Motor till automatisk hönslucka

Berätta om dina pågående projekt.
pacmyc
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 mars 2012, 17:55:30

Motor till automatisk hönslucka

Inlägg av pacmyc »

Hej.

Jag tänkte bygga en automatisk öppnare för hönslucka.
Jag tänker mig samma princip som denna https://www.granngarden.se/honslucka-me ... uckoppnare , d.v.s. ett snöre lindas upp runt en axel för att lyfta luckan, och roterar sedan i omvänd riktning för att stänga den.
Den kommer styras av en Raspberry Pi eller Arduino.

Steg ett är vilken typ av motor tycker ni jag ska ha?
Rekommenderar ni ett stegmotor eller en nedväxlad DC-motor, eller något annat (servo..?) ?

Jag har tittat dels på billiga stegmotorer, som.t.ex. denna https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... ack-p90775, vilket enligt bilden är en 28BYJ-48. Men frågan är hur tung lucka en sådan orkar dra upp? Det verkar inte finnas några direka specar på stegmotor på samma sätt som utväxlade DC-motorer.

Om jag väljer en stegmotor, kan jag då slippa ha brytare för att hitta öppet- respektive stängt läge, genom att enbart räkna antalet varv/steg jag kör motorn, eller "missar" man alltid ett visst antal cycler med en stegmotor? Detta vore ju annars en stor fördel.

Ett annat problem är hur man får luckan att stanna kvar i uppfällt läge. Där tänker jag mig att en utväxlad DC-motor borde vara "trögare" och kanske kan hålla luckan utan någon extra mekanik..

Tacksam för tips / idéer..
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Motor till automatisk hönslucka

Inlägg av danei »

Billigast och enklas är sannolikt ett moddat RC-servo. Om motorn du väljer inte låset tillräckligt kan man ju ha en motvikt som balanserar luckan.
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Motor till automatisk hönslucka

Inlägg av Knut »

Jag har till liknande lösningar använt innanmätet från en billig skruvdragare.
Den låser nära på helt när inte motorn snurrar.

Och så naturligtvis någon form av ändlägesbrytare. För dom är ju ganska starka och drar sönder det mesta...

Har nyligen konstruerat en lucka till hönshuset. Men den använder en gängstång (muttern sitter fast i dörren) och skjuter dörren i sidled. Det blir lite långsamt då det är många varv (låg stigning på skruven) men det fungerar otroligt bra hittills. Till just denna använde jag en billig biltema skruvdragare där jag helt enkelt bara kopplade in mig direkt på motorn och klämde chucken om gängstången.

/Knut
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Motor till automatisk hönslucka

Inlägg av danei »

Blir det delad höna om den är i vägen eller finns det något säkerhetssystem?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Motor till automatisk hönslucka

Inlägg av rvl »

Till och med en höna förstår väl bättre än att bli kvar i luckan om stängningen går långsamt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Motor till automatisk hönslucka

Inlägg av danei »

Ja, jag tror inte att det finns någon överhängande risk för klyvd höna. Men jag var nyfiken på konstruktionen.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Motor till automatisk hönslucka

Inlägg av Skogen »

Dom där billiga stegmotorerna från Kjell är väldigt enkla konstruktioner med små och klena plastkugghjul.
Jag har ett par sådana till enklare applikationer, tror inte dom orkar med en hönslucka.
Dessutom, en stegmotor behöver ha något att utgå från, annars lär du få problem.
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Motor till automatisk hönslucka

Inlägg av Knut »

Hönan kan bli två. Det finns ett enkelt klämskydd men även i hönsvärlden finns det dumma individer som kan komma förbi säkerhetssystem.
Den är dock ännu inte fjärrmanövrerad så övervakning av människa vid stängning.

Men man bygger ju inte en lucka elektrisk utan att ha planer för manövrering via hemautomationen.

Ett första steg blir helt klart automatisk öppning. Hur det blir med stängningen tar vi senare. :-)

/Knut
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Motor till automatisk hönslucka

Inlägg av SM0VDT »

Finns färdiga motoriserade luckor för en 150 spänn på aliexpress, ebay, amazon osv.
Sök på chicken door.

Jag har haft tankarna på att bygga någon dylik dörröppnare själv. Tänkte ta en vindrutetorkarmotor till lilla hönsdörren.

Sannolikt är det billigare och enklare att köpa en kinalucka.
pacmyc
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 mars 2012, 17:55:30

Re: Motor till automatisk hönslucka

Inlägg av pacmyc »

Knut skrev: 26 augusti 2022, 11:13:51 Jag har till liknande lösningar använt innanmätet från en billig skruvdragare.
Den låser nära på helt när inte motorn snurrar.

Och så naturligtvis någon form av ändlägesbrytare. För dom är ju ganska starka och drar sönder det mesta...

Har nyligen konstruerat en lucka till hönshuset. Men den använder en gängstång (muttern sitter fast i dörren) och skjuter dörren i sidled. Det blir lite långsamt då det är många varv (låg stigning på skruven) men det fungerar otroligt bra hittills. Till just denna använde jag en billig biltema skruvdragare där jag helt enkelt bara kopplade in mig direkt på motorn och klämde chucken om gängstången.

/Knut
Smart, både att använda en skruvdragare men även idén med gängstång.. Jag funderade själv på gängstång men kom aldrig på att man kan sätta den i chucken :)
pacmyc
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 mars 2012, 17:55:30

Re: Motor till automatisk hönslucka

Inlägg av pacmyc »

SM0VDT skrev: 26 augusti 2022, 14:16:02 Finns färdiga motoriserade luckor för en 150 spänn på aliexpress, ebay, amazon osv.
Sök på chicken door.

Jag har haft tankarna på att bygga någon dylik dörröppnare själv. Tänkte ta en vindrutetorkarmotor till lilla hönsdörren.

Sannolikt är det billigare och enklare att köpa en kinalucka.
Jag har kikat lite på dom men stämt mig att inte testa någon av do efter att ha sett några videorecensioner. De har tydligen ruskigt dålig kvalitet.
Skriv svar