nätfrekvenslarm?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: nätfrekvenslarm?

Inlägg av Icecap »

OK, det finns alltså en orsak.

Att bygga en frekvensräknare med seriöst med decimaler är ganska möjligt. En stabil kristall med en μC och lite mjukvara löser den bit.

Största problemet jag ser är att få en stabil noll-genomgång att trigga på.
Sinus med lite störningar är inget bra att trigga på när felmarginalen är så pass liten.

Och detta kommer att vara största problemet.
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: nätfrekvenslarm?

Inlägg av guckrum »

Jag tror att man skall bygga någonting som samplar nätspänningen ett antal gånger per period och sedan applicera ett digitalt bandpassfilter med centerfrekvens motsvarande 50Hz och en bandbredd på några få Hertz. Då kommer man runt osäkerheten i när nollgenomgång sker, men ökar fördröjningen i output. Kul med mätteknik!
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: nätfrekvenslarm?

Inlägg av Pen »

grym skrev: 28 augusti 2022, 06:38:43 men skit samma
i detta forumet är hur man elektroniskt kan bygga något sådant lite lätt den saken som borde diskuteras, inte varför
jag tycker jag har rimliga skäl för detta, att bygga något, och funderade på hur, och då utan programering, µprocessorer och liknande

funderar på en kristall som delas ner till 100 hz
nätfrekvensen filtreras likriktas och fås en 100 hz signal
dela ner frekvensen till något där man har lättare att få detektering
synkronisera
jämföra
, få ut en signal

säg för enkelhetsskull att man har 100 hz ,, låta nätfrkvensen starta två 4040, som delar ner frekvensen från både kristall och nätfrekvens
xora utgången från 3,125 hz från kristallen
är nätfrekvensen 49,8 sä är den då 3,1125 hz
skillnad 0,0125 hz
kan tänkt lite fel men tidsskillnad 6.25 millisekunder
funderar på en 4017 dekadräknare
som annvänder xor signales diff för att öppna en frekvens till den på 1600 hz, som gör att den hinner räkna upp till 10 om nätfrekvensen skiljer 0.2 hz

på det sättet så borde jag kunna få en lysdiodsstapel som visar 0-9 lysdioder beroende på hur mycket fel nätfrekvensen är

man skulle lätt kunna ställa larmgränsen med manuellt justera 1600 hz frekvensen, eller få larm från vilken lysdiod man nu vill ha, dessutom ha en käck liten lysdiodsstapel som visar negativ frekvensdiff

har int mer än spånat
säker något fel i uträkningarna och funderingar på hur man synkar frekvensdelningarna

men något sådant kanske man kan få en hyggligt exakt räknare som kollar diffen på nätfrekvensen med några få ickretsar,

man kan absolut göra samma sak med µprocessorer,
kanske med analoga allternativ
ex en frekvens till spänning och ha en referens man går över eller under, frågan är om man får det noggrant nog

som sagt spånar, vilket är det som jag ville ha, inte varför
Denna konstruktion kan vara inspirationskälla och är garanterat fri från programmering. En av mina absolut första konstruktioner med TTL i början på 70-talet. Den fungerar ungefär som det du är inne på: Mäter antalet pulser från ena källan under en tidsperiod som är neddelad från andra källan. Visar eftersläpningen i % har jag för mig och har dessutom ställbart larm.
20220830_081829.jpg
Men det uppfyller inte kravet på "några få komponenter". Men nu var det ju 50 år sedan och lite ny HW har väl sett dagens ljus sedan dess :-)

PS: Användningen var att mäta slirningen i en mekaniskt koppling - därav beteckningarna på ingångarna.
Fotnot: 7490:Räknare, 74192:Nedräknare, 7475:Latch, 7448:Sjusegmentsavkodare, 7485:Komparator
Reservation: Denna asynkrona och allt annat än glitchfria tillämpning av räknare var mycket populär vid den tiden i enklare konstruktioner. Speciellt räknaren 7490 som med några fula återkopplingar kunde fås att räkna till vad som helst. Ingen bra förebild alls egentligen, men i små enstaka och okritiska konstruktioner kunde det fungera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: nätfrekvenslarm?

Inlägg av malman »

Visst kan man mäta nätfrekvens om man vill, dock är min uppfattning att det är ganska tråkiga resultat... frekvensen är otäckt stabil.. å jag vill minnas att man garanterar rätt antal perioder per dygn..

Har en powerqube elkvalitetsmätare installerad på en matning på jobbet för att övervaka en strulande matning.... någonting strular o spänningsnivåerna ändrar sig i steg ibland... och lustiga transienter om någon kvarts period osv... men frekvensen som uppmäts ligger mkt stabil...
Skriv svar