Kontakten i väggen,,,

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
willmans
Inlägg: 254
Blev medlem: 11 april 2006, 13:56:20
Ort: Solna

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av willmans »

Finns det golvvärme i badrummet? Är den isåfall avstängd?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av JimmyAndersson »

Från trådstartarens tredje inlägg:
Evapeva64 skrev: 14 augusti 2022, 15:12:02 Var där idag och kollade,,kyl frys av rengjorda och klara sen nästan 2 mån.fläkt spis allt av,, elementen på 0.handukstork badrum aldrig använt ingen golvvärme på toan.all fast belysning av....skumt
Läs gärna tråden så slipper hon svara på samma fråga flera gånger. :wink:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29993
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av MadModder »

Evapeva64 skrev: 14 augusti 2022, 22:41:19 Oki,,om jag inte lyckas stänga av huvudbrytaren är det väl ett alternativ att slå ifrån säkringarna?
Ja.

Försök få tillgång till elmätaren och jämför anläggningsnumret på den med vad som står på elräkningen.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Henry »

Eller med jordfelsbrytaren med den gula knappen som bara trycks in.
Evapeva64
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 augusti 2022, 14:09:31

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Evapeva64 »

Öppnar 09.00 hyresbolaget så traskar dit då.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17116
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av AndLi »

JimmyAndersson skrev: 15 augusti 2022, 00:11:05 Jag har mycket svårt att se att det skulle kunna bero på något misstag från din sida.
Om han inte missat någon liten kryptisk förkortning på säkringstablån FTX,FF,VVB... Eller kanske handukstorken går på el?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29993
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av MadModder »

Handdukstorken var ju aldrig använd. Och om den är boven borde förbrukningen vara mycket jämnare.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Marta »

Handdukstorkar har oftast effekt under 100W. Dessutom varierar förbrukningen, så det måste vara något med termostat eller fuktsensor. T.ex. fuktstyrd badrumsfläkt, men de har nog för låg effekt.

Ibland sitter där ett elelement i badrummet. Är detta mitt i huset kan det vara elektriskt för att slippa en extra uppsättning värmerör. Hyreslagen kräver/krävde att elementet finns där för att det skall kunna tas ut hyra för uppvärmt badrum.

Hur som, beloppet för denna el är helt egalt i förhållande till hyrorna under uppsägningstiden. Beaktat risken att bli debiterad en felsökning är det bästa att svälja harmen, betala och glömma det hela.
Evapeva64
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 augusti 2022, 14:09:31

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Evapeva64 »

Varit på hyresbolagets kontor vilka höll med och tyckte det var konstigt dom kopierade räkning och frågade om jag talat med elleverantören vilket dom rekommenderade mig göra,,,ska straxt dit men känns fel att man som "hyresgäst" ska härja runt borde vara husägarens jobb precis som det är när man bor i egen villa.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Palle500 »

Frågde du hyresbolaget om var din elmätare sitter? Så att du kan kontrollera anläggningsnummer och om den blinkar när du förbrukar energi, tex dammsugaren? Samt slutar att blinka när du slår av huvudbrytare/jordfelsbrytare/dvärgsäkringar ?
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av bearing »

Det är ju en låg kostnad egentligen, så jag tycker också att det inte är något att bråka om för mycket. Ett mål mat på stan kostar mer.

Det är väl främst av nyfikenhet man vill förstå vad som händer.

Sen kan det väl vara att abonnemanget legat på fel anläggningsnummer från början?
Evapeva64
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 augusti 2022, 14:09:31

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Evapeva64 »

Uppdatering,,,
Besök elbolag disk vid receptionen hördes av någon på ett kontorsrum och han berättade senare att dom för in mkt i receptionen men han hörde min diskussion med receptionisten och en klocka ringde hos honom att nåt lät galet,, han kom ut I receptionen och lyssnade på mig och sa bara,,kom med mig till mitt rum..började men kollar via nätet om förbrukningen var logisk,,plötsligt sa hsn jag åker med dig till den lgh nu och vi åkte .väl där letade vi rätt på min mätare huvudströmbrytare i källaren och han stängde av och vi gick upp i lgh för att se om det var mörkt,,,men icke allt fungerade så fint=jag har fått nån annans elräkning sen inflytt och han misstänkte felet kan varit sen huset byggdes 2016 och undrade ju även om fler hade fel mätare på sin lgh.
Castor
Inlägg: 1986
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Castor »

Någon måste väl ha haft din lägenhets förbrukning i stället för sin. Sen 2016? Låter som ett spännande fel att reda ut :lol:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av TomasL »

Ja, och det lär nog bli en mardröm att reda ut, gissar att elinstallatören åker på räkningen, tillsammans ed besiktningsmännen och byggaren.
Evapeva64
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 augusti 2022, 14:09:31

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Evapeva64 »

Ja och vi listade ut vem det ev var så han stängde av min lgh och vi knackade länge på den misstänktes dörr för att han skulle kunna konstatera om hans el var avstängd,,öppet fönster och altandörr på bottenvån men ingen öppnade "nån som varit nöjd med sin låga elräkn sen jag flyttade in dec " 🤣
Skriv svar