Ladda tomt bilbatteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av Glenn »

Jag är negativ även till dom små starthjälparna med blybatterier också, dom brukar funka lika uselt :)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18283
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av 4kTRB »

Ett reserv blybatteri behöver inte vara på 60Ah. Ett på säg hälften blir inte så hemskt skrymmande.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av Nerre »

Glenn skrev: 12 augusti 2022, 21:16:25 Jag är negativ även till dom små starthjälparna med blybatterier också, dom brukar funka lika uselt :)
Hur många har du provat? Jag hittade nåt test från 2017 och hälften fick väldigt dåligt betyg men andra hälften fick rätt bra betyg. Så jag tror inte generellt det beror på storlek och batterityp.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18283
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av 4kTRB »

Motormännen säljer sådana där inga startats https://butik.msverige.se/sv/artiklar/n ... jalp.html
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av mrfrenzy »

En såndär starthjälp kostar alltså 2149. För det kan man teckna assistanstillägg på bilförsäkringen i ungefär 8 år.
Man slipper tänka på att ladda starthjälpen, och komma ihåg att ta med den i bilen.
Den dagen batteriet är dött så är det bara och ringa, en bärgare kommer och startar bilen eller bärgar dig till närmsta verkstad där batteriet kan bytas.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18283
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av 4kTRB »

Även om man är på ön Vega?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av Nerre »

mrfrenzy skrev: 13 augusti 2022, 22:01:06 Den dagen batteriet är dött så är det bara och ringa, en bärgare kommer och startar bilen eller bärgar dig till närmsta verkstad där batteriet kan bytas.
Täcker assistansförsäkringarna verkligen sånt?

Försäkringar brukar inte täcka sånt som man hade kunnat förebygga, t.ex. om man glömmer lyset på så batteriet blir tomt.

Men jag håller med om att just den där starthjälpen verkade rätt onödigt dyr.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av Akai »

Glenn skrev: 12 augusti 2022, 21:16:25 Jag är negativ även till dom små starthjälparna med blybatterier också, dom brukar funka lika uselt :)
Meningen med de där mindre starter-mojängerna är väl att ladda det urladdade batteriet en kort stund och sen starta.

1700A som det stod i datat på någon är ju inte ens möjligt att leda i de tunna kablarna som den ser ut att ha. Snarare 20A realistiskt.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av Nerre »

Nej, de ger startström. Det finns ett specialläge som man tar till om batteriet är helt tomt (annars känner den nämligen av när man kopplar in den och slår på automagiskt).

På den vi har är det 4 lysdioder för laddningsgrad, 25, 50, 75 och 100%. När man kopplar in till bilen slocknar 25 och 50 (för den måste ha minst 50% för att fungera som starthjälp).

Men den ger nog inte full ström i flera minuter direkt. Den måste vila 30 sekunder mellan varje startförsök, och 5 minuter efter 5 startförsök eller nåt sånt.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18283
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av 4kTRB »

Om man som jag har gott om utrymme i motorrummet, skulle det inte vara en smidig lösning med en liten bensinmotor som driver en dc- motor med efterföljande spänningsregulator?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av Nerre »

Gräsklippar motor med snörstart och en bilgenerator? Men den orkar nog bara ladda batteriet, inte driva startmotorn...

Jag tänker på hur jag fick lära mig starta upp en robotbåt från noll när jag låg i lumpen. Man vevade igång Scania-dieseln, den gav ström till kompressorn som fixade tryckluft. När man luft (efter en stund) kunde man använda den för att "blåsa igång" den lilla gasturbinen (som också drev en generator), och sen tror jag den också gav luft för att blåsa igång de stora.

Detta var då om batterierna som normalt användes till Scanians startmotor var döda. Chiefen "simulerade" träff på styrbordssidan där batterierna satt så de var utslagna (han slog av huvudbrytaren till dem bara:).
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av MiaM »

Halvgammal tråd, men:

Tänk på att ett helt urladdat bilbatteri visserligen har rätt hög inre resistans, men som andra redan påpekat så sjunker inre impedansen rejält när det börjar ta laddning, och om man då laddar med t.ex. startkablar så kan det gå rejäl ström.

Jag har gjort en fuladapter som seriekopplar två 230V-skarvuttag som jag använder med två "dumma" batteriladdare för att ladda helt urladdade batterier. 12V-sidan parallellt, 230V-sidan i serie. Då slipper man klassikern att överlastskyddet löser ut när batteriet börjar ta laddning.

Ett vanligt bilbatteri landar ju i jämförbar prisnivå med de större starthjälpburkarna. Visserkligen klumpigare, men om man misstänker att ens bil ändå har gammalt trött batteri så kan man lika gärna köpa ett batteri som passar som ersättare.

