Problem med Raspbian 2.4. Root account is locked.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Problem med Raspbian 2.4. Root account is locked.

Inlägg av Fortran »

Jag har en raspberry pi som jag använder till att logga tempregulatorer och som nu inte bootar längre.
När den håller på att ladda desktop får jag följande:
You are in emergency mode. After logging in, type "journalctl -xb" to view
system logs, "systemctl reboot" to reboot, "systemctl default" or ^D to
try again to boot into default mode.

Cannot open access to console, the root account is locked.
See sulogin(8) man page for more details.

Press Enter to continue.
Nån som känner igen problemet?
Det enda jag kan göra är att trycka enter och få samma meddelande igen.
Finns det nån magisk tangentbordskombination vid uppstart som gör att man hoppar direkt till kommandoraden och inte försöker ladda desktop?
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Problem med Raspbian 2.4. Root account is locked.

Inlägg av guckrum »

Ja det kan man göra. Googla "safe mode".
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Problem med Raspbian 2.4. Root account is locked.

Inlägg av xxargs »

"Root account is locked" är bara en upplysning då den alltid är låst i debian-system - dvs. root har ingen inloggning med password för direktåtkomst, utan används indirekt med 'sudo' från en användarkonto som också tillhör admin-gruppen

Nu går det att sätta root med password om man vill men är inte rekommendabel då den i fallet vid access med publik IP snabbt blir direkt mål för attack i förhoppning att password är av sämre kvalitet och om inte annat lätt blir DDoS:ad i iver att försöka hacka denna med gissade password. root-konton är väldigt högt suktade bland de som håller med IoT-botnet för att sälja framtida DDoS-attacker.

den mer normala vägen om man vill ha direkt root-access är att man lägger in en openSSH-nyckel för root-kontot och att man stänger av möjligheten att logga in med password över SSH och bara tillåter openSSH-nycklar för inloggning (och då kan göra passwordsfri vilket är väldigt bra om script skall göra automatiska saker som att tex. göra pull-backup via rsync över SSH)
Skriv svar