Kabelsökare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26315
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Kabelsökare

Inlägg av danei »

Är det någon som har erfarenhet av enkla kabelsökare?
Typ https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000033425

eller

https://www.jula.se/catalog/tradgard/tr ... re-007306/

Jag försöker hitta eldosor bakom gips. Men det går inte helt bra.
Castor
Inlägg: 1977
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Kabelsökare

Inlägg av Castor »

Du har letat efter fel sak, denna är bättre https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... or-010987/. Det finns dyrare och troligen bättre även hos Jula.
E Kafeman
Inlägg: 3233
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Kabelsökare

Inlägg av E Kafeman »

Denna brukar fungera även på lite besvärligare ställen : https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/ ... 6554.9452/
Annars är det enkelt att sätta ihop en egen provisorisk induktiv sensor.
Det är precis som en metalldetektor i miniatyr.
Har man en gammal FM/AM fickradio med inbyggd ferrit-antenn att använda som mottagar-detektor kan man göra en riktigt känslig lösning på några minuter. Jag brukar använda 74AC14 för en 1kHz generator som får nyckla en generator på 1MHz och som sedan driver resterande 4 inverterare parallellt för bättre drivförmåga.

Senast jag behövde något liknande gjorde jag en sökspole av halv meter lackad koppartråd som lindades 6-7 varv och avstämdes parallellt med en kondensator.
Sedan tog jag en VNA som noll-kalibrerades för S11 med resonans-kretsen ansluten och placerad i luften, vilket gör att det blir tydliga reaktioner för allt som inte är luft.
Använde en bärbar VNA, R60 från CMT men det går med en nanoVNA som kostar en hundradel av en R60 och som sedan kan nyttjas till mycket annat än att söka eldosor och det är nog det billigaste alternativet för att få en effektiv sökprob som fungerar minst lika bra som Bosch-varianten jag länkade till.

Vad gäller sökspolar så är effektiva sökdjupet i proportion till diametern. Kommersiella regel-sökare kan innehålla flera spolar jämte varandra för att ge bättre precision i sidled och det finns större metalldetektorer som arbetar på samma koncept. Kanske lite overkill för att hitta en väggdosa men kuligare med dubbelspole: https://www.raig.se/minelab-e-trac-meta ... country=SE
I detta fallet förstärker man differentiella skillnaden mellan de bägge spolarna. Det gör att den inte reagerar för en homogen gipsvägg utan bara för avvikelser för ena spolen relativt den andra.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26315
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Kabelsökare

Inlägg av danei »

Castor: Vad söker den efter egentligen? Det finns ju en fördel att den söker efter en signal som man lägger på själv. Då vet man vad det är man hittar.

Att bygga något eget är ju roligt. Jag vet inte om jag har tiden. Men jag ska titta på möjligheten.
Castor
Inlägg: 1977
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Kabelsökare

Inlägg av Castor »

Jag trodde, kanske felaktigt, att du letade en kopplingsdosa med nätspänning, vilket den hittar och ibland kan man följa ledningen i väggen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26315
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Kabelsökare

Inlägg av danei »

Just nu är det inte spänning, men visst kan jag lgga spänning på den. Men det är metallrör, så elfält är ingen bra detekteringsmetod. Jag är inte sugen på att lägga fas på det igen.
E Kafeman
Inlägg: 3233
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Kabelsökare

Inlägg av E Kafeman »

danei skrev: 6 augusti 2022, 19:20:13 Castor: Vad söker den efter egentligen? Det finns ju en fördel att den söker efter en signal som man lägger på själv. Då vet man vad det är man hittar.
Om kablarna nu går i skärmande plåtrör bakom gipsvägg är det besvärligt och olämplig teknik att detektera signal genom att injicera något i annan kabelände.
Det är lite att använda hammare för att få ner skruv. Kabel-rören skärmar av signalen.
Finns plåtrör så använd teknik som detekterar kablar och plåtrör. Plåtrör är enkla att hitta då hittas på större avstånd relativt tunna koppar-kablar.
danei skrev: 6 augusti 2022, 19:20:13 Att bygga något eget är ju roligt. Jag vet inte om jag har tiden. Men jag ska titta på möjligheten.
Det var märklig tidspanik.
Det jag beskrev som du kanske inte har tiden att bygga sätter du samman på 10 minuter om du har tillgång till ttl-krets eller ett par transistorer samt vet hur sådan kretsar fungerar.
Det är inte 11 minuter men kan dras ned till 3 minuter om du redan har sakerna eller ännu mindre om det enda du behöver är att ansluta och tuna en spola till existerande detektor-pryl du redan har. Simpel radio eller 3 transistorer och du har det mesta som behövs för att söka efter elkablar.
Ännu enklare om kablarna går i solida metallrör, de blir mycket mer lätthittade och lätta att följa så länge de inte är djupare i väggen än i proportion till sökspolens diameter.
All metall ger kraftigare respons, lätt att skilja från träreglar bakom gipsen, om metallen inte ligger allt för djupt.
Det tar naturligtvis tid om du har en tröguppvärmd lödpenna men det går alternativt med kopplingsdäck också. Något av det borde finnas tillgång till om man sysslar med elektronik.