Det här kanske låter drygt för vissa, men jag tycker det är lite hjälplöst och lite slösaktigt att lämna in en bil för bilbyte eller använda sig av en försäkring för att hjälpstarta en bil. Visst är det säkert bra att en bilverkstad får inkomster, och för all del så är det bra att det finns försäkring för folk som verkligen inte kan göra något själva (det är ju t.ex. förträffligt för den som har en bil anpassad för den som anvädner rullstol, sannolikt svårt att hjälpstarta med startkablar om man använder rullstol även om det säkerligen finns en del som fixar det. Likaså är det förträffligt för den minoritet som verkligen är genuint otekniska, på samma sätt som det är bra att det finns färdigmat och mikrovågsugn för oss som är ganska matlagningsilliterata). Men samtidigt kan man tycka att det driver på kostnader i det stora hela. Hur ska ett försäkringsbolag kunna veta om deras kund är händig eller inte, och ifall kunden är händig om kunden är sugen på att faktiskt använda sin händighet? Mig veterligen finns det inte assistansförsäkring som bara gäller om man redan försökt använda startkablar eller vid punktering enbart gäller om domkraften gått sönder eller det också är punktering på reservdäcket, eller om reservdäcket saknar luft och medhavd pump gått sönder. Dessutom påverkas väl framtida premier om hur ofta man löser ut försäkringen.

Jag hade nog inte vågat använda startbatteriet för diverse laster med motorn avstängd på campingresa. Köp ett till batteri och ordna så att båda laddas när bilmotorn är igång. För bilar som har ordinarie batteri i bagageutrymmet så är det lätt att ordna detta med extrabatteriet säkert förankrat, och detsamma gäller för bilar med enormt motorrum där man antagligen kan få in ett till batteri (hej Ford Granada t.ex.). Lite krångligare på en bil med batteriet fram och trångt motorrum, men man kan nog komma långt med bara ett hyggligt relä och tillräckligt grov kabel mellan batterierna. För den vanligaste kopplingen av laddningsvarningslampa så vill man antagligen ha en emitterföljare från laddningsvarningssignalen som matar plussidan på ett relä som kopplar ihop batterierna.

Apropå sidospåren med att starta en motor för att få tryckluft för att starta en annan motor, så påminner mig det om gamla ellok där man tydligen kan använda cykelpump för att få lite tryckluft för att få upp strömavtagaren och aktivera huvudbrytaren så att transformatorn kan driva batteriladdare som i sin tur kan driva tryckluftpump och allt kommer igång :)

Också apropå att starta en motor för att starta en annan så påminner mig det om äldre maskiner från tiden då batterier och startmotorer ofta inte var så jättestarka. Då var det vanligt att ha en liten bensinmotor som användes som startmotor för att starta en större dieselmotor. Snörstart och/eller elstart. Som bonus så används den även som motorvärmare, värmen från bensinmotorn värmer dieselmotorn och avgaserna från den går ibland också via värmeväxlare till dieselmotorns insug. Tror att dessa brukar ha dekompression på dieselmotorn så att man kan dra runt den med låg kompression för att få olja att cirkulera ordentligt osv innan man växlar till normal kompression så att den faktiskt går runt. Antar att insprutningen är avstängd när kompressionen är sänkt.

Sen var det nån amerikansk tillverkare, tror det var International Harvester eller Caterpillar, som gjorde en motor med dekompressionsventiler och diverse andra detaljer så att den kan köras valbart som bensinmotor eller dieselmotor. Man startar den som bensinmotor och då körs den med en enkel förgasare och allt är allmänt bara justerat för att mest bara köra den på ganska högt tomgångsvarvtal men inte orka driva nån last (utöver generator för batteriladdning). Sen drar man i en spak varpå dekompressionsventilerna stängs, dieselinsprutning slås på, spjället i insuget tvingas till max öppet och bensintillförseln stryps, så går den som dieselmotor.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av Marta »

Förr, när jag var ung för länge sedan, fanns det hjälpstartbatterier att köpa. Det var engångsartiklar som bestod av en batteridel och en behållare med elektrolyt. Den anslöts till batteriet, en plasttapp pressades igenom ett membran och elektrolyten rann ner. Det blev jättevarmt och det ångade kring det. Efter 10 minuter var det hela klart och det kunde göras ett startförsök.

Har ingen aning om vad det var för kemi eller ens hur många celler de hade. Har inte sett dem i modern tid. Antagligen finns det någon miljölag eller EU-regel som förbjuder det som behövs. Trist, för det var en produkt som funkade och bara kostade ett par tior då det begav sig.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av säter »

Jag har sett en sådan där, obrukad.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av mrfrenzy »

Det är vattenaktiverade batterier, används för radio, nödbelysning, topeder och annat som måste ha väldigt lång livslängd.

Säljs ofta som surplus: https://www.ebay.com/itm/381991397067
Till exempel Saft och Rayovac tillverkar dessa.
Skriv svar