Hjälp att räkna om DC el

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Alpha_Knugen
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 augusti 2022, 09:10:13
Ort: Olofström

Hjälp att räkna om DC el

Inlägg av Alpha_Knugen »

Ska bygga en Frigolit skärare med NiChrom tråd och jag har använt en kalkylator för att få fram vad för volt och ampere etc jag behöver men jag undrar om det går att räkna om det till 12V istället för 3.2V som den tror jag behöver.

Lade in bilden på kalkylatorn som bilaga.
Jag hade gärna använt 12v då det är betydligt lättare att få tag i Strömförsörjning till än 3.2V och denna kalkylatorn är lite dum för man kan bara välja att räkna ut Tempratur, Längs, tråddiameter och Volt men jag vet alla dom värdena jag hade velat veta Amperen som krävs på 12v för att fo tråden till samma tempratur.
Hade jag haft ett Labbaggregat så kunde jag löst det själv men har inte tillgång till det.

Kalkylatorn vill att jag använder:
3.22V
5.1A
16.43W
Trådens Ohm är 0.659.
då ska den bli 316grader celcius.

Jag hade gärna använt 12v istället för då blir det lättare som jag skrev tidigare.
Så hur mycket Ampere behöver jag för att få samma resultat vid 12v?

Tack på förhand.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Wihelm
Inlägg: 587
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Hjälp att räkna om DC el

Inlägg av Wihelm »

Har du konstant spännig så är det motståndet om avgör vilken ström det blir i tråden.
med 12V blir det 12/0.659 = 18.2A
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26315
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hjälp att räkna om DC el

Inlägg av danei »

Du kan ju göra tråden längre. En enkel PWM krets skulle också lösa problemet. Den behöver inte vara alls snabb.

Du skulle uppfattas som klart seriösare om du lär dig de elektriska storheterna.
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Hjälp att räkna om DC el

Inlägg av SM0VDT »

Du danei skulle uppfattas som seriösare om du bemöter nya forumister lite bättre. Du behöver kanske inte kräva att alla ska kunna skilja på de elektriska storheterna. Du kan ju förklara istället för att komma med dylika påpekanden. Du gör det nämligen ganska ofta.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2576
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Hjälp att räkna om DC el

Inlägg av hawkan »

Det var länge sedan jag höll på med att skära plast men jag har för mej att designkriteriat är ett visst antal Watt per meter.
Effekt per sträcka för danei.

Du kan inte rakt av gå upp till 12V, det ger en effekt 12*18.2 = 218.2 W. Effekt = U*U/R.
Om du vill behålla effekten och längden och använda 12V får du byta tråd till en med motståndet
R = U*U/Effekt=12*12/16 = 9 Ohm.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Hjälp att räkna om DC el

Inlägg av metric »

Det är enklare att använda en styrning, exvis. denna https://www.electrokit.com/produkt/dc-m ... -6a-ek026/
Då kan du mata med 12 och justera efter behov.
Finns säkert billigare alternativ.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5586
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Hjälp att räkna om DC el

Inlägg av pi314 »

Om man ska räkna exakt så tror jag att man ska väga in två faktorer.
1. Trådens resistans ökar när den blir varm.
2. Tråden kyls när man börjar skära.

Jag har skurit lite frigolit och gjorde det ganska enkelt för mig. Jag köpte en lämplig gitarrsträng (jag minns inte vilken) och körde med mitt labb-aggregat, med variabel spänning. Jag justerade spänningen tills tråden skar bra. Det fungerade för mig, med det lilla jag skulle skära.

Om du bara har ett spänningsaggregat med fast spänning kanske en strömgenerator är en lösning. En sådan kan man göra med t.ex. en transistor, två dioder och två motstånd.

Här är en strömgenerator som driver en LED, men det kan lika gärna vara din NiCr tråd som får ström.
220809_current_generator.png
Man kan göra strömgeneratorn så att strömmen kan varieras, så att man får lämplig temperatur.

metric:
Det är nog enklare att köpa något färdigt, som du föreslår. Lite beroende på vad man kan och vill göra själv.

