Maxwatt i motorvärmarstolpe

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sparq
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 juli 2022, 19:19:50

Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av sparq »

Går det att se på en säkring vad det är för maxeffekt (watt) på uttaget?

Jag undrar om det går att ladda en laddhybridbil nämligen. Bilen kan som lägst laddas med 6 ampere och eftersom uttaget är på 230 volt får jag det till att den drar 1380 watt (230x6).

Bifogar bilder.

Tacksam för hjälp!

20220728_161348 kopia.jpg
20220728_161343.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26417
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av danei »

Det sitter 6A säkringarpersonskydds automater där. Så laddning på lägsta effekt borde funka.

Blanda inte ihop enheter och storheter.

Edit: korrigering.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av TomasL »

Men, uttaget är bara i drift i 1,5 timmar, så det blir inte så mycket laddning, typ 2 kWh bara, räcker väl till en mils körning, typ.
Inkopplingstiden är dessutom temperaturberoende, ju varmare ute, desto kortare inkopplingstid
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av Glenn »

Nu säger jag INTE att TS stjäl elen, det är förhoppningsvis hans egen stolpe där han får ladda.

Men annars verkar det inte finnas några som helst hinder för hur mycket man kan krångla för att få lite stulen el, man kan tex gå ut och återstarta varje1.5h, är man fler som sysslar med den kriminella banan så kan man göra ett
schema där man turas om och gå ut och aktivera alla timers.. Eller så kan man bryta upp kåpan och koppla förbi timern, eller placera en neodymiummagnet på reläet så det drar hela tiden..

Hade dte avrit den äldre typen av timers med snurrande vred så är andra populära metoder att sätta pinnar, stenar och annat för att vredet inte ska kunna snurra, nåt som givetvis gör att timern går sönder.. men vem bryr sej om det när man bara ska stjäla lite el ?
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag försöker se var det står att det bara är igång 1.5 timmar men misslyckas.

Vad missar jag ?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26417
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av danei »

Det står inte. Men funktionen är att man ställer in avresetid och den startar värmaren lagom länge innan avresa beroende på temperatur. Känner man ingen apparaten kan man ge den typen av svar utan att det står.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av TomasL »

Den är konfigurerbar med 0.5, 1, 1.5, 3 och 4 timmars maximal driftstid, standard inställning är 1,5 timmars driftstid.
Standardinställningen är också att driftstiden skall vara temperaturberoende, vilket får till följd att driftstiden minskar vid högre temperatur, vilket är rätt naturligt, man behöver inte köra motorvärmen lika länge vid +10 som vid -20.
Naturligtvis går det att ändra max driftstid, men det krävs då att stolpen plockas isär, så man får ut tiduret.
Denna typ av motorvärmaruttag finns ju normalt sett bara vid parkeringsplatser tillhörande hyreshus och liknande, vilket innebär att man naturligtvis inte kan ta isär stolpen och ändra inställningarna.
Jag är också rätt övertygad om att hyreskontraktet för p-platsen också stipulerar att den enbart får användas för just motorvärmare.

Det står i installationsanvisningen till den, hur man konfigurerar uret.
sparq
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 juli 2022, 19:19:50

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av sparq »

danei skrev: 29 juli 2022, 19:43:48 Blanda inte ihop enheter och storheter.
Hjälp mig. Googlar på storheter och enheter men förstår inte vad jag blandat ihop i mitt inlägg.

Tack för era svar.

Tänkte inte på att timer-tiden var så kort.

Givetvis tänkte jag be föreningen om tillstånd innan laddning. Det handlar ju inte bara om att dra mer el än om det var till motorvärmare utan också om säkerhet.

Då många hyresvärdar/föreningar inte erbjuder för ändamålet anpassad elbilsladdning kanske det skulle kunna vara ett alternativ för många att ladda i motorvärmarstolpen. Kräver ju dock att inte timern ställer till det. Klarar systemet att alla bilar kör motorvärmare på
1400 watt så kan det säkert i många fall klara laddhybridladdningar på samma effekt. Förstår att man kanske behöver göra en individuell bedömning utifrån hur systemet är byggt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av TomasL »

Nja, det är nog inte så bra att använda motorvärmarstolpar för detta, då de inte är konstruerade för detta, det är mycket stor skillnad att plocka ut 1,5kW i någon timma, jämfört med en hel natt/dygn eller liknande.
Är dessutom osäker på om personskyddsautmaten kan hantera de läckströmmar som laddaren kan producera.

Storheten Effekt mäts i enheten Watt.

Så, din trådtitel "Mawatt" är en blandning av Storhet och Enhet.
Det är lite petigt, men det kan ibland bli väldigt fel om man blandar ihop Storhet och Enhet.
ghu
Inlägg: 588
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av ghu »

Jag har aldrig förstått detta med att schuko uttag skulle vara farliga att ladda elbilar med.
Om uttaget tål effekten i en timma utan att börja brinna så borde det väl tåla 8 timmar utan att börja brinna.

Hela Sverige är fullt med varmvattenberedare på 1-2 kW som ansluts via schuko-uttag. Det tar många timmar att värma upp vattnet när man har tömt dem på varmvatten.
Om det vore så att schukouttagen inte tål hög effekt under lång tid så borde det stå i tidningarna varje dag om hus som brinner ner p g a detta.
Senast redigerad av ghu 30 juli 2022, 14:14:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av grym »

kollar du på kontakter så kommer du se att dom är specade för 6Timmars maxtrsöm

eller rättare sagt efter 6 timmar kommer inte temperaturen öka mera

men, dååliga kontakter som ligger på gränsen, lite oxid och en brand är inte långt borta
ghu
Inlägg: 588
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av ghu »

Varför får man då sälja varmvattenberedare på 2 kW med schukokontakt?
ghu
Inlägg: 588
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av ghu »

grym skrev: 30 juli 2022, 14:12:59 kollar du på kontakter så kommer du se att dom är specade för 6Timmars maxtrsöm
Jag har googlat på ett gäng schukouttag/kontakter men hittar inget om begränsning till 6 timmar.
Kan du ge en länk där man kan läsa detta?
sparq
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 juli 2022, 19:19:50

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av sparq »

Laddaren till laddhybriden i fråga kan ställas in på 6, 8 och 10 ampere om jag minns rätt. 10 ampere blir 2300 watt. Med tanke på att laddaren klarar detta torde betyda att det även finns vanliga uttag som klarar detta.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26417
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Maxwatt i motorvärmarstolpe

Inlägg av danei »

ghu skrev: 30 juli 2022, 14:35:19
grym skrev: 30 juli 2022, 14:12:59 kollar du på kontakter så kommer du se att dom är specade för 6Timmars maxtrsöm
Jag har googlat på ett gäng schukouttag/kontakter men hittar inget om begränsning till 6 timmar.
Kan du ge en länk där man kan läsa detta?
Det lär du inte få. Det stämmer nämligen inte.
Jag skulle tro att Grym förväxlat dem med de vanliga CEE17 uttag som har 6h märkning. Det har dock inget med tid att göra. Det betyder att nycklingen är placerad kl 6.
Skriv svar