Kontakten i väggen,,,

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av rvl »

Bra att det gick litet längre än första kundsupportledet direkt och fick en entydig bekräftelse att nåt är galet kopplat.
rvl skrev: 14 augusti 2022, 17:27:21 Nu undrar man ju nästan om det blivit kopplat i kors på nåt vis och någon annan nästan oskyldig myser åt sin obetydliga räkning???
Den som haft för liten räkning är kanske inte såå väldigt intresserad av att felanmäla.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av rvl »

Evapeva64 skrev: 15 augusti 2022, 12:11:30 Ja och vi listade ut vem det ev var så han stängde av min lgh och vi knackade länge på den misstänktes dörr för att han skulle kunna konstatera om hans el var avstängd,,öppet fönster och altandörr på bottenvån men ingen öppnade "nån som varit nöjd med sin låga elräkn sen jag flyttade in dec " 🤣
Det gick väl kanske redan på kontoret att se om det var nån annan mätare som stämde bättre överens med din förbrukningsprofil?
Evapeva64
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 augusti 2022, 14:09:31

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Evapeva64 »

Nja ,,det var det han försökte se och inte visste jag om nån var tom/hyresledig nu för att se hur det såg ut.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Klas-Kenny »

Vågar man gissa att det inte är ett helt unikt fel?

Känns som att om han nappade så pass och till och med åkte ut direkt, så var det kanske inte första gången han varit med om liknande.
Och man kan ju tänka sig själv hur lätt det måste vara att göra ett sånt fel när man bygger en hel lägenhetsbyggnad, många kablar att hålla rätt på utan någon som helst tydlig indikation på vilken som är vilken, och ganska mycket jobb att verifiera att det blev rätt.
Evapeva64
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 augusti 2022, 14:09:31

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Evapeva64 »

Precis det sa jag och han höll med men han var bra och ärlig som utan omsvep och sa häng med när vi var upp och ner mellan lgh och källaren men han sa ju också rent ut "frågan är om det är fler som blivit fel från start"
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Hobbyisten »

Summorna du har att betala nu är små, men frågan är om du kan få retroaktiv ersättning från år 2016 ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av TomasL »

Det kan vara farligt, om grannens elförbrukning visar sig vara lägre, så kan ju man åka på att få betala mer.

Det skall dock bli intressant hur de hanterar det det hela.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Glenn »

rvl skrev: 15 augusti 2022, 12:18:35 Den som haft för liten räkning är kanske inte såå väldigt intresserad av att felanmäla.
Många betalar ju sin elräkning via autogiro och då reagerar man nog inte ens på låg förbrukning.

När jag bodde i lägenheten så var både telefoni och TV "felkopplade" med nån annan lägenhet, det var hopplöst.. stor diskussion
varje gång grannen ändrade nåt och mina saker slutade funka osv.

Jag hade dock elmätare i lägenheten, annars hade väl det varit fel med..
Evapeva64
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 augusti 2022, 14:09:31

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Evapeva64 »

Han ringde från elbolaget och ville in och fota ett nr i elskåpet så jag cyklade dit (2min) frågade om han blivit klokare och det hade han nog sa han och förklarade:
Staten fick för sig för ett antal år sen att alla lgh om jag minns rätt på första våningen skulle få nya nr och han visade foton han hade med sig av elmätare att nån lagt de nya nr i omvänd ordning dvs min lgh är nr 1 på bottenvåningen och fick lgh nr 4 nummer och vice verca...Men dom skulle gå till botten med detta ,,,hyresbolaget har många fastigheter och känner väl sig nödgade kolla upp alla,,han sa dom skulle lappa alla dörrar vilket jag inte behövde bry mig om få min redan är kollad sen får en stå i källaren stänga av mätare och den andra i lgh för att se om strömmen bryts.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av mrfrenzy »

Imponerande att du fick så snabb hjälp, ibland blir man glatt överraskad över bra service.
Evapeva64
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 augusti 2022, 14:09:31

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Evapeva64 »

Ja jag blev imponerad men beror ju på bra personal när han kom ut från ett kontorsrum efter att ha hört min diskussion med receptionisten 😊
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av JimmyAndersson »

Precis vad jag kände på mig. :)
Skriv svar