Vad heter kontakten?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Vad heter kontakten?

Inlägg av AndersG »

Vad heter kontakten?
gpskontakt.jpg
Bakgrund: Har en trave GPS moduler som har sådan för extern antenn och i min båt har jag en extern Navman-antenn som inte används. Den har SMA-kontakt. Funderar på att plocka in en sådan, eg av två orsaker: Då skulle min VHF få GPS-signal direkt då jag slår på alla instument, medan GPS-en måste slås på manuellt. Jag funderar även på att använda signalen till att mata till en Silva logg (pulser) eftersom den ändå inte visar rätt och inte går att kalibrera eftersom ned visar olika fel på olika bogar. Däremot har den ju en bra och tydlig display.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Vad heter kontakten?

Inlägg av MadModder »

26140F31-741D-410E-B8EC-25D873E3476B.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Vad heter kontakten?

Inlägg av rvl »

Värt att kolla upp att DC-matningen i antenningången är kompatibel med tilltänkt antenn.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Vad heter kontakten?

Inlägg av AndersG »

Tack båda och jo jag skall kolla om jag hittar något om Navman-antennen. Är kanske 20 år gammal. Antennen således, jag är äldre än så :)

Liknar denna:
155149581_marine-ships-boat-nautical-navman-gps-antenna---gps-1240.jpg
Finns litet olika varianter med olika spänning så jag skall kolla närmare. Verkar vara 3-5V DC.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Vad heter kontakten? (Mata gammal Silva från GPS)

Inlägg av AndersG »

Den är vit så det är väl den högra? Hittade en snodd med den kontakten i en skrotad WiFi accesspunkt och lödde i en SMA hona:

Kod: Markera allt

$GPGGA,153446.00,6004.34364,N,01956.73804,E,1,11,0.78,0.9,M,19.2,M,,*56
Får det till 11 satelliter så det kan jag ju köpa :) Det är en Neo 6M baserad modul. Skall sno ihop ngt som översätter beräknad distans till antal pulser som jag kan mata in i silvan. Hr tidigare mätt upp att 10Hz visar 2,52Kn så då borde 1M bli 14 286 pulser. Kan ju börja med det och kalibrera noggrannare sedan.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Vad heter kontakten?

Inlägg av LeCanard »

Mitt numera avvecklade företag tillverkade en sådan produkt. Läste farten i VTG och gjorde om de till pulser. I de flesta fall efterfrågades 200 pulser per Mil men också att simulera loggivarpulser. Fanns med både potentialfria opto-MOSFET-reläer och 5V signal. Nu vet jag inte hur många pulser en Silvagivare ger, men en typisk Airmargivare ( Brookes and Gatehouse, Raymarine, m.fl.) med 6 skovelvingar brukar ge någonstans 5.4 - 5.6 Hz/knop. Så pulstalet borde ju förslagsvis ligga någonstans i den häraden. Bara att prova sig fram och jämföra med GPSen. Dock skall man vara medveten om att loggen oftast kan visa 100-delar, och de flesta GPS på fritidsmarknaden klarar bara 1 decimal. Så det är inget vidare att segeltrimma mot. Off Topic: De gamla B&G impellergivarna gav 6.25 Hz/kt. Har för mej att det blev 256 pulser per 1/100 distansminut. ( Och 256, är ju som de flesta här känner till, ett 'magiskt tal' som det går att dela ner och trixa med även med enkla kretsar och transistorer.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Vad heter kontakten?

Inlägg av AndersG »

10Hz vid 2,52Kn ger ju 3,96, men man får som sagt vad prova. Om man vill ta och ha ngt för segeltrimning så kan man ju ta pulserna från paddeln oxå och göra en enkel display som visar trend.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Vad heter kontakten?

Inlägg av LeCanard »

Och om man jämför vektorn heading och boatspeed (kalibrerad) med VTG så får man genast set and drift, dvs avdriften; strömmen och leeway.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Vad heter kontakten?

Inlägg av AndersG »

Bra tips!
Skriv svar