Reglera 400V värmepatron steglöst?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av JimmyAndersson »

EPG:
Strunta i SSR’erna från eBay och liknande ställen.
Ibland är de märkta med t.ex ”16A” men har en FET som bara kan reglera ett par Ampere. = Värme och ibland brand.

Kul projekt förresten. :)
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av EPG »

Borre skrev: 31 juli 2022, 19:45:30 Är det ren trefasmatad värmepatron behöver du bara två enkla SSR, den tredje fasen behöver du inte bryta för den har ändå inte kontakt med de andra två som bryts av de två SSR. Många trefas SSR fungerar så, styr bara på två faser.
Där har du ju en poäng!
Nollan är ju faktiskt inte ansluten.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av EPG »

JimmyAndersson skrev: 31 juli 2022, 20:58:16 EPG:
Strunta i SSR’erna från eBay och liknande ställen.
Ibland är de märkta med t.ex ”16A” men har en FET som bara kan reglera ett par Ampere. = Värme och ibland brand.

Kul projekt förresten. :)
Jag köpte ett gäng från Thomas L så de kommer väl frammåt torsdag misstänker jag om han skickar på tisdag.

Så länge gick det att hålla detta hemligt innan nån annan från stan fick nys om det :roll:
Det är du som är automationare och kompis med Marcus Kammerfeldt och Sebastian Eriksson va? Du hade praktik hos oss på OKG för massor med år sen? :D
Senast redigerad av EPG 1 augusti 2022, 10:00:33, redigerad totalt 1 gång.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av xxargs »

Nu är din förbrukning rätt måttlig men har för mig att det är en hel hög regler i hur ofta man får koppla in och ur stora laster - ju mer belastning ju mer sällan och större tidmellanrum mellan eventen och en av orsakerna är att det inte skall bli noterbar flimmer i tex. belysning i ortstrafons försörjningsområde då det handlar inte bara blink och flimmer inom fastigheten.

Att värma vatten är så pass trög system att det är inget som behöver regleras på sekundnivå - inte ens minutnivå
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av EPG »

Jag tror bara att vi är två hushåll på den transformatorn plus ett företag samt ett boende för folk med missbruksproblem och en MC-klubb så det borde inte hända så mycket kan jag tycka.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av TomasL »

Stora effekter, då pratar vi 100 tals kW, vilket det inte handlar om i detta fallet.
När det gäller elpannor och varmvattenberedare fins det dock en sak, och det är att, efter ett strömavbrott får maximalt 6 kW kopplas in direkt, resterande efter 2 timmars tidsfördröjning, tidreläerna i detta fall är tämligen o-precisa, eller slumpar fram en tidsvariation på ett antal sekunder ev minuter efter dessa två timmar. Detta för att inte all effekt inom ett område skall koppla in samtidigt.
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av H.O »

Exakt. Fundera över hur exempelvis en induktionshäll fungerar.
2kW, som dessutom ligger symmetriskt över tre faser, är "ingenting" och om det är så att patronens totala effekt är 2kW ansluten till 3x400V (alltså inte 3 slingor om vardera 2kW) så tror jag du räknat fel på strömmen, det blir inte mer än ~3A per fas. Om det är tre slingor om VARDERA 2kW (6kW totalt) blir strömmen 8.7A per fas.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1150
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av rysshack.se »

EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av EPG »

Tack för tipset!
Synd att det inte står några priser bara.
Jag tror dock att jag fortsätter att bygga nåt eget med SSR-erna i första hand. Men bra att veta att det finns alternativ ifall jag inte lyckas.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av mrfrenzy »

Den där regulatorn kostar 11 000kr. Det är en mikrokontroller med några ingångar för tempgivare och utgång för att styra 3st Triac/SSR.
Säkert kan du bygga detta mycket billigare bara du lägger lite tid på programmeringen.
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av H.O »

10kkr + moms: https://shop.systemair.com/sv-SE/ttc--2 ... 5a/p100289
Lite billigare från Polen: https://en.ventilatory.net/ttc-2000.html

Notera också att TTC2000 inte är en "dimmer" (fasvinkelstyrning) utan precis den sortens PWM-styrning vi diskuterat tidigare. Cykeltiden är inställbar 6-120sek.
Effektsteg för upp till 16kW är inbyggt så externa triac/ssr behövs inte.
Nerre
Inlägg: 26633
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av Nerre »

Om det handlar om det jag tror så brukar de flesta nöja sig med att bara köra tyristorstyrning på det ena av de tre elementen. Man behöver normalt inte steglös reglering över hela området utan kan använda sig av "steg" plus lite steglös reglering.

För "uppkok" så kör man full effekt, när man närmar sig kokpunkten kopplar man ur ett eller två av elementen och kör steglöst på det tredje. Detta eftersom effekten som behövs vid "körning" oftast är betydligt mindre än vad man behöver vid uppkok.

Detta kräver dock en Y-kopplad patron, är den D-kopplad går det inte riktigt lika enkelt ett styra på det viset.


Vår värmepannan fungerar liknande, den har två fasta steg på 6 respektive 3 kW och ett tyristorstyrt steg på 4 kW (13 kW max effekt alltså).

Kör man bara 4 kW-steget har man steglöst 0-4 kW. Kopplar man in 3 kW-steget så har man steglöst 3-7 kW. Med 6 kW-steget blir det steglöst 6-10 kW. Och med 3+6 blir det steglöst 9-13 kW.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av TomasL »

Nu vet jag inte hur du skall styra det hela, men är du bara är intresserad av effektstyrning, kan du bygga en PWM-generator av en 555a, en pot, några motstånd några kondingar och två dioder.
Kostar dig en 50-lapp eller så.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8193
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av limpan4all »

Kör man 1st av TomasL mycket simpla PWM tillsammans med 3st galvaniskt skilda nollgenomgångstriggade SSR så blir allt väldigt enkelt (och säkert).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av TomasL »

Ja, exakt, dock får man ju räkna på värdena på komponenterna så man får en vettig PWM-period.
Skriv svar