Ladda tomt bilbatteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18225
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av 4kTRB »

Om jag vill ladda ett tomt bilbatteri (löst batteri, ej monterat i någon annan bil)med hjälp av det som sitter i bilen ska motorn startas först efter jag har kopplat samman batterierna?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av Glenn »

Det spelar egentligen ingen roll, men startar du bilen först så riskerar du ju inte att ladda ur det egna batteriet innan starten så att säga.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag hade gärna börjat med att kopplat in någon form av strömbegränsning i serie med det batteriet, så man vet lite mer om hur det mår i övrigt. Det funkar med en lampa, bara man har något smidigt att titta/mäta på.
Då kan ”inget” hända med det andra batteriet eller generatorn.

(Tänker bara av erfarenhet hur jag brukar minska risken för eventuellt extrajobb.. :) De som kan allt om batteikemi kanske tycker annorlunda.)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18225
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av 4kTRB »

Glenn skrev: 9 augusti 2022, 02:10:33 Det spelar egentligen ingen roll, men startar du bilen först så riskerar du ju inte att ladda ur det egna batteriet innan starten så att säga.
Fast ingen energi har väl egentligen förlorats. Starrförsöket är ju med båda batterierna sammankopplade.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2576
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av hawkan »

Låter inte som en bra ide. Med stor skillnad i spänning blir det stor ström till det tomma batteriet när man kopplar ihop de.
Batteriladdare.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av rvl »

Är batteriet så urladdat att det är "stor skillnad i spänningen", så kan det vara sisådär med den inre resistansen, så det inte nödvändigtvis blir "stora strömmar".
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av StureS »

Det kan ju även vara kortslutning i en eller flera celler i det gamla batteriet. Ta en multimeter och mät spänningen på det gamla. Är det under 10V skulle jag nog börja med en lampa, som JimmyAndersson föreslog.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18225
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av 4kTRB »

Batteriet blev tomt på grund av att jag glömt stänga av en belastning som drar 4A över natten. Jag kopplade startkablarna och lät bilen gå på tomgång i 25 minuter så nu kommer det förmodligen räcka till att starta bilen med om det fräscha batteriet skulle bli tomt. Jag är på bilsemester och hade som tur med mig ett extra batteri. Jag startade motorn efter att jag kopplat ihop batterierna. Trodde eventuellt det skulle gnistra en del men det höll sig lugnt.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av Repaterion »

TIll en början kanske inte strömmen är så hög iom att batteriet är urladdat såpass djupt, om jag tolkar dig rätt?
Men när det sedan "vaknar" så lär strömmen accelerera är min erfarenhet.
Har du ett spänningsaggregat så kan du ju alltid grundladdad batteriet lite innan med strömbegränsning. CC/CV
Nerre
Inlägg: 26633
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av Nerre »

Jag råkade på semestern ut för att batteriet dog (jag insåg sen att det är 7 år gammalt så det var inte så konstigt). Fick starthjälp på campingen och åkte till Biltema och köpte en egen start-hjälp och en batteriladdare (vi hade inte elplats på den campingen vi stod på då, men skulle ha elplats på nästa så jag tänkte ladda batteriet där, för jag trodde att det bara var urladdat av nån anledning). Men trots en natts laddning var det 10,2 V en timme efter att jag kopplat ur laddaren, så det blev att ringa en verkstad för byte av batteri.

Men, det jag skulle komma fram till är att en sån starthjälp jag köpte är väldigt liten och smidig och betydligt smidigare att ha med sig än ett extra batteri.

Den klarar nåt dussin starter på en laddning (om den får vila mellan startförsöken), det står specat 400 A som startström. Laddas med USB-C (10 timmar med 1 A laddare, 6 timmar med 2 A laddare), vilket innebär att den går att ladda från en mobilladdare i bilen när man kör (den hade 50% batteri direkt från hyllan så det räckte till ett par starter). Storlek ungefär som ett videoband (d.v.s en bråkdel av ett bilbatteri).

https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000046404

Den främsta nackdelen kontra en starthjälp med blybatteri är nog att den inte verkar klara så många cykler.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av Glenn »

Min erfarenhet av den där typen av starthjälp är tyvärr ganska dålig, dom funkar hyfsat nya om man har en "lättruntdragen" motor, sen när den väl behövs orkar den inte, dom brukar inte heller klara kyla bra.
Nerre
Inlägg: 26633
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av Nerre »

Menar du att litiumbatterier skulle klara kyla sämre än blybatterier? För mig fungerade den klockrent i alla fall, men min motor är lättstartad (bilen har ju start/stopp-automatik, det funkar nog inte så bra om man har en motor där startmotorn behöver veva i 2-3 sekunder för att den ska starta).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av Glenn »

Blybatterier funkar ju också dåligt i kyla, men där har du så oerhört mycket mer pulver att ta av än i dom där små starthjälparna.

Men som sagt, rä den (ganska) ny och du har en liten motor så funkar det väl, är det nåt tyngre och den är ett par år brukar det inte bli bra.

Har för mej nån här sa nåt i stil med "Du hittar INGEN bra starthjälp för under 3000 kr" förut, vilket det nog kan ligga nånting i.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18225
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av 4kTRB »

En lösning tror jag kan vara en solcell som ger en ström runt en halv ampere. Visst man får vänta ett tag men det kommer nog fungera.
Nerre
Inlägg: 26633
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ladda tomt bilbatteri?

Inlägg av Nerre »

Glenn skrev: 12 augusti 2022, 19:39:21 Blybatterier funkar ju också dåligt i kyla, men där har du så oerhört mycket mer pulver att ta av än i dom där små starthjälparna.
Om jag jämför den jag köpte med denna:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000035160

Blybatteri, 9 Ah, 250/400 A ström
Litiumbatteri, 10,6 Ah, 400/800 A ström

Så jag tror inte man ska vara så kategoriskt negativ till litiumvarianterna. Det är trots allt litiumbatterier som sitter i dagens elbilar, inte blybatterier.

De med blybatterier verkar vara rejält på utdöende också.
Skriv svar