Reglera 400V värmepatron steglöst?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Nerre
Inlägg: 26633
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av Nerre »

Ska man ha ett stabilt ångflöde så får man nog hålla sig under 2 sekunder för perioden. Det är viktigt att inse att det i detta fall inte handlar om att reglera en temperatur, temperaturen har en rätt stor tröghet, men ångflödet har betydligt mindre tröghet. Och störningar i ångflödet gör att kolonnen "tappar balansen".

Som jag skrev så brukar de flesta köra med fasta strömbrytare för två av elementen, och en fasvinkeldimmer för det tredje.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av TomasL »

Jag körde på spisen, funkade utmärkt.

Sedan är det så, att så länge alkoholen avdunstar så hålls temperaturen per automatik rätt konstant, det är först när majoriteten avdunstat som det blir problem att hålla korrekt temperatur.
limpan4all
Inlägg: 8193
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av limpan4all »

Problemet med fasvinkeldimmer är det ger ifrån sig så mycket skit på elnätet. Dessutom så finns det vissa elmätare som hanterar energin tämligen felaktigt då, så det kan blir dyrt...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av TomasL »

Dessutom så finns det vissa elmätare som hanterar energin tämligen felaktigt då, så det kan blir dyrt...
Nej det gör det inte, har du några bevis för detta?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av rvl »

Riktiga elmätare skall hålla sig inom standarden för olika laster. Konsumtionsmätare man sätter i uttaget finns det sämre och bättre av.

Men som sag jag skulle satsa på on/off vid nollgenomgångarna för att undvika onödig "skit".
limpan4all
Inlägg: 8193
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av limpan4all »

Inga som jag kan dela med mig av, då jag inte har tillgång till den dokumentationen längre samt att den aldrig har hamnat i offentligheten.
Jag har varit med om att konstruera en "Grid level meter" med 0,1% absolut noggrannhet, och 0,01% praktiskt upp till 50 övertonen.
Då passade vi även på att mäta och testa lite konkurrentelmätare vid diverse jobbiga driftfall för att verifiera de egna prestanda.
Så du kan välja att lita på mitt ord eller inte, jag struntar i vilket som.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av TomasL »

Eftersom du inte kommer med några som helst fakta, betraktar jag ditt påstående som tvivelaktigt.

EDIT: Otrevligheter /Admin
limpan4all
Inlägg: 8193
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av limpan4all »

Jag har konstruerat all den mätande elektroniken i denna.
https://www.securemeters.com/product/gr ... /proq-100/
Jag tror inte riktigt att du förstår hur mycket verifierande mätningar man gör med arbiträra signalgeneratorer för att verifiera prestanda innan man släpper en sådan pjäs på marknaden...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av TomasL »

Jodå, jag har rätt bra koll på det, men som sagt, du kommer med påståenden som du inte kan verifiera, och då är det skitsnack.
Dessutom, du kan ha konstruerat rymdskytteln, men det förändrar ingenting, kan du inte verifiera med fakta.

EDIT: Otrevligheter /Admin
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av EPG »

Vänligen bråka inte i min tråd ;)

Jag hade nog tänkt att ha en Arduino med i leken 8)
Anledningen är att det finns färdiga PID-bibliotek till den att ladda ner.

Jag tänkte att jag programmerar det så att en utgång sätts vad 10:e sekund och sen reglerar man antalet millisekunder till frånslag.

Det blir väl nån MOSFET på utgången för att orka driva SSRerna också.

Sen är frågan hur det blir om man väljer att göra som någon föreslog att köra två faser kontinuerligt och bara reglera på en...?
Går det verkligen att göra så eller är det inte risk att även två faser är för mycket med effekt för att bottna regleringen?

