Volvo VIDA med ELM327 istället för DICE?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
MiaM
Inlägg: 9888
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Volvo VIDA med ELM327 istället för DICE?

Inlägg av MiaM »

Hej forumet! Här kommer ytterligare en kanske påfrestande och något bitter tråd om fordonsdiagnostik :wink:

Jag förstår att (kopior av) Volvos diagnosmjukvara VIDA behöver (kopior av) Volvos eget diagnosinterface DICE för att göra ett antal funktioner.

Men uppenbart går det att komma åt vissa icke-motorstyrfunktioner på vissa Volvo med en billig ELM327.
https://xiaotec.fi/?lang=en&a=10
Om jag förstår rätt så kan den appen prata med alla system som är anslutna till diagnosuttaget på en Volvo C70/S70/V70/850 från 98 eller äldre, förutom de system som är så gamla att de använder blinkkoder (850). På något nyare Volvo i denna serie ska vissa system fungera.

Eftersom detta fungerar så tycker jag att det rimligtvis borde gå att få VIDA att prata med en ELM327 för att utföra dessa funtkioner. Finns det någon öppen dokumentation kring hur VIDA pratar med DICE? Det känns som att en slags "adapter-driver" vore lämpligt, som gör att VIDA tror att det finns en DICE men egentligen översätts kommunikationen till att prata med en ELM327, och de grejer som ELM327 inte klarar översätts till att simulera att anslutningen är bruten.

21kr är ju inte mycket pengar för att köpa appen, men det vore trevligt att kunna köra Volvos egen mjukvara.

(Risken är väl kanske att VIDA i vissa lägen översvämmar en ELM327 med kommunikationsförfrågor så att allt kör fast för att hårdvaran aldrig hinner ikapp? Typ har märkt att om man använder Torque ihop med ELM327 så blir uppdateringarna avsevärt långsammare än vad jag t.ex. sett på "proffs-diagnosverktyg" som folk på Youtube använder. Men förhoppningsvis så händer detta kanske enbart i de lägen det finns väldigt mycket att visa, t.ex. data från motorn).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Volvo VIDA med ELM327 istället för DICE?

Inlägg av Glenn »

Nu har jag nollkoll på violvo, men det brukar finnas flera olika bussar i ODB-uttaget, och vanliga ELM327 och liknande pratar väl bara på en av dessa, till skillnad från tillverkarens egna system.

Tror nog att om det hade gått så hade nån gjort det.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Volvo VIDA med ELM327 istället för DICE?

Inlägg av mrfrenzy »

VIDA fungerar inte med ELM327 eftersom ingen har gjort någon drivrutin för det.
För att använda VIDA med ett universalinterface måste det finnas en drivrutin som stödjer J2534. Om tillverkaren av ELM327 gör en sådan så är det troligt att några funktioner skulle fungera, men troligen inte alla.

Det finns andra apparater som har drivrutiner som stödjer J2534, till exempel Bosch KTS, Swedesolutions CFE, Cardaq-Plus, Autocom.

CFE är en ganska prisvärd apparat med tanke på övriga funktioner den erbjuder, men en klon-DICE är billigast och ger alltid bäst diagnosmöjligheter på alla Volvomodeller.
Om man har en bilverkstad som jobbar med många olika bilmodeller så är J2534 jättebra, man behöver bara använda en hårdvara och kan sedan använda det till alla bilmärken.
MiaM
Inlägg: 9888
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Volvo VIDA med ELM327 istället för DICE?

Inlägg av MiaM »

Oj, jag verkar ha glömt slå på aviseringar på min egen tråd. Sorry för långsamt svar på svar. Nedanstående blev väl lite av en kombination av svar och informationsinsamling.

Letade runt lite på nätet, och det verkar som att man egentligen ska betala $163 för att få reda på vad J2534 är mer specifikt. Dock hittade jag en scannad kopia, och det verkar vara ett WIN32-API.
https://github.com/jakka351/OpenJ2534
Tack för pekaren till att det heter J2534! :tumupp: :tumupp:

För att göra det komplett, ELM327-specen:
https://www.elmelectronics.com/wp-conte ... M327DS.pdf

Med andra ord så vad jag kan förstå så skulle det vara fullt möjligt att skriva ett DLL som ger ett J2534-kompatibelt API och pratar med en ELM327, givetvis dock med de fysiska begränsningar man får med en ELM327, framförallt lär hastigheten bli lidande.

Problemet med cirka alla de alternativ du (mrfrenzy) nämner är väl att de kostar mer än vad det kostar att chansbyta delar när en hobbyist råkar på enstaka fel, och/eller så kostar de mer än vad ens fritid är värd med avseende på att helt enkelt begå lite kirurgi på fordonets kabelstammar och helt enkelt mäta signaler analogt istället för att läsa av värden via OBD2.

För den som absolut vägrar koppla ett betalkort eller liknande till ett mobilabbonemang och enda sättet att skaffa pengar till Google Play är att åka på semester till t.ex. Tyskland, så blir en det ändå billigare att åka till Tyskland för att kunna köpa 850 OBD-II i Google Play jämfört med att köpa de där fin-OBD2-interfacen som nämnts.

