Hålmonterade komp. i nya audioförstärkare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gimbal
Inlägg: 7852
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Hålmonterade komp. i nya audioförstärkare?

Inlägg av Gimbal »

Håller på och kikar lite på en ny förstärkare till ett gammalt hederligt stereosystem med golvhögtalare och slås av hur "omoderna" många förstärkare ser ut inuti. Fullt med hålmonterade komponenter, se exempel nedan på en Cambridge AXR100 som kom 2019 eller däromkring. Det skulle lika gärna kunna vara årsmodell 1985.
Hur kommer det sig att man gör så? Är det gamla konstruktioner man återanvänder i all evighet eller finns den någon annan vits med detta?
axr100.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7149
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Hålmonterade komp. i nya audioförstärkare?

Inlägg av psynoise »

Det kan handla om produktionskostnad också. Kraftelektronik generellt inklusive audioeffektförstärkare kräver ofta större hålmonterade komponenter. Flertalet produkter som jag jobbat med har blandat ytmonterade och hålmonterade komponenter. De hålmonterade komponenterna har oftast blivit körda med selektiv- eller handlödning. Men en produkt (kraftomvandlare om 3.5 kW) designade vi för våglödning för att det billigast just då för produkten. Det finna var ett endast en lödprocess behövdes. Nackdelen var att ytmonterade komponenter fick limmas och vara minimum 0805-storlek om jag minns rätt och med footprint och placering lämpligt för våglödning.

Gällande Cambridge-effektförstärkaren kan det vara så enkelt att de har tillgång till billig våglödning som annars hade stått oanvänd i någon fabrik. Med endast hålmonterade komponenter slipper de extra processteg med limning också.

Med tanke på alla byglar på kortet skulle det inte förvåna mig att mönsterkortet endast har ett lager. Detta känns väldigt prispressat.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7149
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Hålmonterade komp. i nya audioförstärkare?

Inlägg av psynoise »

Untitled.png
Sitter det en IC på lödsidan av kortet? Är den även vriden 45° pekar det ytterligare på att vådlödning har används. Vridningen om 45°gör man för att vågen ska nå IC:ns ben på alla fyra sidor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7852
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Hålmonterade komp. i nya audioförstärkare?

Inlägg av Gimbal »

Ok, ja det låter troligt med maximal prispress, samtidigt som priserna gått upp rejält de senaste åren av alla möjliga verkliga och påhittade? orsaker.
Intressant med 45 gradiga vridningen av IC'n vilket jag trodde enbart var en visuell design grej för att se mer, öh, fräckt ut, men det kan alltså finnas en verklig finess med det. :humm:
pfyra
Inlägg: 344
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Hålmonterade komp. i nya audioförstärkare?

Inlägg av pfyra »

Bortsett från lödningen så kan det även underlätta vid routningen av ledarna om många ledare på två närliggande sidor ska åt samma håll.
BJ
Inlägg: 8160
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Hålmonterade komp. i nya audioförstärkare?

Inlägg av BJ »

Gimbal: Jag trodde som du.
Gimbal
Inlägg: 7852
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Hålmonterade komp. i nya audioförstärkare?

Inlägg av Gimbal »

En annan tanke jag var inne på var pga platsbrist, eller snarare tvärtom, att man vill fylla ut hela lådan. Hade man gjort stora delar med ytmonterade kretsar hade korten blivit små och de stora maffiga förstärkarlådorna hade mest innehållet luft och ett par små kort i ena hörnet. Det kan man ju inte betala stora pengar för.
Skriv svar