Mäta hög temperatur 200-500grader

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearing
Inlägg: 11224
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Mäta hög temperatur 200-500grader

Inlägg av bearing »

Tricket för att nå hög temperatur är att koncentrera solljuset, tex med spegelblanka ytor.

Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Mäta hög temperatur 200-500grader

Inlägg av Knut »

Visst kan man koncentrera solen för att få så hög temperatur. Men jag skulle säga att det inte i första hand handlar om att få upp effektiviteten. Solpaneler som gör om solenergi till elektrisk energi är i mina ögon billiga och jag har på sommaren ett överskott av elenergi. Detta överskott vill jag spara till vintern och det är vad detta experiment går ut på.

Att samla solstrålar för att värma sanden med utan att gå omvägen via elektricitet kan mycket väl vara tänkbart men det är ju en helt annan skala än vad jag har hemma. På samhällsekonomisk skala kan det verkligen göra skillnad.

Ugnstermometrar verkar gå till 250-300grader som mest. Det får nog bli en digital sådan i första experimentsteget. Ska kolla på återvinningen om jag kan hitta en gammal skrotad brödrost. Budget är ordet. I alla fall nu i början när jag bara vill testa fram vad man kan tänkas få för utmaningar...

/Knut
bearing
Inlägg: 11224
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Mäta hög temperatur 200-500grader

Inlägg av bearing »

Här säljs ett 8-pack 400 °C termoelement för 125 kr:

https://www.amazon.se/Haisheng-termoele ... 7197&psc=1
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Mäta hög temperatur 200-500grader

Inlägg av hcb »

Som andra sagt så är (Kina-) termoelement billiga och det finns en uppsjö av billiga kopior av märkes-temperaturkontrollers. De flesta av dessa strömförsörjs från nätet, så alla vanliga varningar för att koppla elektronik av okänd byggkvalitet och säkerhet till starkströmsnätet gäller. För en permanent/ständigt inkopplad installation hade jag valt något annat, men för att experimentera duger det mesta bara man vet vad man gör.
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Mäta hög temperatur 200-500grader

Inlägg av Knut »

Har idag skaffat mig ett tomfat som det varit linolja i. Såga av locket och en lätt rengöring. Sedan blir det att börja experimentera. 200liter sand i ett plåtfat med ett gäng temperatursensorer inlagda måste vara en mycket bra början tänker jag.

Tänker jag ska mäta på olika avstånd från värmekällan i horisonalplan och vertikalt.

Jag vill se hur det sprider sig. Mycket nyfiken på om det sprider sig fortare uppåt än nedåt. Vilket det man vill tro då värme stiger. Men jag tror inte det gör det i sand då det inte finns någon konvention.

Takten på experimenterandet är helt beroende på hur trött jag är kvällstid...

/Knut
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2576
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Mäta hög temperatur 200-500grader

Inlägg av hawkan »

Värme stiger inte, det är en myt. Varm luft stiger dock.
helmut
Inlägg: 317
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Mäta hög temperatur 200-500grader

Inlägg av helmut »

I sommarhuset som jag delar med mina vänner har vi en stor låda med vägsalt. Om vi fuktar saltet och ställer in lådan under huset dunstar fukten i saltet och suger ut värmen och det gå knappast att bre smöret på mackorna för så kallt blir det i lådan.
Har läst om ett experiment där man grävde ut utrymmet under altanen och byggde en stor behållare som man fyllde med salt och så kunde salter bevara värme eller kylan. Beroende på årstid kunde man lagra värm eller kyla. Dessvärre vet jag inte i vilken klimatzon huset befann sig men jag gissar att det knappast var i det nordiska klimatet. Fast bor man i en stor villa kunde man kanske fylla hela källaren med salt! Ett hus med måtten 10x25 meter blir 250 kvadratmete och takhöjden är va 2 mete borde bli plats för 500 kubikmeter.
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Mäta hög temperatur 200-500grader

Inlägg av Knut »

Det där med saltet låter intressant. Och jag förstår precis varför det blir kallt när vattnet avdunstar. Det är ju ärligt talat ganska cool.

Men jag förstår inte helt. Man saltar grusvägar på sommaren för att saltet ska dra till sig fukt för att binda dammet på vägen. Det är ju en direkt motsatt reaktion med salt varför blir det inte så i lådan med vägsalt?

/Knut
KristoferV
Inlägg: 151
Blev medlem: 10 september 2013, 21:33:43

Re: Mäta hög temperatur 200-500grader

Inlägg av KristoferV »

hawkan skrev:Värme stiger inte, det är en myt. Varm luft stiger dock.
Varmt vatten stiger, självcirkulerande kylsystem etc
rikkitikkitavi
Inlägg: 14770
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Mäta hög temperatur 200-500grader

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det kallas för konvektion och uppstår pga densitetskillnad hos fluiderna. Densitetskillnaderna uppstår pga temperaturskillnad.

I en sandfylld behållare sker värmeöverföring med ledninl9
När det gäller lagra värme i högtemperatur är problemet att värmeförlusterna kan bli betydande och slitaget högt, utöver de rent säkerhetsmässiga aspekterna.

Vill man ha högre energidensitet än vad vatten kan ge kan man kolla på fasövergångae, tex substanser med lämplig smältpunkt
Skriv svar