplåten, och då räkna fram resistansen.
Göra detta i ett par olika lägen på rotorn., typ vrida 45 grader, mäta, vrida 45 grader mäta, osv.

Re: Hur fasiken är denna 1-fasmotor kopplad

Postat: 20 september 2022, 11:44:04
av TomasL
Eftersom motorn är D-kopplad, och inte går att ändra på, vad jag kan se nu, så går det naturligtvis inte att köra den direkt på 3-fas 400V, utan jag måste använda en omformare.
Vilket iofs inte är några problem, då jag har en bunt lämpliga omformare liggandes.
Fördelen är ju att jag i teorin kan köra motorn i 87Hz läge, dock måste jag nog byta lagren i den först.
Samt plocka bort remväxeln, och köra med fast utväxling, dvs plocka bort mellanhjulet och vända på remskivan på motorn. så jag får 1:1 utväxling.

Re: Hur fasiken är denna 1-fasmotor kopplad

Postat: 20 september 2022, 11:50:14
av rvl
TomasL skrev: 20 september 2022, 11:34:13 Ta ett DC-aggregat, mata på spänning tills jag får en ström som är åtminstone hälften av max strömmen enligt märkplåten, och då räkna fram resistansen.
Göra detta i ett par olika lägen på rotorn., typ vrida 45 grader, mäta, vrida 45 grader mäta, osv.
Är det nåt kopplat till rotorn? Annars borde väl läget inte spela nån roll med DC, eller?

Re: Hur fasiken är denna 1-fasmotor kopplad

Postat: 20 september 2022, 11:51:46
av säter
TomasL skrev: 20 september 2022, 11:44:04 Samt plocka bort remväxeln, och köra med fast utväxling
Då lär den nog bli ganska svag på låga varv.

Re: Hur fasiken är denna 1-fasmotor kopplad (JULA-Fräsen)

Postat: 20 september 2022, 11:52:57
av TomasL
Nä egentligen inte, kan man tycka, men det utesluter ju också eventuella mätfel.

Re: Hur fasiken är denna 1-fasmotor kopplad (JULA-Fräsen)

Postat: 20 september 2022, 12:18:00
av Glenn
Å andra sidan byter man ju "aldrig" utväxling på dessa eftersom det är så förbenat dumt gjort..

Jag drar mej i det längsta för att göra det iaf.

Re: Hur fasiken är denna 1-fasmotor kopplad

Postat: 20 september 2022, 12:19:12
av TomasL
säter skrev: 20 september 2022, 11:51:46
TomasL skrev: 20 september 2022, 11:44:04 Samt plocka bort remväxeln, och köra med fast utväxling
Då lär den nog bli ganska svag på låga varv.
Inte med en omformare, då kan man köra väldigt långsamt.
Med i princip bibehållet moment, å andra sidan kommer det ju att gå att växla om ifall man skulle behöva.

Re: Hur fasiken är denna 1-fasmotor kopplad (JULA-Fräsen)

Postat: 20 september 2022, 12:21:14
av säter
Du kan väl inte höja vridmomentet med en omformare?

Re: Hur fasiken är denna 1-fasmotor kopplad (JULA-Fräsen)

Postat: 20 september 2022, 12:28:25
av TomasL
Inte vid låga varvtal, i så fall får man väl växla om.
Dock får man konstant moment när man är över märkvarvtalet.

Re: Hur fasiken är denna 1-fasmotor kopplad (JULA-Fräsen)

Postat: 20 september 2022, 12:34:18
av TomasL
Jag får ju naturligtvis räkna på vilken utväxling som är lämpligast, maxvarvtalet på spindeln i nuläget ligger väl en bit över 3000 rpm i nuläget, dock kommer jag inte ihåg om motorn är två eller 4-polig.
Är den 4-polig blir maximal motorhastighet ca 2600 rpm och är den 2-polig så blir det ca 5000 rpm

Re: Hur fasiken är denna 1-fasmotor kopplad (JULA-Fräsen)

Postat: 20 september 2022, 14:01:11
av säter
Vore det inte bättre att sätta dit en vanlig 3-fasmotor?
Helst en som är lite större då.

Re: Hur fasiken är denna 1-fasmotor kopplad (JULA-Fräsen)

Postat: 20 september 2022, 14:52:26
av TomasL
Tja, det är troligen en helt vanlig 3-fas motor, kopplad för 1-fas drift.
Men det ger sig när jag har mätt upp lindningarna lite noggrannare.
Har för mig att den är på 750W, med omformardrift så blir effekten vid maxvarvtal 1,7 ggr större, dvs nästan 1300W.

Re: Hur fasiken är denna 1-fasmotor kopplad (JULA-Fräsen)

Postat: 20 september 2022, 15:35:25
av Glenn
Rent spontant är inte problemet med dessa vek motor utan vek konstruktion, tex att huvudet flyttar sig på pelaren, och att pelaren deformeras om man drar åt för hårt..