Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av Jan Almqvist »

Vid 2000 W, 48 V, 10 mm² och 2x10 meter kabel (dvs fram och tillbaka) får jag det till att du tappar ungefär 3 V i kabeln.
Någon annan får gärna kontrollräkna.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av bearing »

Jag fick ungefär hälften av det, 1,5V.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av TomasL »

Är det 48V FAS-FAS eller FAS-NOLLA
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av bearing »

För att vindkraftverk ska ge bra årsproduktion tror jag det viktigaste är att generatorn går friktionsfritt och att propellern är stor och bra i svag vind. Det är ju nämligen bara 1 dag i veckan det blåser bra, och 4 dagar relativt lugnt. Vindkraftverket måste fungera bra under de där 4 dagarna, annars blir det 0 i produktion. Det är kanske viktigare än att fånga all energi under den blåsiga dagen.

Lugna dagar antar jag att den genererade spänningen är lägre. Och då blir ju likriktarens spänningsfall en större andel. Tomgångsförluster i invertern blir också en större andel. Det är därför det är så svårt att få till hög effektfaktor på små vindkraftverk.
KristoferV
Inlägg: 151
Blev medlem: 10 september 2013, 21:33:43

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av KristoferV »

TomasL skrev:Är det 48V FAS-FAS eller FAS-NOLLA
Fas fas.

Är bara 3 ledare
KristoferV
Inlägg: 151
Blev medlem: 10 september 2013, 21:33:43

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av KristoferV »

bearing skrev:För att vindkraftverk ska ge bra årsproduktion tror jag det viktigaste är att generatorn går friktionsfritt och att propellern är stor och bra i svag vind. Det är ju nämligen bara 1 dag i veckan det blåser bra, och 4 dagar relativt lugnt. Vindkraftverket måste fungera bra under de där 4 dagarna, annars blir det 0 i produktion. Det är kanske viktigare än att fånga all energi under den blåsiga dagen.

Lugna dagar antar jag att den genererade spänningen är lägre. Och då blir ju likriktarens spänningsfall en större andel. Tomgångsförluster i invertern blir också en större andel. Det är därför det är så svårt att få till hög effektfaktor på små vindkraftverk.
Med nuvarande setup med 1Kw snurran får jag ut 400Kwh per år.

Hoppas kunna dubbla det med nya 2Kw.

Skulle ha fält masten i dagarna men upptäckte att bromsen på warn vinchen var kass. Måste fixa den först.

Låg vind har knappt nån energi alls, krävs enorm snurra för att få ut något ur exempelvis 4m/s, i års genomsnitt har vi 7m/s här på Fårö, på vinterhalvåret något mer.
Har nuvarande snurran igång upp till 20m/s, sen måste jag stänga av den.
Av misstag har jag låtit den vara igång i 29m/s, trodde den skulle explodera.

Nya snurran har dessutom furling/tilt så den bör klara hårdare vindar.

Max vind masten har fått är 39m/s i Januari stormen vi hade, som tur är var allt avstängt då.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av TomasL »

bearing skrev: 10 augusti 2022, 18:33:48 Jag fick ungefär hälften av det, 1,5V.
Fick det till 0,86V för en faskabel
25W förluster i kabeln plus 29W i brygg totalt 55W/fas och 95W totalt, i runda slängar.

Det är möjligt att du kan hitta en något bättre brygga, med någon tiondels volt lägre Vf, det gör ca 4W/0,1V i Vf.

Om du ökar till 16mm2, minskar spänningsfallet till 0,54v, dvs 0,3V, vilket totalt gör 12W i minskade förluster.
Så nej, titta på omriktaren, vilken verkningsgrad den verkligen har, mät ström/spänning efter bryggan men innan omformaren, helst skall du logga det ihop med utgående effekt.
KristoferV
Inlägg: 151
Blev medlem: 10 september 2013, 21:33:43

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av KristoferV »

TomasL skrev:
bearing skrev: 10 augusti 2022, 18:33:48 Jag fick ungefär hälften av det, 1,5V.
Fick det till 0,86V för en faskabel
25W förluster i kabeln plus 29W i brygg totalt 55W/fas och 95W totalt, i runda slängar.

Det är möjligt att du kan hitta en något bättre brygga, med någon tiondels volt lägre Vf, det gör ca 4W/0,1V i Vf.

Om du ökar till 16mm2, minskar spänningsfallet till 0,54v, dvs 0,3V, vilket totalt gör 12W i minskade förluster.
Så nej, titta på omriktaren, vilken verkningsgrad den verkligen har, mät ström/spänning efter bryggan men innan omformaren, helst skall du logga det ihop med utgående effekt.
Jo det är ju det, man måste se mätvärdena i samma tid. Jag ska försöka hitta en värme kamera, mest för kul och se vad som blir varmast

Men är det 100w som allt handlar om kan jag lägga ner på en gång, finns annat att spara stålar på.

Tack för ditt och andras engagemang i tråden Bild
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av TomasL »

Ja mer är det inte, säj i värsta fall 150W eller så.
Kika istället på en bättre omformare eller en DC-generator.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av Jan Almqvist »

bearing skrev: 10 augusti 2022, 18:33:48 Jag fick ungefär hälften av det, 1,5V.
Ja, 3 V var fel.
Nu får jag det till ungefär 1.46 V.
(För 6 mm² blir det ungefär 2.43 V.)
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av bearing »

Dock var det ju en trefasgenerator, så det blir ju 3 ledare med 1/3 av effekten i varje. Se inläggen här ovan.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av Jan Almqvist »

Nja, om man helvågslikriktar trefas så är det bara två dioder i taget som leder så man får ett spänningsfall fram och ett spänningsfall tillbaka.
Halva effekten i den ena ledaren, lika mycket i en annan.
Men min beräkning är lite förenklad, jag borde räknat på en högre spänning.
Dock, om det sitter glättningskondensatorer så kommer strömmen att pulsera och därmed vara högre än effektivvärdet när dessa laddas upp.
Jag tror därför att spänningsfallet, när det går ström, kan vara högre.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av bearing »

Det har du rätt i, vid de flesta fasvinklar är det bara 2 aktiva ledare. Och ja, det blir ju lite högre RMS då också.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av psynoise »

Min erfarenhet av kraftomvandlare med verkningsgrad över 90% är att man måste jaga många bäckar små. Men först gäller det ha att rätt funktioner för att få bra förutsättning, exempelvis PFC.

Hur ser systemet ut, vilken nominell fas- eller huvudspänning har generatorn, vad önskar du ut, 50 Hz 230 V växelspänning eller likspänning (DC-bus)?
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av bearing »

Det som är svårt att bedöma är hur mycket sämre generatorn producerar pga likriktarbryggan jämfört med FOC/PFC.

Jag har en känsla att det kan vara betydande, men har inte tillräckligt med erfarenhet för att kunna gissa hur mycket.

Motorer som drivs med FOC jämfört med 6-stegs-kommutering går iaf betydligt bättre.

Med en generator som går mjukare bör det finnas möjlighet att lägga mer last på den i samma vind osv. Så den totala effekten av en sån lösning kan bli betydande. Men jag vet inte hur stor.
Skriv svar