Multimeter, laddbar via USB (helst USB-C)

saxofon
Inlägg: 160
Blev medlem: 2 januari 2008, 11:32:20
Ort: Bromma

Multimeter, laddbar via USB (helst USB-C)

Inlägg av saxofon »

Hejsan,

Så har det då hänt, min gamla trotjänare multimetern gav upp sin sista suck.
Letar efter en ersättare, skulle helst vilja ha en laddbar variant via USB som alla andra prylar man har nuförtiden.

Hittar tex Peaktech P3440, den har dessvärre special lösning för laddning så risken är väl att man förlägger
laddaren någonstans.

En annan är Neoteck FS899C men verkar vara svår att få tag på. Finns på amerikanska amazon men inte dess
svenska motsvarighet.
Bonus är att den tydligen mäter "firewall" så man kanske kan ratta in sin router lite bättre :D

Någon som tittat efter samma och hittat något? Det "borde" ju finnas sådana nuförtiden kan jag tycka.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Multimeter, laddbar via USB (helst USB-C)

Inlägg av TomasL »

Byter väl batteri i mina Flukar nån gång per år, typ, och de används frekvent.
Dock eftersom jag har en bunt bänkmultimetrar, så blir de inte så mycket använda på bänken, bara när jag behöver mäta på flera ställen och mina 5 bänkmultimetrar inte räcker till.
Så jag köper inte detta med att ha den laddbar.
agehall
Inlägg: 414
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Multimeter, laddbar via USB (helst USB-C)

Inlägg av agehall »

Hela finessen med en handhållen multimeter är ju att den är helt isolerad. Om man börjar ha en laddbar sådan så är ju risken att man vid något tillfälle har laddningen ansluten när man mäter och vips så blir det krypströmmar och annat skit som kan förstöra både mätningar och hårdvara.

Skaffa en vanlig hederlig multimeter och byt batteri vid behov skulle jag säga. Vet inte när jag bytte sist i mina mätare men det är inte ofta de behöver bytas.
BJ
Inlägg: 8160
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Multimeter, laddbar via USB (helst USB-C)

Inlägg av BJ »

Och om du vill veta vad jag tycker så föredrar jag
mätinstrument utan automatisk avstängning.
Dom som har automatisk avstängning somnar ofta precis
innan man ska mäta, så då måste man dit och vrida på
ratten fram och tillbaka ett hack för att det ska vakna.

Samma med automatiskt mätområde. Tittar man på
signaler som rör sig så måste man stå ut med fladdret
som blir när instrumentet försöker hitta rätt område.
Då är det bättre att välja område själv.

Jag vet att inte alla tycker som mig.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3722
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Multimeter, laddbar via USB (helst USB-C)

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag (och ett par andra på forumet) köpte GW121, jag är otroligt nöjd med min. Men som med allt annat YMMV.
(för dom som inte vad vad det står för klicka på knappen)
[VISA]
You Mileage May Vary
Prins Valiant
Inlägg: 890
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Multimeter, laddbar via USB (helst USB-C)

Inlägg av Prins Valiant »

Själv tycker jag att säkerhetsklassen är avgörande, CAT III, 600V om du tänker mäta på nätet i huset. Helt annat om din avsikt är att bara mäta på elektronik. Jag tror inte att någon seriös firma låter sina anställda använda lägre säkerhetsklassning.
Säkerhetsklassen räddar liv om du gör fel vid mätning, även som privatperson.

När det gäller mätdata brukar resistansmätning på låga ohm-värden vara det som skiljer. Om du skall mäta exempelvis någonting på verkliga 0.2 Ohm, hur många siffror får du efter decimalen, vilken tolerans enligt specification i +/- % samt hor många +/-digits på sista siffran.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Multimeter, laddbar via USB (helst USB-C)

Inlägg av Hobbyisten »

BJ skrev: 7 augusti 2022, 08:30:37 Och om du vill veta vad jag tycker så föredrar jag
mätinstrument utan automatisk avstängning.
Dom som har automatisk avstängning somnar ofta precis
innan man ska mäta, så då måste man dit och vrida på
ratten fram och tillbaka ett hack för att det ska vakna.

Samma med automatiskt mätområde. Tittar man på
signaler som rör sig så måste man stå ut med fladdret
som blir när instrumentet försöker hitta rätt område.
Då är det bättre att välja område själv.

Jag vet att inte alla tycker som mig.
Nej jag föredrar nog automatisk avstängning nu när kalket börjar sätta in :lol: Ofta piper instrumentet innan avstängning så att man hinner hålla det vid liv.

Även automatiskt mätområde tycker jag är bra då man annars måste göra lite överslag i huvudet först. Min unit-T samt min Brymen har ingen av dem automatiskt mätområde på strömmen, men däremot spänningen.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1150
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Multimeter, laddbar via USB (helst USB-C)

Inlägg av rysshack.se »

Vet att man på flera fluke kan stänga av auto off,
På 179:an kan man göra så här
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6370
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Multimeter, laddbar via USB (helst USB-C)

Inlägg av Mindmapper »

BJ skrev: 7 augusti 2022, 08:30:37 Och om du vill veta vad jag tycker så föredrar jag
mätinstrument utan automatisk avstängning.
Dom som har automatisk avstängning somnar ofta precis
innan man ska mäta, så då måste man dit och vrida på
ratten fram och tillbaka ett hack för att det ska vakna.

