Maxwatt i motorvärmarstolpe

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av grym »

ok, har nog fel på den, men det finns en ganska lång gräns för när temperaturen inte stiger mera i kontakterna

och det har varit många kontakter som havererat vid hög ström och längre tider
sparq
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 juli 2022, 19:19:50

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av sparq »

"Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög belastning under lång tid — begränsa därför alltid laddningen till 8-10A och häng upp kontrollboxen i en krok."
https://www.kia.com/se/aga/laddbox/

Det står också att man bör låta en elektriker kolla anläggningen först och att man behöver en jordfelsbrytare som klarar elbil.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av danei »

Schuko uttag testas på motsvarande sätt som CEE 17 don. De är normalt sett godkända för 16A.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 277
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av xrayspex »

Enligt den här artikeln testas Schuko för 20A i en timme.
https://www.nyteknik.se/fordon/elsakerh ... en-6393243
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av danei »

Man når stagnationstemperatur långt innan en timme.
Bo.Siltberg
Inlägg: 362
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av Bo.Siltberg »

sparq skrev: 30 juli 2022, 13:09:22 Hjälp mig. Googlar på storheter och enheter men förstår inte vad jag blandat ihop i mitt inlägg.

Då många hyresvärdar/föreningar inte erbjuder för ändamålet anpassad elbilsladdning kanske det skulle kunna vara ett alternativ för många att ladda i motorvärmarstolpen. Kräver ju dock att inte timern ställer till det. Klarar systemet att alla bilar kör motorvärmare på
1400 watt så kan det säkert i många fall klara laddhybridladdningar på samma effekt. Förstår att man kanske behöver göra en individuell bedömning utifrån hur systemet är byggt.
Det finns inga fel på storheter och enheter i ditt inlägg så det är naturligt att du inte hittar något fel.

Det är sannolikt inga problem att ladda bilen med 6 A via detta uttag, alltså rent (elsäkerhets)tekniskt.

Men grundmantrat om att inte ladda elbilar via schukouttag är bra, det är vad folk bör komma ihåg, gör inte så.
Vill man ändå använda ett schukouttag får man då fråga varför och vad man behöver göra för att nå dit.
Det är inga problem att använda schukouttag, bara det är friskt och av god kvalitet, skyddad mot väder o vind vid behov och helst matad direkt från elcentralen via en egen gruppledning utan skarvar.
sparq
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 juli 2022, 19:19:50

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av sparq »

Ok. Tack så mycket flr ditt svar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av danei »

Jo. Att prata om ”max watt” är lika rätt som att prata om max meter på en stege. Storheten är längd och effekt. Inte watt och meter. De är enheter och används inte som storheter.
agehall
Inlägg: 425
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av agehall »

Plocka isär ett vanligt schuko-uttag och titta noga på hur själva kontakterna är konstruerade. De duger bra till lägre belastningar och tillfälliga högre belastningar men om man konstant plockar ut 10-16A ur dem så är risken stor att det blir förslitningar på kontakterna som i sin tur leder till sämre kontakt, mer värme och ännu sämre kontakt och till slut brand.

Schuko-uttag kan även få förslitningsskador där de helt enkelt inte ger bra kontakt mot stiften som stoppas i, eller ännu värre, helt gå sönder så att det är en slump om kontakten fungerar eller inte. (Fråga mig inte hur jag vet…)

Det är av just denna anledning som det finns CEE-don för 240V. De har en helt annan konstruktion för kontakterna och hanterar glatt 16A 24/7.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av danei »

Kraven på CEE 17 don är inte högre än på CEE 7. Det är motsvarande testning på båda typerna.
agehall
Inlägg: 425
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av agehall »

Må vara hänt, men det är en jädra skillnad på konstruktionerna i de kontakterna jag tittat på iallafall. Och bara för att båda uppfyller samma krav, så innebär det ju inte att den ena överträffar kraven mer än den andra…
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av grym »

men det är fortfarande problem med dåliga kontakter
lite för mycket värme och dom oftast dåliga plasterna smälter nuförtiden

dom gamla platta trefas med keramikinnerdel tålde ju temp tills aluminiumet smälte :)
dom lite äldre trefas hadde tåligare plast, en del med glasfiber i, tålde mycket även hyggligt med värme och säckade inte ihop som dagens nästan mjukplastkontakter

folk glömmer bort att alla kontakter skall kollas och bytas vid slitage

det som händer med elbilsladdning är hög effekt i många timmar där kontaker som borde bytts ut smälter
MiaM
Inlägg: 9975
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av MiaM »

Visst är det bra att undvika långvarig maxström genom schukouttag.

