Reglera 400V värmepatron steglöst?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14770
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av rikkitikkitavi »

om kolonnen håller 80C, kan du räkna med att avkylningseffekten är ca 50W/kvm *dT, tumregelsmässiht.

Alltså ca 50*(80-60) * yta på uppvärmda delar.

har man en kolonn med reflux så kommer avkylningen på kolonnens mantelyta göra att refluxen påverkas.

avkylning av pottan, alltså behållaren som innehåller satsen som kokar är ren förlust.

jah tycker som Nerre att du skall försöka arbeta med kortare tidsintervaller än 10sek.
speciellt om du inte har en stor kolonn och sk strukturerad packning med mycket stor yta som håller mycket vätska. nyckeln till att få en bra separation är en stabil och jämn avdrivning av vätska.

Jag skissade på en kontinuerlig kolonn, man värmer mäsken till kokpunkten och en bit över det, och låter den förångas helt innan den går in i kolonnen.

har man väl trimmat in effekt , inflöde och kylvatten på toppeb med reflux och har mäsk med konstant alkoholhalt så kan den gå av sig självt . nackdelen är att det behövs rätt hög feedtemperatur för att få all mäsk att förångas
Nerre
Inlägg: 26633
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av Nerre »

Beroende på vad man har för kolonn får man göra lite olika.

Jag rekommenderar att läsa lite på bryggforum, där står massor om hur kolonnbrännare fungerar och hur de körs. Det är därifrån jag har lärt mig, jag har aldrig byggt en brännare själv men fastnade i all den omfattande informationen när jag letade info om att brygga vin. Jag hade läst nån gammal hembrännarbok på 80-talet och blev fascinerad av utvecklingen.

Två trådar som är bra utgångspunkt (de har länkar vidare till andra).

https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12350

https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15125
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av EPG »

TomasL skrev: 10 augusti 2022, 10:11:47EON lär inte gnälla nånting för att du kör på full effekt.
Syftade mer på att man kopplar till och från höga laster med korta intervall men som sagt om man hela tiden växlar element, vilken fas som kopplas in så märks det ju mindre.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av TomasL »

Du har ingen hög last, den är rätt liten.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av JimmyAndersson »

EPG skrev: 31 juli 2022, 22:24:41Så länge gick det att hålla detta hemligt innan nån annan från stan fick nys om det :roll:
Det är du som är automationare och kompis med Marcus Kammerfeldt och Sebastian Eriksson va? Du hade praktik hos oss på OKG för massor med år sen? :D
Hemligt. :D
Nä, det känns inte bekant.
Började fundera på vilka på OKG som jag känner.. Micke R (som tog över bion) t.ex. Och Anders Österman, från radiotiden.
Många vet iofs vem jag är (och folk i stan gillar ju att "skvallra" :lol: ).
Så när det gäller mig så tänker nog folk antingen på radio/musik eller att jag blev utbränd.

Hm, det var kul att tänka tillbaka... :) :tumupp:

edit:
När det gäller elektroniktokar i stan så måste jag ju nämna Viking H. Tror rent av många här vet vem han är.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av EPG »

Känns som att vi börjar komma från ämnet lite men i alla fall...

Jag blandar nog ihop det lite, personen jag tänkte på heter Jim Andersson och inget annat.
Oavsett vilket så är jag sen en tid tillbaka anställd på ett annat företag nu.

V Holm känner jag till, känner han inte så väl men han har en gammal chevavan (tror det är GM i alla fall) som åker förbi här utanför ibland.
En annan som jag vet håller på lite med elektronik (och även musik och datorer) är Cristoffer L ute i Kolberga.
ToPNoTCH
Inlägg: 4845
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av ToPNoTCH »

Möjligt att jag missuppfattat då tråden är rätt kletig.
Men att köra PWM på SSR är väl ändå inget vidare.
Dom switchar ju på nollgenomgången.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av TomasL »

De är ju perfekta för att köra PWM, varför tror du inte det?
limpan4all
Inlägg: 8193
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av limpan4all »

Mängden SSR som saknar nollgenomgångstrigger är extremt litet.
Så att köra PWM på ett normalt SSR innebär att PRF ligger i storleksordningen 1 till 0,1Hz eller ännu lägre.
Då funkar PWM även med nollgenomgångstriggade SSR mycket bra och man slipper alla EMC problemen som kommer med fasvinkelstyrning.
Nerre
Inlägg: 26633
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av Nerre »

Ska det användas till nåt där man vill ha ett stabilt ångflöde får man dock inte gå ner för lågt i frekvens. Men med 0,5 Hz borde man få ett tillräckligt stort reglerområde.
ToPNoTCH
Inlägg: 4845
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av ToPNoTCH »

I praktiken kan man ju hamna i perfekt osynk med nollgenomgången även med så låg frekvens som 0.5Hz, kan ju teoretiskt sett bli konstant på eller konstant av i min värld.

Och andra sidan så är ju den termiska rörligheten hyggligt begränsad för en värmepatron, så jag skulle nog säga att man gott och väl kan ha en period på långt under en Hz, som jag tror limpan är inne på.
Jag har gjort en sådan lösning med just SSR på en rök, och där tror jag jag hade perioden på 10sek, sedan PID reglerades den.

Det är väl kanske en filosofisk fråga om man kan kalla det PWM fortfarande då, bara vi är överens om att på och av perioden måste vara hyggligt lång så är jag nöjd.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av TomasL »

Visst är det PWM, signalen du skickar till SSRen är ju pulsviddmodulerad.
Vilket får till följd att SSRen släpper igenom X antal halvperioder, beroende på hur lång pulsen är.
Har du en periodtid på 1 minut och en upplösning på 100 Hz, typ, så kan du i teorin reglera ned effekten till 1/6000 del av maxeffekt.
Nerre
Inlägg: 26633
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av Nerre »

ToPNoTCH skrev: 3 oktober 2022, 23:13:27 I praktiken kan man ju hamna i perfekt osynk med nollgenomgången även med så låg frekvens som 0.5Hz, kan ju teoretiskt sett bli konstant på eller konstant av i min värld.
Nu tänker du nog fel.

Med 0,5 Hz är periodtiden 2 sekunder. Det innebär att vid lägst pulskvot släpper den kanske igenom en halvperiod och sen är den avslagen i 1,99 sekunder. Med 50% pulskvot är den påslagen i 1 sekund och avslagen i 1 sekund.
Skriv svar