Per har sönder något

Berätta om dina pågående projekt.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Billiga vet jag inte, en del sa hutlösa priser...

Måste varit en av de billigaste datorerna, produktionsmässigt. Inget grafikkort. Ampex terminalen matades med typ ett virtuellt tangentbord plus lite annat så inga grafikkretsar eller bild minne. Allt verkar vara drivet av seriel portar sen.

Man använde astek psu som drev terminalen också. Dock verkar man ha drivit ganska mycket ström ur det. Alla de tre maskinerna jag har här hade trasig psu (alltså inte ålders krämpor, utan alla hade lappar om trasiga psu)

Tyvärr visade sig också att alla tre bootloader jag har är för nät boot och inte floppy boot, någon som har en floppy bootloader får gärna dela med sig
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Per har sönder något

Inlägg av Glenn »

Billiga för tiden då, datorer var väl generellt sett dyrt då.
Garmen
Inlägg: 430
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Re: Per har sönder något

Inlägg av Garmen »

Lite priser på Jet80 från Sweclockers
https://www.sweclockers.com/forum/post/15796812
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Lite uppdatering.

Fredagen bjöd på en mouser leverans.

Det har stått en ABC812 färgmonitor här hemma ett tag. Sålde den tillsammans med en ABC806 på tradera. Dock ville inte köparen ha skärmen utan bara ABC806:an. Tycke lite för synd om den. Den har lite inbrända tecken i skärmen men bildrören brukar vara rätt bra ändå.

Första tanken var att bara lägga ut den på tradera igen, men vet om att en del inte tycker riktigt om att jobba med högspännings delarna och själv har jag väl respekt för det men det brukar ändå gå rätt bra :-)

Så recap på skärmen, fem kondensator helt utan för specifikation och en som börjat läcka. Så allt bytt förutom den bipolära.
Startade snällt utan rök och fick stå o gå en timme. Ljus o kontrast ungefär mitt på pottarna. Man skulle kunna justera bilden lite om man vill också.

Nå väl nu åker den ut på tradera till bättre behövande
20231111_091745.jpg
20231111_091729.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Per har sönder något

Inlägg av MiaM »

JET lyckades väl mest påstå att JET 80 var billig, men var den verkligen det på riktigt?

Det är klart att den var billigare än en samtida PC. Men om vi jämför med andra datorer som också körde CP/M så bör vi t.ex. titta på Amstrad PCW (8256 och 9512) och i mitt tycke faktiskt även Commodore 128. I den jämförelsen framstår nog en komplett JET 80 som inget vidare köp.

Men, visst var det en separat terminal som bara var en rebrandad burk, och en separat burk som var själva datorn? Eller?


SIdospår: Jag har nog tjatat om detta till leda redan, men det fanns ett utförande av Luxor-färgskärmen med analog RGB in. Användes inte av ABC men fanns att köpa för den som ville ha detta. Anekdoten jag brukar berätta är att en bekant har/hade en sån skärm, som hörde ihop med nåt videobehandlingssystem fabrikat Greip som i sin tur var ett påhäng till en Motorola VME 10 eller liknande. Två andra bekanta ville ha analoga RGB-skärmar till sina Amigadatorer, och en av dessa bekanta hade ett gäng ABC800-färgskärmar. De handetsade egen kopia av analogkortet och iaf en av dem fick sitt piratkopia-kort att fungera :)
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

I de nätverksdatorerna JET80TN sitter datordelen där moderkort till ampex210 har suttit.
Man har sedan lött av tangentbordskontakten från ampex kort och satt på JET80kortet. Sedan har man satt ampex210 kortet ovanpå men lite inlödda kablar för att koppla tillbaka tangentbordet till ampexkortet. Sen är det bara uart mellan korten.

Dock vet jag inte om det är så på de fristående jet80
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Hej alla

Har fått iordning helt två jet-80 helt. Den sista är igång med både ampex 210 kortet och Jet-80 kortet men det är kvar att fixa skärmen.

Det gick åt 3st z80 CPU ett sram och en 74ls74 för att få iordning på dem. Nu är lagret av Z80 helt slut :-(
Alla nätdelar var slut, Uppsvälda kondensatorer och sådan som hade dubbla värdet samt lite läckage. Antagligen blir det lite mycket för nätdel med både skärm, ampex kort och jet 80 kortet.

Alla tre ampex korten hade trasiga Z80 vet inte om det beror på nätdelarna, en hade även ett trasigt sram som är temporärt byt mot ett som passar men som inte är gjort för batteridrift. Alla tre skärmarna verkar ha rätt få timmar knappt något svart damm alls.
20231112_114443.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Per har sönder något

Inlägg av säter »

Den där ser inte ut som den JET-80 vi hade på jobbet. :humm:
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Detta är nätverksmodellen. Så ingen floppy eller annat sätt att boota förutom nätverk.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Per har sönder något

Inlägg av säter »

Aha, det förklarar saken.
Vår maskin hade dubbla floppy.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Slängde ihop en ersättare till TC5517 lite snabbt bara att beställa lite PCB nu
Screenshot from 2023-11-12 18-27-47.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Per har sönder något

Inlägg av anders_bzn »

Är det bara en adapter med koppling 1-1? Jag har sådana adaprar, kanske med fler pinnar dock, men du har väl en dremmel?
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Tack Anders...
Men tyvärr är det inte det rakt av utan lite förflyttning samt någon via så det får bli nya kort
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Per har sönder något

Inlägg av MiaM »

uaxnet skrev: 11 november 2023, 11:36:54I de nätverksdatorerna JET80TN sitter datordelen där moderkort till ampex210 har suttit.
Man har sedan lött av tangentbordskontakten från ampex kort och satt på JET80kortet. Sedan har man satt ampex210 kortet ovanpå men lite inlödda kablar för att koppla tillbaka tangentbordet till ampexkortet. Sen är det bara uart mellan korten.
Aha... Intressant budgetlösning. Lite förvånansvärt att det ens lönade sig att göra så jämfört med att köpa terminalerna utan kretskort och också ha egen videohårdvara.
uaxnet skrev: 12 november 2023, 18:29:08Slängde ihop en ersättare till TC5517 lite snabbt bara att beställa lite PCB nu
Är hålmonterade SRAM bristvara i små kvantiteter numera?

Har du kollat t.ex. med Unicorn Electronics?

Iofs är det säkert bra att köra ytmonterat. (Men 5V-tåliga kretsar börjar väl också vara en smula bristvara, tror jag...)
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Det var väl så att ampex kunde göra mycket billigare kort än om man skulle göra det själv.

Angående minne så är jag mest ut efter att få en nvram istället för ett vanligt sram så jag slipper batteriet. Minnet är ett Feram som är mycket snabbare som teknik jämfört med Flash.

Sen är det ju trevligt när man får samma formfaktor som orginal sram med det ytmonterade o pcb.

Orginal sramet går att få tag i men då behöver man batteri också..
Skriv svar