gnistsläckare på kontaktor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2315
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

gnistsläckare på kontaktor?

Inlägg av nifelheim »

Har en 9kW elpatron som styrs med en liten kontaktor typ
kontaktor.PNG
kontaktor har jag framgånsrikt sedan flera år fjärrstyrt med hjälp av en Nexa mottagare typ:
gamla.PNG
Nu ville jag ha tvåvägskommunikation så som ett test satte jag en till Nexa mottagare (AN-179) parallellt med den gamla fjärrbrytaren.
an_179.PNG
Den klarar några gånger sedan klibbar relät och det krävs en del knackande för att få det och lossna.
Om jag ska byta till en ny AN-179 vill jag montera någon sorts gnistsläckare.

Det finns ju färdiga RC nät men med alla möjliga kapacitanser och motstånd,
hur ska jag välja värden där? :humm:

10 ohm 1 uF eller 120 ohm 0,1uF eller något annat?
till exempel:
https://se.farnell.com/CategoryDisplay? ... ogId=15001


Tacksam för all hjälp :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: gnistsläckare på kontaktor?

Inlägg av JimmyAndersson »

De första två bilderna blev omkastade.
(Tog ett tag innan jag fattade. :))

När det gäller fjärrströmbrytaren så känns det nästan som om något annat är fel. Testa först att inte ha båda inkopplade samtidigt.
Visst, det är förstås inte fel med ett rc-nät (eller kondensator) där, men ingången på en kontaktor brukar vara ganska harmlös.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6878
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: gnistsläckare på kontaktor?

Inlägg av Marta »

En kontaktorspole kan skapa en hyfsat häftig gnista och ha en ganska hög inkopplingsström innan kärnhalvorna slagit ihop och induktansen är låg.

Testa genom att använda ett par lösa trådar som brytare så Du kan se gnistorna. Du kan testa med vanliga lösa komponenter. När Du inte sitter bredvid och testar så _måste_ det vara en färdig klump, eller en X2 konensator och ett flamsäkert motstånd.

Du kan också använda ett mellanrelä. T.ex. ett SSR som pallar för kontaktorn.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: gnistsläckare på kontaktor?

Inlägg av TomasL »

I Wikin finns ett dokument jag postade för länge sedan om just detta med snubbers/RC-Nät/Frihjulsdioder.
Enkelt uttryckt, RC-nätet skall ha samma impedans som spolen, där motståndet har samma resistans som spolens DC-resistans Och kondensatorn skall då motsvara Spolens induktans.
Prins Valiant
Inlägg: 890
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: gnistsläckare på kontaktor?

Inlägg av Prins Valiant »

Sedan flera år hänger industrin på RC-skydd på kontaktor och reläspolar, om det styrs av elektronik, eller elektronik finns i skåpet. Därför har samtliga större tillverkare av kontaktorer färdiga lösningar för RC skydd, beräknade för kontaktorn ifråga, och som snabbt kan monteras. Här är ett exempel från Schneider, gå in på din kontaktorstorlek, titta på tillbehör: https://www.se.com/se/sv/product/LAD4RC ... -dt20dt40/

Sedan har jag personligen dålig erfarenhet av den typ av Nexa- produkt som bilden visar, den som monteras in i dosor m.m.. Jag tänder och släcker lampor och spotlights, har 2 st monterade varav 2 stycken gått sönder och jag ha behövt köpa nya.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: gnistsläckare på kontaktor?

Inlägg av JimmyAndersson »

Intressant. Har aldrig märkt det.
Finns det kontaktorer med inbyggt rc-nät?
Har nog oftast använt kontaktorer från ABB.
Prins Valiant
Inlägg: 890
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: gnistsläckare på kontaktor?

Inlägg av Prins Valiant »

Har nog aldrig sett kontaktor med RC skydd monterat som standard. Länken visar den lösning som ABB använder https://new.abb.com/products/sv/1SBN050 ... /rc5-1-133
Och problemet för elektronik, om det inte redan framkommit, är att ifall man rör en järnkärna framför en spole genereras en transient. Precis det händer när en kontaktor slår ifrån. Kontaktorns fjädrar förflyttar kontaktorns järnankare framför kontaktorspolen. Den frigjorda energin måste ta vägen någonstans.
Akai
Inlägg: 1339
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: gnistsläckare på kontaktor?

Inlägg av Akai »

Standard är väl 100nf parallellt med brytaren i många vanliga apparater, tex förstärkare, vattenkokare mm som har en större transformator eller spole.

Dels minskas gnistbildningen men också störningar som uppstår och kan störa annan elektronik.
Prins Valiant
Inlägg: 890
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: gnistsläckare på kontaktor?

Inlägg av Prins Valiant »

Som jag ser det har trådskaparen problem med en Nexa som är kopplad till kontaktorns manöverkrets, och det är manöverspolens mot-EMK som måste "dödas".
Annars kan jag hålla med om att man kan lägga en kondensator mellan huvudkretsens brytare för att minska gnistbildning vid frånkoppling under last. I säkerhetskretsar är man dock försiktig med sådana kondensatorer då det kan bli kortslutning i kondensatorn, och därmed förblir det kontakt även om kontaktorn gått ifrån.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2315
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: gnistsläckare på kontaktor?

Inlägg av nifelheim »

Hittade denna , här rekommenderar dom ett RC-nät 100nF/100ohm, parallellt över lasten
filter.PNG
https://www.styrahem.se/p/712/skyddar-m ... rc-snubber
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7851
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: gnistsläckare på kontaktor?

Inlägg av Gimbal »

JimmyAndersson skrev: 11 augusti 2022, 15:46:58 Intressant. Har aldrig märkt det.
Finns det kontaktorer med inbyggt rc-nät?
Har nog oftast använt kontaktorer från ABB.
Siemens har kontaktorer med frihjulsdiod eller varistorer inbyggda från start, båda anges av Siemens vara "Suitable for solid state PLC outputs".
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1576
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: gnistsläckare på kontaktor?

Inlägg av Jan Almqvist »

Prins Valiant skrev: 11 augusti 2022, 16:10:10 Och problemet för elektronik, om det inte redan framkommit, är att ifall man rör en järnkärna framför en spole genereras en transient. Precis det händer när en kontaktor slår ifrån. Kontaktorns fjädrar förflyttar kontaktorns järnankare framför kontaktorspolen. Den frigjorda energin måste ta vägen någonstans.
Transienten beror nog till största del på att spänningen sticker iväg när strömmen bryts eftersom strömmen "vill fortsätta att gå" genom spolen. Man får ungefär samma effekt även om järnkärnan är fast.
Skriv svar