Förvånansvärt att det inte verkar finnas nån opensource-J2534-hårdvara.

En gissning är att cirka alla som tänkt tanken att skriva nån sån mjukvara istället gjort något kommersiellt, hittat någon annan lösning och/eller bara gett upp.

I "hittat någon annan lösning" kan t.ex. ingå att man bara kör dessa kommandon:
ELM327 Commands to Scan Volvo 850 and SVC70

Ska väl nämna att de Volvo jag har är av årsmodell 98-99, och jag har inte direkt för avsikt att specifikt skaffa nån Volvo av nån annan modell än C70/S70/V70 gen1. Om jag i framtiden skulle skaffa nån annan "modern" bil än en av just dessa modeller så skulle det kunna bli vilket fabrikat som helst. Därav har jag antagligen inte jättemycket nytta av en "riktig" DICE-hårdvara (speciellt som dessa bilar enbart verkar prata på de sätt ELM327 redan kan, d.v.s. man missar iaf ingen anslutning. Undantaget är väl att åtminstone -98 av dessa bilar också kan prata blinkkoder för vissa funktioner, men det går ju att bygga en krets med lysdiod, motstånd och återfjädrande knapp...).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Volvo VIDA med ELM327 istället för DICE?

Inlägg av Glenn »

Är det inte så att dice mfl använder en annan bus än den som ELM327 gör ? ..SÅ är det på saab (i.e GM) vad jag förstått, vilket gör att det rent hårdvarumässigt inte funkar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Volvo VIDA med ELM327 istället för DICE?

Inlägg av mrfrenzy »

J2534 fungerar med Volvo Vida på bilar nyare än 2004. Perfekt för bilverkstäder som redan har Bosch, Autel eller liknande.
För en privatperson med sin egen Volvo är det bättre att skaffa en "riktig" Dice
MiaM
Inlägg: 9888
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Volvo VIDA med ELM327 istället för DICE?

Inlägg av MiaM »

Glenn:
Dessa gamla Volvo använder enbart den pinne/buss som ELM327 ansluter till. (Förutom "blinkod"-anslutningar då)

mrfrenzy:
Aha, 2004 är för nytt för mig. Bra varning. Då har jag ett bra skäl att inte lägga nån energi alls på detta.

Men då är väl antingen användande av den där sidan jag länkade till, eller Androidappoen 850 OBD-II, nog egentligen de bästa alternativen. Cirka allt relaterat till motorns styrbox går ju ändå att hantera med Torque (gratisversionen), d.v.s. dels läsa/nollställa P-felkoder och dels läsa av livedata.

Visst kan VIDA göra saker som man inte kan göra på annat sätt, men skulle seriöst tro att det mestadels rör sig om sånt som ändå inte "går" att göra med VIDA som privatperson, d.v.s. sånt som kräver att man betalar för en upplåsningskod hos Volvo. Har provkört en bekants VIDA på nån av mina Volvo och för att ändra sånt som t.ex. lägsta hastighet för farthållaren eller slå av automatisk aktivering av larm så frågar VIDA efter en kod som man ska få från Volvo mot betalning.

Såg nånstans nåt om nån grej som kunde knäcka koder hos vissa Volvo, men de utlovade bara att det funkar på nyare modeller (de antydde väl att de aldrig testat på äldre), och osäker på om detta resulterar i den kod som VIDA frågar efter för att ändra parametrar. (Detta var länkat vidare via några steg från nån av sidorna jag länkade ovan).

I princip borde man försöka låna en VIDA och köra nån form av Win32-debugger som kan analysera vad VIDA gör och ordna emulator för den del som faktiskt behövs för att prata med dessa bilar, och ordna denna emulator så att den kan prata med en ELM327. Tyvärr har jag inte tillräcklig erfarenhet av den typen av Windowspyssel, antagligen blir det för mycket jobb. Känner annars att om man över huvud taget kan få något att fungera alls och släpper det som open source så kommer säkert fler att kliva in och hjälpa till. Jag har iaf en bil som jag skulle kunna kosta på mig risken att "brick:a" (vilket det väl iofs är nära noll risk att göra, men ändå) eftersom det inte lönar sig att laga den så att den blir besiktningsduglig.
ASEA
Inlägg: 642
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Volvo VIDA med ELM327 istället för DICE?

Inlägg av ASEA »

Glenn skrev: 9 augusti 2022, 14:56:06 Nu har jag nollkoll på violvo, men det brukar finnas flera olika bussar i ODB-uttaget, och vanliga ELM327 och liknande pratar väl bara på en av dessa, till skillnad från tillverkarens egna system.

Tror nog att om det hade gått så hade nån gjort det.
Vet heller inte hur det är på Volvo. Men på Alfa/Fiat/Lancia är man tvungen att koppla om vissa signaler i OBD-interfacet för att nå olika system.
Och här i ligger begränsning med ELM327. De produkter som klarar att läsa flera system(motor, aribag, abs etc) har stöd för multiplexing av signalerna på hårdvarunivå. Eller så är man tvungen att använda olika adaptrar för att läsa de olika systemen.
Detta kan ha lite eller nada med läsning i Volvos OBD-system årsmodell 1999 att göra, jag vet inte jag bara säger det!
Skriv svar