Ladda tomt bilbatteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre
Inlägg: 26708
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av Nerre »

Att dra runt generatorn är nog inte så tungt, men själva mekaniken att koppla generatorn till en cykel lär ju inte vara så lätt att få till.

Ett annat problem lär väl vara varvtalet, generatorn är gjord för att snurra rätt fort så det lär behövas rätt mycket uppväxling, och då går det antagligen rätt trögt att trampa.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av ajje »

Jag skulle vilja påstå att den effekten som krävs för att ladda ett bilbatteri på rimlig tid är för hög för att du ska orka hålla fart på generatorn den tiden. :D
Nerre
Inlägg: 26708
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av Nerre »

En normalcyklist genererar väl i alla fall 200 W? Med 12 V blir det ju 16 A (t.o.m. för högt för batteriet?).

Men ja, laddar man med typ 10 A så ger ju en timmes trampande bara 10 Ah laddning (lite mindre på grund av förlusterna).
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32563
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av säter »

Jag har alltid startboostern med mig när jag åker lite längre från Säter.
Man vet aldrig vad som händer.
Mindmapper
Inlägg: 6421
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av Mindmapper »

danei skrev: 17 maj 2023, 14:50:03 Det är ett rejält överlapp. Jag ser det som en självrisks försäkring. Jag menar att folk minskar sina egna ansträngningar att undvika problem om det inte kostar något att ringa efter hjälp. Kostar det 1500kr är jag övertygad om att användningen blir lägre.
Först och främst tror jag att det skiljer väldigt mycket mellan olika försäkringar. Speciellt när det gäller assistans.
Sedan tror jag att försäkringsbolagen har koll på vad som är vettigast rent ekonomiskt för dom. Jag tror också att en självrisk på 1500 kr skulle minska användningen. Sedan är frågan hur mycket. Minskar det så mycket att de säljer mycket mindre är det inte lönt för bolagen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 18 maj 2023, 05:41:54 Om batteriet är dött och man är i en storstad så är det nästan garanterat billigare att ta taxi till Biltema eller liknande och köpa ett batteri och ett par startkablar jämfört med att ta ut en bärgare, väl?
Tveksamt, taxi fram och tillbaka lär ju lätt komma upp i en 500-1000 spänn iaf,sen ett batteri för en femhundring minst, ofta en tusenlapp. självrisken brukar vara 1500:- på en vanlig försäkring men 0:- med assistans.
Allmänt så är väl dessa försäkringar till för folk som bara helt enkelt inte vill göra nåt med bilar. Jag kan på ett sätt förstå dem, men tycker det borde ändå vara självrisk.
Tvärt om skulle jag säga, folk som kör nyare bilar och helservar behöver väl eg inte dessa.
En försäkring som bärgar bil till närmaste verkstad är ju också helt värdelös för den som har en bil som enbart lönar sig att laga om man gör jobbet själv.
Beror ju på var hem och närmaste verkstad ligger, en nackldel med asistansbolagen jag har nu är ju att dom tydligen bärgar till närmaste verkstad, när jag hade falcks saabassistans
så bärgades den till närmaste auktoriserade verkstad, vilket gjorde att sannolikheten att hemmet ligger närmare är ganska stor, och då ber man ju att bli bärgad hem istället.

Eller som nu i förrgår när jag fick betala 125:- extra för att få bilen hem istället för till närmaste allbilsverkstad.

Sen är det ju inte bara bärgning som ingår utan en massa andra saker, punkteringshjälp framförallt.

Jag har tex fått punktering på ett vänsterhjul på en 100-väg utan vettiga vägrenar, att då byta det hjulet själv ute i vägbanan är bokstavligen livsfarligt, det var dessutom en mörk vinterkväll.

Nu ringde jag assistans, dom kom dit med en stoppbil samt en bärgare som bytte till mitt resrvhjul. Kostnad 0:-
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av MiaM »

Om man vill ladda batteri med cykel så verkar det finnas Västtyska träningscyklar som körde generator + dumplast, som går att bygga om. Se nån gammal video från The Post Apocalyptic Inventor på Youtube.

Allmänt så har väl iaf äldre bilgeneratorer rätt låg verkningsgrad. Vet inte om modernare har blivit bättre?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av danei »

Glenn: Dessa assistansförsäkringar kräver ju att man har minst halvförsäkring i botten. Det är därför jag ser dem som en tveksam självrisksreduserngsförsäkring.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av Glenn »

danei: ja vad spelar det för roll ?

Normalt blir inte ens ditt eget försäkringsbolag inblandade, det är väl om det blir större jobb antar jag.

Sen tycker jag personligen att det finns extremt då tillfällen då man kan överväga att bara ha trafikförsäkring. Har man en riktigt billig bil
så brukar skillnaden mellan trafik och halv vara väldigt liten, och måste du tex byta ruta efter stenskott så kan det kosta mer än vad bilen är värd.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17153
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av AndLi »

MiaM skrev: 18 maj 2023, 05:41:54 Allmänt så är väl dessa försäkringar till för folk som bara helt enkelt inte vill göra nåt med bilar. Jag kan på ett sätt förstå dem, men tycker det borde ändå vara självrisk.
Jag skruvar en del själv, jag har till och från denna typ av försäkring, utnyttjade den när handbromsen på s80 hängde sig mitt i knivsta. Tog väl en halvtimme för de att komma och de gick med på att dumpa den hemma eftersom det var 1/3 av sträckan till verkstan... Inte en kr kostade det..
Nerre
Inlägg: 26708
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av Nerre »

Skoda har nåt de kallar "Moblitetsgaranti", om man servar hos dem enligt serviceplanen så ingår i princip en gratis räddningsförsäkring.

https://www.skoda.se/aga-bil/mobilitetsgarantin

Jag vill dock minnas att den inte gäller för urladdat batteri (osäker på om den gäller även för gammalt batteri). Vi ringde aldrig när vårt batteri dog just eftersom vi först trodde att det bara var urladdat batteri.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av Glenn »

Det är väldigt vanligt idag, till och med vanliga allbilsverkstäder som mekonomen har det : https://www.mekonomen.se/bilverkstad/as ... forsakring
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18400
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av 4kTRB »

Om jag hade haft en sådan där "vi kommer och räddar dig"-försäkring när jag var i Dikanäs undrar vart de hade utgått ifrån då?
Kanske de hade fått åkt 15 mil enkel för att ladda ett batteri.
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av robertr81 »

Jag har assistansförsäkring som jag nyttjat en gång då jag råkade låsa in nycklarna i bilen i en stressad situation. Kom ut en bärgare och blåste upp en kudde mellan bildörr och kaross och fick en glipa som han sen kunde öppna dörren med hjälp av en tjockare ståltråd. Det tog ca 10min och jag var 20mil hemifrån. Kostade mig ingenting (mer än försäkringen ~400:- per år).

Sen har jag även en litet lithiumstartbatteri från Jula som hjälpt mig själv ett par gånger och även andra medtrafikanter 5-6ggr. Fungerat utmärkt på diverse bilar V70, 945, någon Mercedes och Wolkswagen van.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... lsrc=aw.ds
Nerre
Inlägg: 26708
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av Nerre »

Den där från Jula verkar vara dyrare, klenare och svårare att ladda än den jag köpte på Biltema när vårt batteri hade dött.

https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000046404

Laddar via USB-C så har man en mobilladdare i bilen så kan man ladda med den medans man kör (det gjorde vi eftersom den bara hade cirka 75% batteri när den togs ur förpackningen).
Skriv svar