Egenbygget söker samma sak som med länkade sökaren, förändringar av induktans i sökspolen.
Kallas ibland regel-sökare då den även kan söka efter träreglar i väggar.
Kallas ibland spiksökare då även närhet till spikar påverkar de induktiva egenskaperna. Och naturligtvis kallas det ibland metall-detektor, allt från små minityr-sökare till sådan med stora sökspolar som brukar användas när man söker och kan hitta plåtkapsyler och guldskatter som är nedgrävda i jorden.
Detta är populär elektronik att bygga själv som nybörjar-projekt.
Har du ingen tidigare erfarenhet rekommenderar jag detta.

Den induktiva designprincipen kan göras så den klarar större sökdjup och diskriminera olika typer av metaller osv. Ett första steg i den riktningen kan göras med en BFO.
Det är lite mer komplicerad grundtanke men sätts samman även den på garanterat mindre än 10 minuter om man har passande elektronik-skrot hemma.
En BFO kan byggas av ttl eller transistorer eller som här av cmos-logik och kan detektera på stort djup relativt spolens diameter. Ett ratio på 3-5 ggr är möjligt.
metal_deta.jpg
Inget krav på att man ska ha en summer hemma, har man en multimeter eller en lysdiod hemma duger det och har man ingen brandvarnare att låna 9V batteri från duger batteriet från mobiltelefonen.
Det är så man ofta löser enklare problem, man tar vad som finns i närheten och sätter samman. Även om man inte har just denna logik-krets kanske man har en transistor osv.

Ytterligare en möjlighet är att du kontaktar en installations-elektriker, denne har säkert kabel-sökare typ länkade Boschen i sin arsenal då det är lite av bas-utrustning.
Rör-installatör likaså, de vill bägge kunna hitta dolda rör och elledningar innan man borrar i väggen.

Injicera signal på oskärmad kabel fungerar bra på passande ställe. Används t.ex. för att hitta specifika kablar i bilars kabelstammar eller hitta avbrott på gräsklipparens begränsningslina. Det som kan vara värdefullt då är att kunna välja bärfrekvens anpassad för situationen och anpassat sökhuvud.
Jag har en egentillverkad kabel-sökare just för bil och använder ett gammalt bandspelar-huvud som sökhuvud kopplad till högtalarförstärkare då det ofta är för trångt att kunna se.
I bilen vill man inte använda för hög bärfrekvens då det smittar övriga kablar lättare men ger kortare "trådlös" induktiv sökdistans.
För gräsklipparslingan är det oftare lättare att inducera någon MHz då injicerade strömmen ökar med frekvensen och därför, mer effekt injicerat in i kvarvarande slinga så att detektorn får ett lättare jobb.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2576
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Kabelsökare

Inlägg av hawkan »

Använd en regelsökare som redan sagts. Ett metallrör hittar den lätt. Den hittar inte kopplingsdosan direkt men om du kartlägger var rör och reglar sitter kan du säkert sluta dej till var dosan sitter. Man kan borra ett litet hål och kika in, det är lätt att spackla igen om det var fel. Regelsökare finns ofta att hyra t ex bauhaus, clas o, m fl har för uthyrning.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26315
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Kabelsökare

Inlägg av danei »

Det finns inga reglar.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2576
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Kabelsökare

Inlägg av hawkan »

Desto bättre. Men rör finns väl?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26315
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Kabelsökare

Inlägg av danei »

Ja, metallrör och metalldosor med ledningar i.

Jag ska de om jag kan bygga en detektor. Men det lär ta längre tid än uppgivet bara att hitta komponenterna lär ta längre tid. Om jag ens har dem, men jag tror nog det.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26315
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Kabelsökare

Inlägg av danei »

Jag hittade dosan. Men det blev inget elektronik bygge.
Jag borrade hål i gipsen där jag trodde att den var, och upprepade. Det blev ganska många hål utan träff.
Jag testade även en metalldetektorapp i telefonen.
Till slut lyckades jag få in en fjäder fram till där dosan borde vara. Med hjälp av ljudet fick jag en hint om var det borde vara. Så där borrade jag djupare, och hittade ett rör.
Borrade djupare i ytterligare ett hål med ledning av det första och hittade ytterligare ett rör. Med ledning av det gick jag vidare till ett tredje hål. Där visade sig att doslocket var. Det var bara det att jag inte e sett det när jag borrade genom gipsen efter som det satt tapet på locket.
533ECAEF-0AAD-4827-9835-63B934E6BC85.jpeg
Så nu är det bara att gräva fram dosan och snygga till väggen igen.

Samma sak gäller ytterligare en dosa i det rummet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26315
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Kabelsökare

Inlägg av danei »

Jag hittade till slut dosan. Men jag lyckades inte att dra in nya ledningar från något håll, det gick inte att få igenom dragfjäder heller. Men jag lyckades mäta mig fram till ungefär var stoppet var. Min teori var en 1/4 in från högerkanten på mitt hål. Det stämde inte riktigt. Men felet är hittat i alla fall.
E013ED3E-808D-4021-B75A-49C561942602.jpeg
Sen är det bara att fixa det på något rimligt sätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar