Svetsa gjutjärn

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Svetsa gjutjärn

Inlägg av GeekJoan »

Varför är det så svårt att svetsa i gjutjärn? Allt järn är ju tekniskt sett gjutet.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Svetsa gjutjärn

Inlägg av MadModder »

Gjutjärn (som egentligen är stål) har mycket hög kolhalt, upp till 4%, och härdar lätt så det blir stenhårt när man svetsar och spricker som porslin.
Gjutstål har en kolhalt under 2,11% och det går bra att svetsa.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Svetsa gjutjärn

Inlägg av pi314 »

GeekJoan:

>Varför är det så svårt att svetsa i gjutjärn? Allt järn är ju tekniskt sett gjutet.

Intressant att du ställer frågan! Jag går just i dagarna runt och funderar på samma sak.

Jag har hittat två dokument som jag tycker besvarar dina frågor rätt bra, på tre sätt.

1. Varför det är svårt.

2. Varför det är olika, beroende på typ av gjutjärn.

3. Hur man gör om det går att svetsa i det gjutjärn som man har.

Läs mer.

Svetsreparation av gjutjärn
1.2015_svetsa_gjutjärn.pdf
Svetsning av Gjutjärn
gjutjaernssvetsning.pdf
/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Svetsa gjutjärn

Inlägg av nifelheim »

järnverket reducerar järnoxiden (järnmalmen) med kol i en ugn till råjärn (tackjärn) som får då mycket hög kolhalt.
eftersom kolhalten är så hög (>4%) kan det inte smidas , utan bara användas till gjutning, du fick gjutjärn :)

normalt sänker man kolhalten (<2%) i efterföljande steg för att få användbara (smidbara) stålsorter,
dom går givetvis att gjuta också men handelsnamnet "gjutjärn" syftar inte alls på hurvida den specifika produkten är gjuten eller inte.

och som alla redan skrivit är det kolet som ställer til det och inte själva gjutningen :D
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Svetsa gjutjärn

Inlägg av GeekJoan »

:tumupp:
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Svetsa gjutjärn

Inlägg av svanted »

Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Svetsa gjutjärn

Inlägg av säter »

Gjutjärn tål i princip inga dragspänningar.
Där är problemet vid de flesta svetsningar.

Har man inte problemet med dragspänningar, då fungerar det utmärkt att svetsa gjutjärn.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Svetsa gjutjärn

Inlägg av Micke_71 »

Det kommer många metoder som går ut på att man hårdlöder med TIG eller MIG med CuSi3 tråd. Sök på MIG brazing. Används även mycket numera till bilplåt pga mindre deformation.

Svetsning med pinne görs med nickelbaserade elektroder. Vissa använder rostfria. De ska inte vara känsliga för kolupptagning. Förvärmning och svetsning av små partier som man peenar (hamrar varma) för att motverka krympspänningarna.

Ett jävla bök hur som helst. Och blir sällan bra.
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Svetsa gjutjärn

Inlägg av bearing »

Jag har försökt. Förvärmde lite med gasol, använde rostfri elektrod och hamrade med tryckluftdriven mejselhammare på svetsen när den glödde. Tyckte det var svårt, och godset sprack trots att jag hamrade.

Man måste nog förvärma mer än jag gjorde, och vara skickligare än jag var.

Såg en video med en som förvärmde ett motorblock till 250 grader i en klotgrill. Och sen isolerade genom att linda med 50mm stenull, för att det inte skulle svalna så fort och spricka under svetsningen.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Svetsa gjutjärn

Inlägg av jihe »

Jag har en järnspis som är pinnsvetsad med nickelpinne på en spricka mellan vedluckan och askluckan, typ 30 mm. Trodde att det skulle spricka direkt, men det har hållit nästan 20 år nu. Det är en rätt utsatt position, så uppenbarligen är det inte omöjligt i alla fall. Den spisen har rört sig på andra ställen under de åren. Men i mina ögon är det nog ändå lite av ett lotteri och en lyckoträff att det funkat.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Svetsa gjutjärn

Inlägg av danei »

Det låter i mina öron snarare som ett ställe där det blir lite spänningar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Svetsa gjutjärn

Inlägg av säter »

Micke_71 skrev: 20 september 2022, 21:26:33 Det kommer många metoder som går ut på att man hårdlöder med TIG eller MIG med CuSi3 tråd
Förr lämnade jag en del på reparation med Eutalloy-metoden.
Det påminner om hårdlödning, men med pulver som tillsatsmaterial.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6974
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Svetsa gjutjärn

Inlägg av Teknikern »

Jag har svetsat ett antal spruckna motorblock och toppar till traktorer, elverk och marinmotorer, avgaslimpor mm. och smådelar har mässinglötts och allt har blivit till belåtenhet och som tidigare sagts, hela biten ska förvärmas samt svalna långsamt annars hör man när det spricker på nytt. Enda jag inte förvärmt var en marindiesel som svetsades på plats pga. ett gjutfel visade det sig efter många år i saltvatten men den hade ingen utsatt position och var ett "dött hörn" med en rejäl gjutpor som svetsades igen. Där körde jag med rostfri syrafast pinne.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Svetsa gjutjärn

Inlägg av säter »

Jag har svetsat en del gjutjärn med Avesta P7.
Jag tycker att dessa går bättre än de Monel-elektroder som är avsedda för gjutjärn.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Svetsa gjutjärn

Inlägg av malman »

Farbror Keith (vintage machinery) förklarar o visar ofta.. bla i senaste videon.

Skriv svar