EPAC-80 tysk enkortsdator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3823
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

EPAC-80 tysk enkortsdator

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag fick ett par av dessa häromdagen, den kallas EPAC-80 (Einplatinen-Allzweck-Computer) designad av en tysk firma för många år sedan.
Frågan är om det finns intresse för dessa?
DD6459AB-0F50-4A75-AC74-84282DE0E59B.jpeg
64FED51B-2822-4848-BC3C-595B11537536.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: EPAC-80 tysk enkortsdator

Inlägg av anders_bzn »

Snabbt kollat på schemat så ser det ut som en enkel men funktionell Z80 design. Man skulle nog kunna göra något kul med denna. Jag har också en...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6928
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: EPAC-80 tysk enkortsdator

Inlägg av Marta »

ROM ser ut att passa med 16K 27128. RAM är tänkt att vara något gammalt magiskt DRAM med förenklad adressering/refresh. Pinne 26 ser ut att vara oansluten. Den måste vara +5 om ett vanligt 8K SRAM skall passa. Är den GND måste det åtgärdas.

Ett 32K RAM skulle nog också kunna fungera och ge 8K om pinne 26 är GND. Är den verkligen oansluten är den lätt att kopla till en adress och få 16K. /RFSH är alltid 1 när det gäller, så borde vara OK. Kan pinne 1 lossas och kopplas till en adress och adressavkodaren modifieras borde alla 32K bli åtkomliga.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3823
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: EPAC-80 tysk enkortsdator

Inlägg av Mickecarlsson »

Manualen https://oldcomputers.dyndns.org/public/ ... onitec.pdf påstår att 6116, 6264, 5564 och 2530 ska fungera som RAM och 2716-27128 som EPROM.
Men… manualen påstår också att Z9 är RAM och Z10 är EPROM, men det stämmer inte.
Jag håller på (med Google Translate) att översätta manualen till engelska samt rita upp schemat i Kicad, det hamnar på min Github när jag är klar.
Jag ska se om jag kan mäta upp pinnarna på RAM/EPRZOM och se hur det är på kortet och om det stämmer med schemat.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6928
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: EPAC-80 tysk enkortsdator

Inlägg av Marta »

Det enklaste är nog att göra en adapter att sätta i minnessocklarna, med egen adressavkodning. För diverse experiment är nog ett litet boot-ROM och stort RAM det bästa. Original avkodning är 16K block, inte bra om halva addressmängden fryser inne.

Kanske även skulle gå att ha bankswitch och få 112K (delat 16K på toppen) så den kan köra CP/M-80+ från en simulerad disk via parallellportarna. Borde vara överkomligt görbart.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3823
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: EPAC-80 tysk enkortsdator

Inlägg av Mickecarlsson »

Schemat i PDF, ser ni något uppenbart fel hojta till.
Pin 26 på Z6 är inte ansluten, den finns inte med i originalschemat och jag ska mäta den, men har inte hunnit.
Edit: nytt schema i senare inlägg
Senast redigerad av Mickecarlsson 29 juli 2022, 21:42:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: EPAC-80 tysk enkortsdator

Inlägg av Glenn »

Jag har en hel trave med nån annan typ av Z80-enkortsdatorer, borde väl troligen gå att i princip köra samam ROM som på dessa ?

Dom jag har har ett odokumenterat customutvecklat "OS" som realtidskonverterar serieströmmar tror jag, så min tanke var att få dit nåt annat, kanske via serieterminal i låg hastighet.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3823
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: EPAC-80 tysk enkortsdator

Inlägg av Mickecarlsson »

Ja, det borde det göra. Har du någon dokumentation på dina kort?
Lägg upp en bild på kortet :D
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6928
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: EPAC-80 tysk enkortsdator

Inlägg av Marta »

Eftersom det står att 24-pin RAM kan användas så måste pin26 vara ansluten till +5, då den i så fall blir pin24 == Vdd.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3823
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: EPAC-80 tysk enkortsdator

Inlägg av Mickecarlsson »

Stämmer, pin 26 var kopplad till +5v.
Nytt schema, version 0.1

EDIT: Nyare schema finns i senare inlägg i tråden.
Senast redigerad av Mickecarlsson 30 juli 2022, 21:56:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: EPAC-80 tysk enkortsdator

Inlägg av Glenn »

Nej, ingen dokumentation alls tyvärr, dom satt i 19" lådor med strömförsörjning och bara serieportarna ut bak, och sen LED och knappar framåt genom lådans front. Jag räddade så många jag kunde bära :)

Ser dock nu att dom verkar ganska annorlunda.
z80crop.jpg
Den där benchmarq-kretsen är nåt batteribackat SRAM, den satt bara på några få kort. tyvärr ligger alla utom detta lite dumt till men jagt ror dom andra hade ett vanligt SRAM.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2325
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: EPAC-80 tysk enkortsdator

Inlägg av nifelheim »

Kul!

Hög nostalgifaktor, hoppas vi får se en fortsättning fram till "Hello World" minst :-)

Hur blir det med mjukvaran :humm:
Det sista jag skrev till en Z80 tror jag var på en cp/m emulator med asm och Pascal mt+ (eller om det var turbo pascal?)
+25 år sedan så jag minns inte exakt, men jag blev riktigt sugen när jag såg den här tråden :)

Borde gå att få till något mer enkeljobbat idag :-)
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3823
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: EPAC-80 tysk enkortsdator

Inlägg av Mickecarlsson »

Skumt kort, det sitter en drös 74HCT245 bus tranceivers med dip-switchar, en DART och en CTC.
Dubbla serieportar är det enda I/O jag hittar på kortet.
Googlar man på Widget World hittar man dessa kort och några andra från samma tillverkare, men ingen förklaring till vad det är.
Mot bättre vetande tror jag det är någon form av protokollomvandlare eller något som gör om inkommande RS-232 och skickar ut på andra porten efter behandling.
Jag hittade ett kort från denna tillverkare som var en omvandlare RS-232 -> RS-422.
Epromet borde man dumpa, och den svarta kretsen efter epromet är troligtvis ett batteribackat ram.

Kul att se i alla fall.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: EPAC-80 tysk enkortsdator

Inlägg av Glenn »

Jag tror att dom realtidsändrade i en serieström eller nåt sånt, det var uppenbart att det fanns RS232 in och ut, DART är väl nån slags UART ? och CTC nån timer ?

kan ju förstås sätta epromet i brännaren och dumpa det.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6928
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: EPAC-80 tysk enkortsdator

Inlägg av Marta »

"sitter en drös 74HCT245 bus tranceivers med dip-switchar,"

Dessa 74245 är säkert inportar och switcharna konfiguration av någon adress e.dyl. Det är alldeles för många för att vara till portparametrar.

DART i det här sammanhanget är Dual Asynchronous Receiver Transmitter. Har ett svagt minne att Z80 DART inte har någon baud rate generator, det sköts med extern klocka. Är nog det Z80 CTC (Counter Timer Circuit) används till. Oscillatorn på 4.9152MHz är jämt delbar för de vanliga standardhastigheterna.

Minnet är ett 32Kx8 SRAM med inbyggt batteri. Samma sockel som vanliga SRAM. Texas har tagit över dem, men är nog obsolete nu.
Skriv svar