Kabel mellan CRT och transformator(?)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6878
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Kabel mellan CRT och transformator(?)

Inlägg av Marta »

Ta det nu lugnt här. "Kortslutningen upphör när trafon är borta". En trafo är grov koppartråd och mäter låg resistans även när den är alldeles hel. Har Du kollat transistorn som driver trafon? Är det låg resistans mellan drivspänning och GND kan Du vara i stort sett helt säker på att transistorn är sönder. Du kan dessutom ha mer traiga komponenter, t.ex. kondingar som tappat kapacitans och lett till att transistorn förstörts. Kolla upp detta noga.

Vilken storm i ett vattenglas för att lyfta kabeln från bildröret. Ni som har två händer kan ta en plastlinjal, ta tag i kanten på siliconläppen och vika bakåt. Pressa sedan linjalen mot trådbygeln så kommer den loss.
Glaset i bildröret blir polariserat av högspänningen. Även om bildröret laddas ur så efter ett tag kan där på nytt vara några kV, så rör aldrig på HV-vårtan. Den bits alltid...
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1861
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Kabel mellan CRT och transformator(?)

Inlägg av carpelux »

Anslutningen på tändspolarna anno decimal brukade ju vara med en liten gängad pinne, typ träskruv på någon mm.
Senare blev de oftare limmade/gjutna. Misstänker det beror på högre spänning och risk för överslag.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3519
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kabel mellan CRT och transformator(?)

Inlägg av breflabb »

Marta har helt rätt. Stanna upp lite och andas normalt. HS trafona går visserligen sönder
men det behöver inte vara din. Kolla HS trissan först. Om det är kortis då är det flyback kondningen som
är väck eller har varit glapp,lödfel? En stöt från HS proppen dör man inte av, men det gör jävligt ont.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16706
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kabel mellan CRT och transformator(?)

Inlägg av grym »

inte korkskruv

bara som en vanlig träskruv som sticker upp från botten på hålet
eller spik

man gängar in kablen
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Kabel mellan CRT och transformator(?)

Inlägg av bos »

Trissan missade jag helt. Tack för påpekande.

Det finns en deadline inbakad här (onsdag nästa vecka), sen måste lantbrukaren köpa en ny monitor för svindyra pengar; tröskningen måste komma igång. Jag har därför i princip bara en chans på mig att beställa komponenter och hoppas det blir rätt. Trafon hinner jag inte få hem i tid så jag får bara hålla tummen att den är hel.

Allt som är inringat (IRF740 samt fyra kondingar) är just nu min bästa gissning att någon felar. Får kolla dem på måndag morgon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16706
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kabel mellan CRT och transformator(?)

Inlägg av grym »

vad är det för slags videosignal till monitorn

om det är något som passar , som ex kompositvideo eller vga, så kan man ta en lcdskärm istället
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kabel mellan CRT och transformator(?)

Inlägg av säter »

Går det att mäta upp transformatorn på något sätt?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Kabel mellan CRT och transformator(?)

Inlägg av rvl »

grym skrev: 5 augusti 2022, 18:05:27 vad är det för slags videosignal till monitorn

om det är något som passar , som ex kompositvideo eller vga, så kan man ta en lcdskärm istället
Såg ut att stå VIDEO IN på en tvåpolig kontakt, men kanske inte så lätt att under tidspress hitta skärm i tillräckligt rätt storlek.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Kabel mellan CRT och transformator(?)

Inlägg av bos »

Det är koax in, men det sitter fysiska knappar för menysystem som skickas ut i en kabel med okänt protokoll så det är inte bara att hänga in valfri skärm :)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3519
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kabel mellan CRT och transformator(?)

Inlägg av breflabb »

säter skrev: 5 augusti 2022, 18:32:28 Går det att mäta upp transformatorn på något sätt?
Även en mosfet trissa går att mäta, eftersom det oftast är kortis
här några ersättare
Replace Part
Summary
Case
Pinout
IRF740

MOS FET Channel N
BUZ61, MTP 10N40, 2SK1378
400V, 10A, 125W, <0,55Ohm(6A)
Box IRF740
Pinout IRF740
IRF740..743FI,P

MOS FET Channel N
BUK445-400, 2SK1231...32, 2SK1566
=55%Imax, 40W
Box IRF740..743FI,P
Pinout IRF740..743FI,P
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kabel mellan CRT och transformator(?)

Inlägg av xxargs »

hcb skrev: 5 augusti 2022, 15:09:57 ... HS-delen i sig tror jag inte håller spänningen någon längre tid.
jaså - när jag i 9:an pryade på en radio-verkstad så var jag dum nog och tog upp en högspänningstrafo med kaskad (för färg-TV gissar jag) ur papperskorgen för att jag helt enkelt var nyfiken - den flygturen jag gjorde i rummet strax efter fick hela verkstadens personal att gapskratta, dock var dom också väldigt snabba på att kolla om jag mådde bra efteråt och sa att detta gör alla minst en gång i livet om man håller på med att gräva i TV-apparater och största faran är just att man ingen koll på hur man viftar och sparkar när det sker och kan skada sig av den orsaken - efter det har jag mycket stor respekt för högspänningsdelar i en TV....

nu var jag förvisso inte obekant av stötar från elstängsel och stänga av briggs and Stratton motorer och man greppar fel på plåten som skall kortsluta tändstiftet och dessutom står barfota... där är det också helkropps-sammandragning... - men den från kaskaden var nog den värsta någonsin...

Jo en sak till att tänka på - även om man laddar ur CRT-röret ordentligt så byggs spänningen sakta upp igen till en del då del av laddningen sitter i själva glaset och tar tid på sig att vandra tillbaka till elektroderna - man skall alltid se högspänningsanslutningen på röret alltid som att den har full spänning och hålla bort fingrarna från den om det inte precis innan har laddats ur (igen) ...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kabel mellan CRT och transformator(?)

Inlägg av Glenn »

Det brukar också sittas tora kondingar i närheten av HS-trafon som kan vara uppladdade rejält, det har man ju lyckats kontrollera ofrivilligt när man lagt ett finger eller två där.

Därför brukar jag kortsluta alla stora kondingar också innan jag petar på dom, det gäller även i switchade nätagg.
Skriv svar