Samma med automatiskt mätområde. Tittar man på
signaler som rör sig så måste man stå ut med fladdret
som blir när instrumentet försöker hitta rätt område.
Då är det bättre att välja område själv.

Jag vet att inte alla tycker som mig.
Håller med dig. Jag vill ha kontroll på vad jag mäter. Har stått och funderat över konstiga resultat när man helt plötsligt ser att instrumentet visar AC istället för DC eller vv.
Ett instrument ska man känna sig trygg med, alltså ska du veta exakt hur det beter sig i olika mätsituationer.
MiaM
Inlägg: 9888
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Multimeter, laddbar via USB (helst USB-C)

Inlägg av MiaM »

Kan tillägga att åtminstone förr fanns det mätare som sög ur engångsbatterierna rätt snabbt, trots att de flesta inte gjorde det. Så viljan att ha laddbart batteri kommer kanske från en mätare som drog ovanligt mycket ström?

(Jag har t.ex. en Xerox-märkt Schlumberger multimeter som ser ut som en förkrympt bänkmultimeter men är batteridriven. Den måste man vara väldigt noga med att stänga av för den drar ur batteriet på nolltid. I övrigt är den rätt trevlig med manuellt område, snabb "analog" stapel ("bar graph") som tillägg till siffervisningen osv. Enda nackdelen är väl att den använder "Simpson" reverse-banankontakter, så slarvar man bort en testkabel så blir det dåligt).

(Men det behöver inte vara en åldersfråga. Min Hung Chang HC6010, kopia av första Fluke, har utmärkt batterilivslängd trots att den är från sent 70-tal eller tidigt 80-tal).
saxofon
Inlägg: 160
Blev medlem: 2 januari 2008, 11:32:20
Ort: Bromma

Re: Multimeter, laddbar via USB (helst USB-C)

Inlägg av saxofon »

Har förstås inte uppdaterat tråden med vad det blev... :D
Det kan nu meddelas och jag skaffade en Fluke till sist iallafall, mest för att de laddbara jag hittade hade något jag inte gillade i det finstilta, men har förstås glömt vad det var nu.

Visst fungerar många enheter numera väldigt länge på batterier, det jag inte gillar är att när batteriet till slut lägger av så har man förstås inte ett ersättningsbatteri i bra att ha lådan... och ibland är man kanske ute på lång/länge segling och batterierna flyter liksom inte bara förbi (dessvärre kan det dock ligga några och skräpa på botten... :( ) så att enkelt kunna ladda upp den är fortfarande något jag skulle vilja ha.
Har inget problem att isåfall ladda upp den 10ggr fler än jag byter batteri eller så. Har den USB-C eller den äldre USB-micro finns det alltid en laddsladd nära till hands. :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Multimeter, laddbar via USB (helst USB-C)

Inlägg av Icecap »

Jag köpte min Fluke 77 runt 1986. Jag har använd o användar den MYCKET o har bytt batteri kanske 10 gångar.

Jag använder normalt de "10 års" 9V batterier som finns, inte för att jag förväntar att ha dom i 10 år men för att jag räknar med att de är bättre skyddad mot att läcka.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Multimeter, laddbar via USB (helst USB-C)

Inlägg av Henry »

Ja sådana batterier har hög kapacitet.

Min fluke 87 IV True RMS har jag ändrat så den inte stänger av sig själv för då dras lite, lite ström hela tiden eftersom ju strömbrytaren är på. För om jag förstått det rätt så stängs strömmen av helt i dessa varianter, som med alla liknande modeller oavsett märke, stänger alltid av när jag är klar.

Min använder 4 AA batterier och sätter man i litium sådana istället för de alkaliska Duracell som är där nu så hade de räckt väldigt länge, men det gör de ändå annars med.
Senast redigerad av Henry 17 juli 2023, 14:36:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Multimeter, laddbar via USB (helst USB-C)

Inlägg av Glenn »

Det är ju stor skillnad mellan multimeter och multimeter, mina flukes kan jag ibland glömma på i veckor (dom går ner i strömsparläge) och använder rätt mycket, ändå så håller batterierna i minst 5 år.

Jag har enklare multimetrar där man fan får byta flera gånger om året, speciellt om man glömmer dom på.

Detsamma gäller ju typ digitala skjutmått, mina miuitoyo är så gamla att dom inte har autooff, ändå håller batterierna LÄNGE.. på de billiga kinesmultimetrarna tycker jag man får byta hela tiden..

Jag har iofs ett lite dyrare kinesiskt (som jag köpte för den klarar bråktum) som verkar hålla batterierna bättre.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Multimeter, laddbar via USB (helst USB-C)

Inlägg av Henry »

Jo det är så sant det är sagt att det är stor skillnad mellan proffs och billiga grejer på de punkter du tar upp, absolut.

Ett billigt kines skjutmått, byte ca var annan månad även om den knappt användes. Köpte en lite mer påkostad och lite budget märkes kan man säga men som tog ett stort CR batteri, och den har jag inte bytt på än och köptes för ca 2,5 år sedan.
Skriv svar