Ladda elbil från växelriktare.
Postat: 22 augusti 2022, 09:16:17
Som ni alla vet vid detta laget så skulle jag koppla ihop min "offgrid" solanläggning med elpatronen i pannan. Detta är på gång. Men tid och allt möjligt annat stör. Skulle försöka ladda elbilen från en växelriktare med. Måste ju förbruka energin som kommer från solen.
Men jag gick bet. Jag har en Renault Zoe. (typ första modellen med 22kWh batteri) Med denna bil följer det en "två hål i väggen" sladd. Har mätt strömmen när den laddar och den verkar ligga på ca 8A. Jag gissar att man har lagt den lite under 10A för att försöka minska risken med denna form av laddning tex varmgång i uttag. Jag har inga problem med en lite lägre strömmen/effekten då jag gärna skulle ladda ännu långsammare. Inte så stort batteri och den är ändå alltid fulladdad när jag ska åka. Och om det är ett problem finns det kraftfulla laddare på "stan" i närheten.
Till saken. Skulle testa att ladda via växelriktare från batteri 48V. Men statuslampan på klumpen på sladden blinkar bara. Den lyser normalt med fast sken så fort den är ansluten till vägguttaget. Det händer dessutom inget alls när jag ansluter den till bilen.
Jag forskade lite på internet... Det hintas om att bilen inte laddar om inte nollan och jorden är ihopkopplade. Kontrollmätte på min växelriktare och det är ingen kontakt mellan någon av stiften och jord.
Hur löser man detta? Det verkar som sagt inte finnas någon anslutning mellan nolla och jord. Men hur vet man vilken som är nollan? Går det ens att koppla dom samman? Har även läst om att sådana här grunkor kan vara 2*115V och då är ju nollan inte anträffbar.
Behöver hjälp av forumets kunskap. Går det att lösa?
/Knut
Men jag gick bet. Jag har en Renault Zoe. (typ första modellen med 22kWh batteri) Med denna bil följer det en "två hål i väggen" sladd. Har mätt strömmen när den laddar och den verkar ligga på ca 8A. Jag gissar att man har lagt den lite under 10A för att försöka minska risken med denna form av laddning tex varmgång i uttag. Jag har inga problem med en lite lägre strömmen/effekten då jag gärna skulle ladda ännu långsammare. Inte så stort batteri och den är ändå alltid fulladdad när jag ska åka. Och om det är ett problem finns det kraftfulla laddare på "stan" i närheten.
Till saken. Skulle testa att ladda via växelriktare från batteri 48V. Men statuslampan på klumpen på sladden blinkar bara. Den lyser normalt med fast sken så fort den är ansluten till vägguttaget. Det händer dessutom inget alls när jag ansluter den till bilen.
Jag forskade lite på internet... Det hintas om att bilen inte laddar om inte nollan och jorden är ihopkopplade. Kontrollmätte på min växelriktare och det är ingen kontakt mellan någon av stiften och jord.
Hur löser man detta? Det verkar som sagt inte finnas någon anslutning mellan nolla och jord. Men hur vet man vilken som är nollan? Går det ens att koppla dom samman? Har även läst om att sådana här grunkor kan vara 2*115V och då är ju nollan inte anträffbar.
Behöver hjälp av forumets kunskap. Går det att lösa?
/Knut