Var köpa bra flussborttagnings-spray?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Chrill3
Inlägg: 15
Blev medlem: 14 december 2021, 21:42:03

Var köpa bra flussborttagnings-spray?

Inlägg av Chrill3 »

Hej,

Jag är ny på forumet men har "lurkat" ett tag.

Jag är ute efter att köpa en riktigt bra spray för att ta bort flussrester under ytmonterade IC-kretsar. Jag har ett nytt projekt som ska lödas ihop snart och vill gärna få bort alla flussrester under ett par ytmonterade komponenter. Tidigare har jag bara lött ihop kretskort med THT-komponenter och dessa har jag rengjort med 99.9% IPA och tops och bomulls-pads mm med gott resultat. Men dessa är ju lätta att rengöra då alla ytor är exponerade. Det går ju dock inte att komma åt under en komponent som ligger direkt mot kortet och bara har några mikrometers avstånd mellan kort och komponent.

Jag har hittat en produkt från Chemtronics som verkar lovande:
https://www.elfa.se/sv/flux-off-flussbo ... opup=false

Men givetvis säljer inte ELFA till privatpersoner så jag skulle behöva hitta någon leverantör som kan tillhandahålla denna produkt eller någon likvärdig eller bättre.

Är det någon här som testat dessa och vet hur man kan köpa dessa som privatperson? :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Var köpa bra flussborttagnings-spray?

Inlägg av Glenn »

Sälker dom inte just den sprayen till privatpersoner menar du ?

För dom säljer till privatpersoner i allmänhet, däremot brukar frakten vara dyr.
Chrill3
Inlägg: 15
Blev medlem: 14 december 2021, 21:42:03

Re: Var köpa bra flussborttagnings-spray?

Inlägg av Chrill3 »

Nej precis, de säljer inte den produkten till privatpersoner. Förmodligen pga att den anses vara farlig att använda eller av miljöskäl och enbart får säljas till företag.

Jag vet inte orsaken men jag får ett meddelande om att produkten enbart är tillgänglig för deras företagskunder.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Var köpa bra flussborttagnings-spray?

Inlägg av metric »

Isopropanol och en lämplig borste har alltid funkat för mig.
Wihelm
Inlägg: 587
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Var köpa bra flussborttagnings-spray?

Inlägg av Wihelm »

Blanda i lite aceton om du behöver starkare lösningförmåga.

Är 25-50% aceton i den du länkade till
poba53
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 januari 2021, 16:10:07

Re: Var köpa bra flussborttagnings-spray?

Inlägg av poba53 »

Det är inte möjligt att tvätta bort flussrester under ytmonterade komponenter längre "för hand" så sluta med det för det är meningslöst. Använd lödtråd eller lodpasta som är specat No Clean och med hartsbaserat fluss (Rosin) klassificerat ROL0 enligt datablad som hänvisar till IPC J-STD 004B Am1. Det är vad hela fordonsindustrin har använt i årtionden utan att tvätta bort flussrester från kretskort. Tuffare driftsmiljö får Du leta efter.
agehall
Inlägg: 414
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Var köpa bra flussborttagnings-spray?

Inlägg av agehall »

Vad är det för flussmedel du vill tvätta bort? Det spelar roll eftersom olika fluss löses av olika medel.

Ska du få bort fluss som finns kvar under kretsar är det dock nästan ett måste att tvätta i ultraljudstvätt. Möjligen kan du med hjälp av IPA och varmluft få bort det mesta, men troligen inte allt.
Chrill3
Inlägg: 15
Blev medlem: 14 december 2021, 21:42:03

Re: Var köpa bra flussborttagnings-spray?

Inlägg av Chrill3 »

poba53 skrev: 7 augusti 2022, 01:12:11 Det är inte möjligt att tvätta bort flussrester under ytmonterade komponenter längre "för hand" så sluta med det för det är meningslöst. Använd lödtråd eller lodpasta som är specat No Clean och med hartsbaserat fluss (Rosin) klassificerat ROL0 enligt datablad som hänvisar till IPC J-STD 004B Am1. Det är vad hela fordonsindustrin har använt i årtionden utan att tvätta bort flussrester från kretskort. Tuffare driftsmiljö får Du leta efter.
Så lägligt. Den lödtråd jag använder mig av är Kester 285 vilket råkar innehålla ett RMA (ROL0) flussmedel :D

Jag läste i databladet att det i de flesta applikationer inte behöver rengöras men i vilka applikationer behövs det? Förmodligen inte för mitt ändamål då men det skulle ju vara intressant att veta.