I mitt huvud så känns det ju som att när väl temperaturen är uppe så räcker det med väldigt lite effekt för att bibehålla den temperaturen? I alla fall om jag ser till att isolera kokare och kolonnen ordentligt. Och i så fall skulle man ju bara köra en fas i taget och sen programmera det så att den hela tiden växlar 1-2-3-1-2-3-1-2-3 osv.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av TomasL »

Ykoppla elementen, och koppla in nollan, sedan kan du köra alla 3 SSRer samtidigt.
Du kan köra rätt långa periodtider, men det beror ju på tidskonstanten i kärlet.
Å andra sidan kan du räkna ut den lätt, eftersom det går åt 4,19kJ (kWs) för att höjja en liter vatten 1 grad.
Dvs med effekten 4,2 kW så höjer du en liter vatten 1 grad per sekund, tar då 90s för en liter att gå i kok, om starttemperaturen är 10 grader ( sedan tar det lite mer för att faktiskt få det att koka också)
När du väl fått upp temperaturen, behöver du bara kompensera för effektförlusterna och ångbildningsvärmet (dvs den värme som går åt för att förånga soppan)
Men börja du på 10s, tror iofs att du kan köra den dubbla tiden.

Du skall kunna driva SSRerna direkt från en processorpinne, du får kika på databladet för dem, hur mycket ström de drar.
Nerre
Inlägg: 26633
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av Nerre »

Som sagt var, 10 s är troligen alldeles för lång tid för att inte påverka ånghastigheten. Och påverkas ånghastigheten så påverkas kolonnens stabilitet.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av EPG »

TomasL skrev: 10 augusti 2022, 01:59:07 Ykoppla elementen, och koppla in nollan, sedan kan du köra alla 3 SSRer samtidigt.
Du kan köra rätt långa periodtider, men det beror ju på tidskonstanten i kärlet.
Å andra sidan kan du räkna ut den lätt, eftersom det går åt 4,19kJ (kWs) för att höjja en liter vatten 1 grad.
Dvs med effekten 4,2 kW så höjer du en liter vatten 1 grad per sekund, tar då 90s för en liter att gå i kok, om starttemperaturen är 10 grader ( sedan tar det lite mer för att faktiskt få det att koka också)
När du väl fått upp temperaturen, behöver du bara kompensera för effektförlusterna och ångbildningsvärmet (dvs den värme som går åt för att förånga soppan)
Men börja du på 10s, tror iofs att du kan köra den dubbla tiden.

Du skall kunna driva SSRerna direkt från en processorpinne, du får kika på databladet för dem, hur mycket ström de drar.
Som jag skrev tidigare så är den redan Y-kopplad. Däremot så måste jag som sagt koppla in nollan också.

Det jag behöver veta är ju hur många watt avkylningen är på, alltså hur mycket effekt det går åt för att bibehålla konstant temperatur på grund av att den värmer upp den omgivande luften. Sen kyler jag ju aktivt genom att köra igenom kallt vatten i en slinga i toppen också kom jag på nu. Hur mycket effekt det går åt för att "koka upp" spelar ju egentligen ingen roll för det är ju innan man går in i reglermode men det är ju ingen nackdel om det går snabbt.

Frågan är bara hur man räknar ut avkylningseffekten?
Senast redigerad av EPG 10 augusti 2022, 10:17:12, redigerad totalt 1 gång.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av EPG »

Nerre skrev: 10 augusti 2022, 09:03:13 Som sagt var, 10 s är troligen alldeles för lång tid för att inte påverka ånghastigheten. Och påverkas ånghastigheten så påverkas kolonnens stabilitet.
Det där kan man ju experimentera sig fram till men om det räcker med att man kör ett element (en fas i taget) vid uppnådd temperatur så kanske det går att ha en lite högre cykeltid utan att EON börjar gnälla allt för mycket.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av TomasL »

Värm upp till en specifik temperatur, låt den svalna, säg 10K och mät tiden som det tar, då får du fram effekten.
4,2kws/kgK
dvs P (kW)= (4,2 x M(kg) x dT(K))/t(s)

1 K = 1 °C
så har du 20 kg vatten och det tar 30 minut för temperaturen att sjunka 10°C så blir det
4,2 x 20 x 10/1800 -> 0,467kW dvs 467W.

EON lär inte gnälla nånting för att du kör på full effekt.
Skriv svar