Men här är PSA:n på 6A och ett nytt Schuko är godkänt för 16A, äldre 10A, så lasten ligger en bra bit under maxströmmen. Problemet är väl snarast att man inte uppfyller kravet på jordfelsbrytare som kan bryta likströmsjordfel (typiskt jordfel där likriktad nätspänning får jordfel, typiskt resultat vid jordfel mellan batteripack och jord/chassi i en elbil). I princip skulle man kunna ordna full säkerhet genom att använda en portabel jordfelsbrytare av rätt typ, men jag misstänker att man får snickra ihop en sån själv genom att köpa rätt jordfelsbrytare för din-skenemontage och t.ex. skruva fast en DIN-skenekapsling med rätt IP-klass ihop med lämpliga kontaktdon på en bräda som man förser med en krok så den kan hängas på motorvärmarstolpen. Men ska man snickra på det sättet kan man ju lika gärna köpa en laddstolpe för elbil och ansluta den med stickpropp i motorvärmaruttaget...

Angående hög ström i Schuko så kan man jämföra att idag installeras tydligen ofta inbyggnadsugnar med Schuko trots att ugnarna kan dra 16A. Jag tycker det känns mer vanskligt, värmeutveckligen sker då instängt bakom ett köksskåp. Om man däremot överhettar uttaget i en motorvärmarstolpe så ska det till väldigt mycket för att en eventuell brand ska sprida sig utanför stolpen - det krävs väl i stort sett att träd/buskar ligger emot stolpen för att det ska bli riktigt farligt.

Tyvärr gör timern med temperaturautomatik det svårt att köra specad ström under en kontrollerbar tidsrymd. För uttag i allmänet så är det bra att köra tänkt ström "ett tag" och sen ta ut stickproppen och känna hur varma stiften blivit. Du får väl sätta en peltier-kylbag upp-och-ned över stolpen när du provar :D

Nu var det en BRF och så länge ekonomi/tillstånd görs upp mellan BRF:en och den boende så finns inga juridiska problem.

Eftersom andra redan dragit in den politiska aspekten, så:
Angående diskussionen om att "stjäla el" för att ladda elbilar från motorvärmaruttag så må det i vissa fall vara olagligt men i mitt tycke finns det inga moraliska problem. Den som använder uttaget just för motorvärmare bidrar mer till växthuseffekten än den som kör elbil. Och visst, idag har elpriserna ökat rätt mycket, men det är ändå rätt låga belopp det rör sig om. Med 6A och säg t.ex. parkering på arbetsplats under 9 timmar (8 timmars arbetstid plus lunchrast inom gångavstånd) så går det åt 11kWh. Förr hade det kostat en dryg tia, idag kan det kosta en bra bit över en femtiolapp. En månad med fem arbetsdagar per vecka blir då över en tusenlapp om elpriset ligger på 5kr/kWh under hela perioden. Å andra sidan får man dra ifrån vad en motorvärmare skulle dragit per arbetsdag.

Det enda moraliska dilemmat med att "stjäla el" för att ladda elbil är väl att det idag i princip är de som redan har hyggligt ställt som har möjlighet att skaffa elbil (om vi bortser från de som var smarta nog att köpa en begagnad elbil innan elbilar blev poppis. För säg tio år sen kunde man ge 10-20k för en gammal elbil med blyackar från stenåldern, och slänger man i nya batterier och givetvis ny laddare och ny BMS så får man säkerligen god prestanda.

För att göra detta lite mer "elektronik" igen så finns det också en metod som börjar på att bli ekonomiskt rimlig för de som kanske kan sägas vara i medel-arbetsklass eller undre medelklass, och det är att köpa en bil som har förbränningsmotor och ett mindre batteri enbart avsett för att lagra regenerativ bromsning, lite energi för att starta förbränningsmotorn och för att bättra på prestandan vid accelerationer. På en sån bil kan man typiskt hänga på eget batteripack som matar in mer energi i bilens befintliga batteripack. Dock är problemet att åtminstone vissa av dessa bilar kör alltid förbränningsmotorn över en viss hastighet (lär t.ex. vara 72km/h för en Prius). Det kan gå att kringgå detta genom att bryta strömmen till bensinpumpen - det lär väl sätta ett gäng felkoder men t.ex. Prius lär tillåta att man kör fortare. Vet dock inte om detta är lämpligt, den kombinerade växellådan (som fungerar som en differential) med dubbel uppsättning motor-generator har kanske en maxhastighet på den motorgenerator som inte är mekaniskt ansluten till förbränningsmotorn, och den kanske överskrids?
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av swapper »

Vi fick problem med några uttag i en "laddstolpe" med vanliga CEE7 som smälte då de laddades elbilar.
Tittar man på stolpen ser den ut som den är designad för laddning då den har hållare för laddkabelns "dosa".
De höll rätt länge men min uppfattning var att laddkablarna inte kunde placeras korrekt i hållarna och att in och urkopplingarna varje dag sliter på blecken och det blir en ond spiral av detta.
Sitter kontakten konstant i tror jag inte det blir samma problem lika snabbt.

Lösningen blev byte till CCE 17 uttag så får varje person som laddar ha med sig en egen adapter.
Får se om det blir fortsatta problem, har fungerat bra ett antal månader med 16A under antal timmar.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av nifelheim »

Har kört CEE 463 för daglig laddning med märkström,
håller ca 2 år med regelbunden vaselin smörjning, sedan brinner/smälter eller svetsar kontakten. :)

Innan vi började smörja blev det mer oxid på stiften vilket förkortade livslängden.
Skriv svar