Databladet:
https://www.kester.com/DesktopModules/B ... 0&TabId=96
Senast redigerad av Chrill3 7 augusti 2022, 19:18:42, redigerad totalt 1 gång.
Chrill3
Inlägg: 15
Blev medlem: 14 december 2021, 21:42:03

Re: Var köpa bra flussborttagnings-spray?

Inlägg av Chrill3 »

agehall skrev: 7 augusti 2022, 07:55:02 Vad är det för flussmedel du vill tvätta bort? Det spelar roll eftersom olika fluss löses av olika medel.

Ska du få bort fluss som finns kvar under kretsar är det dock nästan ett måste att tvätta i ultraljudstvätt. Möjligen kan du med hjälp av IPA och varmluft få bort det mesta, men troligen inte allt.
Det är ett RMA flussmedel och som jag nämnt i mitt tidigare inlägg så har jag normalt inget problem med att få bort flussresterna där man kommer åt de mha en ESD-säker borste, tops samt ren IPA. Dock når man inte under ytmonterade kretsar med borste, därav tänkte jag att det kunde vara bra att använda en koncentrerad stråle med rengöringsmedel för att spruta bort flussresterna under kretsen.

Här är en demonstrationsvideo som visar hur medlet används för att rengöra under kretsar (ungefär 2,5 min in i klippet):



Ultraljudstvätt verkar vara intressant. Jag har varit litet intresserad av att skaffa det tidigare, men jag har hört att man riskerar skaka sönder delar av kortet eller monterade kretsar i och med rengöringen. Då var det inte lika roligt längre :?
agehall
Inlägg: 414
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Var köpa bra flussborttagnings-spray?

Inlägg av agehall »

Tja, du riskerar att dö varje dag också. Visst kan det hända att man förstör kort i billiga ultraljudstvättar men om man skaffar en som varierar frekvensen lite under körning så ska det inte ske. Och även med de billiga tror jag inte det är något stort problem - kör med bra rengöringsmedel och håll ner tiden som korten ligger i badet så ska det inte vara några problem.

Jag kör mina kort i ca 5 minuter och därefter sköljer jag dem i IPA och blåser sedan med varmluft för att torka och se till att det inte finns flussrester kvar. (Om det finns fluss kvar, så smälter det av varmluften och man ser att det kommer ut under komponenterna)
SueCia
Inlägg: 159
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Var köpa bra flussborttagnings-spray?

Inlägg av SueCia »

Nybörjarfråga då eftersom det verkar självklart för alla andra :D

Varför vill man få bort flussmedlet under en krets? Är det skadligt för kretsen?
Chrill3
Inlägg: 15
Blev medlem: 14 december 2021, 21:42:03

Re: Var köpa bra flussborttagnings-spray?

Inlägg av Chrill3 »

SueCia: Anledningen till att man vill ta bort flussresterna är att de i vissa fall (vissa typer av flussmedel) kan vara korrosiva och med tiden kan de reagera och förstöra kretskortens yta och kopparbanorna vilket kan leda till att kretsen slutar fungera. Det ser ju även fult ut rent estetiskt. Det är alltså inte för att skydda IC-kretsen ovanför man gör det utan för att förebygga framtida skador på kretskortet.
paselfc
Inlägg: 79
Blev medlem: 11 mars 2012, 01:45:24

Re: Var köpa bra flussborttagnings-spray?

Inlägg av paselfc »

Tja

Jag kör denna
https://kaisertech.co.uk/zestron-vigon-efm-300ml

Är fu i närheten av Göteborgs du får en flaska att testa
Chrill3
Inlägg: 15
Blev medlem: 14 december 2021, 21:42:03

Re: Var köpa bra flussborttagnings-spray?

Inlägg av Chrill3 »

paselfc: Tack för tipset. Tyvärr bor jag alldeles för långt från Göteborg för att jag ska kunna svänga förbi och prova, men tack för erbjudandet iaf :)

Jag har dock letat runt lite bland europeiska nätbutiker och det verkar som att det går att beställa både Chemtronics-sprayen och diverse andra fabrikat som har liknande sprayer så det löser sig nog ändå till slut.

Tycker du att dessa sprayer är effektiva för rengöring av kretskort?
paselfc
Inlägg: 79
Blev medlem: 11 mars 2012, 01:45:24

Re: Var köpa bra flussborttagnings-spray?

Inlägg av paselfc »

Vigon e min favorit jämfört med Chemtronics.
ESD center i Malmö har den på lager.
Prova annat fabrikat på lodtrpd typ Almit( Venso i Partille) Koki(Matronic)
Skriv svar