/Pi

Edit: Om någon inte får tag på NiCr tråd (eller annan lämplig tråd) och vill testa med en gitarrsträng så körde jag med denna.
Ernie Ball Custom Gauge 11
Electric or Acoustic Guitar String
1011
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av pi314 9 augusti 2022, 23:51:53, redigerad totalt 1 gång.
Alpha_Knugen
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 augusti 2022, 09:10:13
Ort: Olofström

Re: Hjälp att räkna om DC el

Inlägg av Alpha_Knugen »

Tack för tipsen
Hawkan, Kan tyvär inte gå till Tunnare tråd då det inte kan hålla formen isåfall men som metric skicka så kan jag antagligen få tag i en DC Motorstyrning.
pi314 Har tyvär inget labb-aggregat men det hade varit det bästa men sen tycker jag det känns onödigt att lägga dom pengarna på att köpa ett då jag antagligen bara kommer använda det till detta. kanske kan användas i framtiden till andra saker men skönt att bygga nåt som går att ta med utan att bära runt på ett labb-aggregat.

Hur många Ampere måste denna motorstyrning klara isåfall? räcker det med 5-6 Ampere när det är det den kommer behöva på 3.3 volt enligt Kalkylatorn jag använde?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hjälp att räkna om DC el

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ett bra tips för nästan alla som registrerar sig på Sef är att sätta ut vart man bor eller finns. Chansen är då mycket större att någon säger, jag har ett labbaggregat som vi kan testa med! Personligen tror jag mycket på kunskapsöverföring, det är nästan alltid bra.
Men välkommen till forumet .
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5586
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Hjälp att räkna om DC el

Inlägg av pi314 »

Om din beräkning stämmer så räcker 6 ampere. Men, det är ju alltid bra att ha lite marginal...

Det är också bra att ha en lösning så att inget går sönder om man "drar på" för mycket. Med t.ex. inbyggd strömbegränsning.

Jag skummade texten om elektrokits PWM-styrning, men såg inte om den hade inbyggd strömbegränsning.

Kanske räcker det med en säkring?

/Pi
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Hjälp att räkna om DC el

Inlägg av H.O »

Om du matar mototstyrningen/PWM-kretsen med 12V så måste den klara av en toppström på minst 18.2A eftersom det är den ström tråden "drar" under tiden som styrningens utgång är "till". Sen ställer du in styrningen så utgången är "till" 30% och från 60% av tiden och på så sätt blir medelspänningen över tråden 3.6V och strömmen, i genomsnitt, det som kalkylatorn säger att du ska ha.

https://www.electrokit.com/produkt/dc-m ... gKcoPD_BwE
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16706
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hjälp att räkna om DC el

Inlägg av grym »

ett allternativ är en stepdown switchmodul som klarar strömmen

men bäst är en riktig styrning som känner av tempen på tråden, då blir det ännu bättre
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hjälp att räkna om DC el

Inlägg av HUGGBÄVERN »

danei skrev: 9 augusti 2022, 10:10:51 Du skulle uppfattas som klart seriösare om du lär dig de elektriska storheterna.
(Vad Danei menar är att man säger ström och spänning och inte ampere och volt, ett "fel" många gör, jämför med vikt och kilogram)

Jag skar isoleringsskivor i våras och jag körde med tråd från Electrokit. Utan några seriösa beräkningar (inga alls), gasade jag på med ett DC-aggregat med justerbar ström och spänning, och successivt justerade spänning och ström tills jag fick bra temperatur på tråden. Jag testade med att skära i en bit isolation och när tråden gled igenom mest optimalt körde jag.

viewtopic.php?p=1666894&hilit=h%C3%B6gtalare#p1666894

Frågan är hur mycket som ska skäras.
Alpha_Knugen
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 augusti 2022, 09:10:13
Ort: Olofström

Re: Hjälp att räkna om DC el

Inlägg av Alpha_Knugen »

står på denna att drivspänningen är 12-24v den lär väl inte funka om jag vill ner till 3.3volt?
grym skrev: 9 augusti 2022, 12:45:43 ett allternativ är en stepdown switchmodul som klarar strömmen

men bäst är en riktig styrning som känner av tempen på tråden, då blir det ännu bättre
Nåt som känner tempen på tråden hade varit optimalt men anledningen till att jag bygger en var att jag inte ville lägga onödigt med pengar på den samt att den har en formbar tråd vilket är varför jag behöver ner på låga Volt och inte bara köpte en från typ amazon.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26315
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hjälp att räkna om DC el

Inlägg av danei »

Jo, den kommer att fungera.
Skriv svar